طلسمات

خانه » همه » مذهبی » دوستان غیر شیعه

دوستان غیر شیعه


دوستان غیر شیعه

۱۳۹۲/۰۷/۲۱


۸۹ بازدید

دوستانی دارم که شیعه نیستند(مثل مسیحی یابدون دین…)میخواستم بدونم چجوری باهاشون برخورد کنم که هم نسب به دین اسلام وشیعه گرایش پیدا کنندهم اگر ذهنیتی اشتباه هم ازماهادارندبرطرف بشه؟


  –        پرسیده اید که:« میخواستم بدونم چه جوری باهاشون برخورد کنم…» برخورد یک شیعه متدین با دیگران، اگربراساس وپایه اخلاق حسنه واخلاق خوش باشد ؛هم موجب جذب افراد به اسلام وشیعه می شود وهم باعث برطرف شدن ذهنیتهای ناصحیحی که نسبت به شیعه ایجاد شده، میشود !
–        دوست گرامی ! ،برای آنکه بتوانی با اراده خود، به اخلاق خوب وحسنه ، دست پیداکنی ؛ بعضی ازآیات و روایات را در جهت تشویق اخلاق حسنه ، می آوریم ،به مطالب زیر توجهی بفرمایید :
–        قرآن کریم در ستایش پیغمبر اکرم « صلی الله علیه و آله » می فرماید: «انک لعلی خلق عظیم » (قلم/4 .) به درستی که تو به اخلاق پسندیده و بزرگی آراسته شده ای . خدای مهربان، پیامبران و سفیران خود را انسان هایی عطوف و نرم خو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر بگذارند و آنان را به سوی خود جذب نمایند . این مردان بزرگ برای تحقق بخشیدن به اهداف الهی خود، با برخورداری از حسن خلق و شرح صدر، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم روبه رو می شدند که نه تنها هر انسان حقیقت جویی را به آسانی شیفته خود می ساختند و او را از زلال هدایت سیراب می کردند، بلکه گاهی دشمنان را نیز شرمنده و منقلب می نمودند . مصداق کامل این فضیلت، رسول گرامی اسلاشم « صلی الله علیه و آله » است . قران کریم، این امتیاز گرانبهای اخلاقی را عنایتی بزرگ از سوی خداوند دانسته و می فرماید: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک (آل عمران/159 .) » یعنی: در پرتو رحمت و لطف خدا با آنان مهربان و نرم خو شده ای و اگر خشن و سنگ دل بودی، از اطرافت پراکنده می شدند .
–        بنا براین سازندگی را اول از خودتان شروع کنید!، چرا ازخودت ؟ به این دلیل که انسانها چنینند ، زمانی سخن وامربه معروفت، در دیگران تاثیر می کند که خودت عامل باشی ! شاید بهتر است این گونه بگوییم : باعملت دیگران را هدایت وارشاد کن ! بهتر است راجع به اخلاق خوب وراههای رسیدن به آن کمی بیشتر سخن بگوییم :
–        دربین مذاهب وادیان باتحقیق جامعی که شده است ویقینی است ؛مذهب تشیع در اسلام ، بهترین وبالاترین وصحیح ترین روابط انسانی رابه دلیل مطابقت با فطرت پاک انسانی داشتنش بامردم ؛ دارا است وشایسته ترین الگوها (سلوک ،رفتاروگفتار پیامبر صلی الله علیه وآله وائمه هدی علیهم السلام) را در دست دارد وبه پیروی از ایشان دستور داده است
–        در این موضوع به حکایات زیر توجه فرمایید: «روزی یکی از یهودیان ،خدمت پیامبر اکرم « صلی الله علیه و آله » آمد وطلبی را که از ایشان داشت، مطالبه نمود، حضرت فرمود: «الان ندارم بعدا می پردازم » . اما یهودی اصرار داشت، که طلب خود را در همان وقت دریافت کند، تا این که وقت نماز شد و حضرت نتوانستند به مسجد بروند، اصحاب برای کسب اطلاع، به خانه پیامبر « صلی الله علیه و آله » آمدند و به محض مشاهده ماجرا، خواستند آن مرد یهودی را به کنار انداخته و مجازات کنند، اما حضرت اجازه ندادند . چندی گذشت و یهودی مسلمان شد . وقتی خدمت حضرت رسید، عرضه داشت: «یا رسول الله! شما با آن که قدرت داشتید و می توانستید مرا به زور بیرون کنید، حتی اجازه برخورد خشونت آمیز با مرا به اصحابتان ندادید و با من به عطوفت و مهربانی و حسن خلق، رفتار کردید . این دلیل حقانیت راه شماست و همین امر موجب اسلام آوردن من شد .»
