خانه » همه » مذهبی » ﻏﺾ ﺑﺼﺮ و ﺣﻔﻆ ﻓﺮﺝ

ﻏﺾ ﺑﺼﺮ و ﺣﻔﻆ ﻓﺮﺝ


ﻏﺾ ﺑﺼﺮ و ﺣﻔﻆ ﻓﺮﺝ

۱۳۹۳/۰۴/۰۷


۱۳۴۰ بازدید

ﺳﻼﻡ و ﻭﻗﺖ ﺑﺨیﺮﺳﻮاﻝ ﻣﻦ ایﻦ اﺳﺖ کﻪ, ﻋﻠﺖ ﺗﻘﺪﻡ ﺁیﻪ ی ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻏﺾ ﺑﺼﺮ و ﺣﻔﻆ ﻓﺮﺝ ﺧﻂﺎﺏ ﺑﻪ ﺁﻗﺎیﺎﻥ, ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤیﻦ ﺁیﻪ ﺧﻂﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻮﻣﻬﺎ ﭼیﺴﺖ?

ﺁیﺎ ﺻﺮﻓﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻆﻮﺭ ﺗﺸﺮیﻒ ﺁﻗﺎیﺎﻥ ﻫﺴﺖ یﺎ ﻋﻠﺖ ﺩیﮕﺮی ﻫﻢ ﺩاﺭﺩ?

با سلام و سپاس از ارتباط و اعتماد شما 1. سوره نور در حقیقت سوره عفت و پاکدامنى و پاکسازى از انحرافات جنسى است، و بحثهاى مختلف آن از این نظر انسجام روشنى دارد، آیات مورد بحث که احکام نگاه کردن و چشم چرانى و حجاب را بیان مى دارد نیز کاملا به این امر مربوط است .2. آیه مورد پرسش یعنی ایه 30 سوره مبارکه نور : « قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ » در مورد منع از چشم چرانی و و چون این موضوع نوعا در مورد مردها مطرح است خطاب به مردان مقدم شده است .
3. شان نزول آیه نیز موید این مطلب است . در کتاب کافى در شان نزول نخستین آیه از آیات فوق از امام باقر ع چنین نقل شده است که جوانى از انصار در مسیر خود با زنى روبرو شد- و در آن روز زنان مقنعه خود را در پشت گوشها قرار مى دادند- (و طبعا گردن و مقدارى از سینه آنها نمایان مى شد) چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب کرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى که زن گذشت جوان هم چنان با چشمان خود او را بدرقه مى کرد در حالى که راه خود را ادامه مى داد تا اینکه وارد کوچه تنگى شد و باز هم چنان به پشت سر خود نگاه مى کرد ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزى استخوان یا قطعه شیشه اى که در دیوار بود صورتش را شکافت! هنگامى که زن گذشت جوان به خود آمد و دید خون از صورتش جارى است و به لباس و سینه اش ریخته! (سخت ناراحت شد) با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پیامبر مى روم و این ماجرا را بازگو مى کنم، هنگامى که چشم رسول خدا ص به او افتاد فرمود چه شده است؟
و جوان ماجرا را نقل کرد، در این هنگام جبرئیل، پیک وحى خدا نازل شد و آیه فوق را آورد (قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ …) .
تفسیر نمونه، ج 14، ص: 436

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد