1- هنگام خرید به اندازه و وزن دستگاه توجه کنید.
هدف اولیه تولید لپتاپ ها ساخت دستگاهی است که امکان حمل و نقل داشته باشد. در حال حاضر لپتاپ هائی تولید میشوند که بسیار سبک هستند ولی گران تر هم هستند. اصولأ لپتاپ ها میتوانند امروزه به جای کامپیوترهای معمولی هم مورد استفاده قرار گیرند.
2-به پورتها و امکانات لپتاپ توجه کنید.
مطمئن شوید (ترفندستان) که لپتاپ مورد نظر شما نیازهای شما را از جهت پورت ها و وسائل قابل اتصال حدأقل تا یک سال آینده برطرف خواهد کرد. اگر در محیطی کار میکنید که نیاز به درگاه USB دارید حتماً از فروشنده بخواهید دستگاهی به شما معرفی کند که دارای این درگاه باشد. امکانات بی سیم و بلوتوث هم در حال بازکردن جای خود در دنیای امروزی می باشند. آنها را فراموش نکنید.
3- قابلیت ارتقا.
لپتاپ ها عموماً دارای قابلیت ارتقای قطعات و متعلقات نیستند مگر در مواردی مثل RAM و دیسک سخت (HDD). ولی معمولاًً افزایش سرعت CPU و کارت گرافیکی مقدور نمی باشد. پس لازم است بدانید دستگاهی که می خرید باید نیازهای پردازشی و گرافیکی شما را تا حدأقل 2 سال برطرف سازد.
4- خدمات پس از فروش.
لپتاپ ها از قطعات متعددی ساخته میشوند که با وجود کیفیت بالای ساخت امکان خرابی و عیب دارند. سعی کنید دستگاه شما دارای گارانتی معتبری باشد و یا حدأقل اگر آن را بدون گارانتی می خرید از وجود مرکز سرویس و خدمات پس از فروش آن در نزدیکی محل سکونت تان مطمئن شوید. از فروشنده بخواهید به شما بگوید کدام قطعات شامل گارانتی میشوند و تا چه مدت. قطعات اصلی شامل صفحه نمایش، باطری، آداپتور، درایو نوری و برد مادر باید حدأقل دارای یکسال گارانتی و سه سال خدمات پس از فروش باشند. گول ارزان بودن لپتاپ در بعضی فروشگاهها را نخورید.
5- کاربرد خود را مورد توجه قرار دهید.
اگر دستگاه را برای محیطهای سخت مثل محیطهای صنعتی یا پر غبار و آلوده میخواهید یا به سراغ نوعی خاص از هر مدل بروید مثلاً خانواده Latitude در لپتاپ ها و Optiplex درکامپیوترهای رومیزی Dell برای این گونه مصارف طراحی شدهاند و عموماً دارای 3 سال گارانتی بینالمللی میباشند.