–           منقول است که مردی به خدمت پیامبر اکرم « صلی الله علیه و آله » مشرف شد و در مقابل آن حضرت ایستاد و پرسید: «یا رسول الله دین چیست؟» فرمود: «حسن خلق » پس به جانب راست آن حضرت آمده و به عرض رسانید: «یا رسول الله دین چیست؟» حضرت فرمود «حسن خلق » ، پس به جانب چپ آمده همان سؤال را تکرار کرد و همان جواب را شنید . پس در عقب آن حضرت ایستاد و باز همان را پرسید: حضرت به جانب او توجه نمود و به او خطاب کرد که آیا متوجه نمی شوی که دین آن باشد که غضبناک نشوی و با خلق خدا درشتی نکنی؟ (مناهج الشارعین، معلم ثالث (علامه میرداماد)، ص 800 .) » .
–        ارزشی که اسلام برای انسان خوش رفتار قائل است . تنها به مؤمنان محدود نمی شود، بلکه غیر آنان اگر این فضیلت را دارا باشند، از مزایای ارزشی آن بهره مند می شوند . در تاریخ چنین آمده است: «علی « علیه السلام » از سوی پیامبر اکرم « صلی الله علیه و آله » ، مامور شد تا با سه نفر که برای کشتن حضرت رسول « صلی الله علیه و آله » ، هم پیمان شده بودند، پیکار کند . مولا یکی از سه نفر را کشت و دو نفر دیگر را اسیر کرد و خدمت پیامبر آورد . پیامبر اکرم « صلی الله علیه و آله » اسلام را بر آن دو عرضه کرد و چون نپذیرفتند، فرمان اعدام آنان را به جرم توطئه گری صادر فرمود . در این هنگام جبرئیل بر رسول خدا « صلی الله علیه و آله » نازل شد و عرض کرد «خدای متعال می فرماید: یکی از این دو نفر را که مردی خوش خلق و سخاوتمند است، عفو کن !. پیامبر « صلی الله علیه و آله » نیز از قتل او صرف نظر کرد . وقتی علت عفو را به فرد مذبور اعلام کردند و دانست که به خاطر داشتن این دو صفت نیکو مورد عفو الهی واقع شده، شهادتین را گفت و اسلام آورد . رسول خدا « صلی الله علیه و آله » درباره اش فرمود: «او از کسانی است که خوش خویی و سخاوتش او را به سمت بهشت کشانید . (بحارالانوار، ج 71، ص 83)
–        و به یک حدیث از هزاران دستور متعالی پیرامون روابط انسانی از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام ، توجه شما را جلب می کنم که در مورد روابط با مردم واحسان به ایشان بدون درنظر گرفتن مذهب وآیینشان است: !
از رسول خدا صلی الله علیه وآله : وَ انَّ مِنْ مَکارِمِ الْاخْلاقِ انْ یَعْفُوَ الرَّجُلُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ وَ یُعْطى مَنْ حَرَمَهُ وَ یَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ وَ یَعودَ مَنْ لایَعودُهُ « وسائل، ج 2/ ص 224.». «یعنى از جمله اخلاق بزرگوارانه این است که آدمى در مقابل بدیهاى مردم خوبى کند ،از انتقام صرف نظر کند و ببخشاید و به کسى که از احسان به او دریغ داشته است احسان کند، با کسى که پیوند با او را بریده است از نو پیوند برقرار کند و کسى را که از او عیادت نکرده است عیادت کند.»
اکنون اگربتوانید به دستورات روابط با همسایه ، روابط با مردم ، روابط با پدر ومادر ، روابط با همسر، نگاه کنید ، خواهید دید که نوع قضاوت شما در مورد دین ، تغییری شگرف خواهد کرد!
ودر پایان جا دارد این سؤال پرسیده شود که اگر کسی خوش اخلاق نباشد ، چگونه می تواند دیگران را دعوت به اخلاق نیکو بکند؟! اگرخوب دقت کنید، خواهید فهمید که روش تربیتی ائمه هدی علیهم السلام برپایه رفتارها ومنشهای نیکوی خودشان بوده است فلذا تاثیر  گذاربوده اند!

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد