الف ) چگونه بلاها را دفع کنیم؟
اینکه این حوادث کوچک چگونه مانع از به وجود آمدن حادثه های تلخ و ناگوار می شود دلایلی دارد:
1)دعا
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس بهتر است قبل از وقوع بلاها و مصیبتها با دعا آنها را از خود دور کنیم.
امام على (علیه السلام ) فرمود: ادفعوا اءمواج البلاء عنکم بالدعاء قبل الورود البلاء (3)؛ امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید.
ان الدعاء و البلاء لیترافقان الى یوم القیامه ان الدعاء لیرد البلاء و قد ابرم ابراما (4)؛ به راستى که دعا و بلا تا روز قیامت با یکدیگر رفیقند و محققا دعا بلاى مبرم و محکم را بر مى گرداند.
امام زین العابدین (علیه السلام ) مى فرمود: الدعاء یدفع البلاء النازل و مالم ینزل (5)؛ دعا بلاى نازل شده و نازل نشده را دفع مى کند.
انسانها برای گرفتن حاجت و رسیدن به مقام قرب الهی نیازمند واسطه هستند؛ بهترین این افراد هم اهل بیت پیامبر هستند.چنانچه بزرگان هر موقع که در کارهایشان گره اى مى افتاد به این بزرگواران توسل مى جستند و با توسل، مشکلشان حل مى شد. توبه حضرت آدم (علیه السلام ) با توسل او به آل عبا بود که قبول شد
2)صدقه
صدقه از نظر اسلام داراى دامنه گسترده اى است که شامل هر گونه انجام کار خیر و مساعدت به دیگران و برداشتن گامى در جهت خدمت به مردم است؛ گاهى ارشاد یا گفتن کلمه خیرى از کمک مالى ارزشمندتر و ماندگارتر است. ممکن است براى شهر یا خانواده ما بلا و مصیبتى رقم خورده باشد ولى ما با صدقه مى توانیم آن را تغییر دهیم. صدقه موجب دفع بلا و طولانى شدن عمر مى گردد، چنانچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِیَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا یَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة(6)؛ صدقه بلا را برطرف مى کند و مۆثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى گرداند و درد و بیمارى ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى برد.
امام باقر (علیه السلام): اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنفیانِ الفَقرَ وَ یَزیدانِ فِى العُمرِ وَ یَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ ؛(7) کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله): هر که سه مرتبه بگوید: « به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست»، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است.(8)
مساعده
امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که روزى مردى یهودى بر حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) گذشت و گفت: (السام علیک ؛ مرگ بر تو ) حضرت در پاسخ فرمود: (السام علیک؛ مرگ بر خودت ) اصحاب گفتند: یا رسول الله (صلى الله علیه و آله ) این مرد یهودى بر شما، مرگ طلبید. فرمود: من نیز همان را به سوى خودش باز گردانیدم. امروز او را مارى مى گزد و مى میرد. مرد یهودى هیزم شکن بود، از همان جا به صحرا رفت و هیزم خود را گرد آورد و بر پشت گرفت و بازگشت. حضرت رسول (صلى الله علیه و آله ) او را دید و به شگفت در آمد. فرمود: هیزم را به زمین بگذار. وقتى مرد یهودى، هیزم را به زمین گذاشت، مارى از میان هیزم ها بیرون خزید که چوبى میان دندانش گیر کرده بود. حضرت فرمود: امروز چه کرده اى؟ یهودى گفت: دو گرده نان داشتم، یکى را به فقیرى دادم و یکى را خودم خوردم. حضرت فرمود: خداوند با همان صدقه، بلا را از تو دفع فرموده و چوب در دهان مار، گیر کرده است، سپس فرمود: صدقه مرگ بد را دفع مى کند.(9)
3)صله رحم
از جمله اعمالى که موجب آبادانى و طول عمر و دفع مرگ نا به هنگام و زیادى رزق مى شود، صله رحم است.
امام على (علیه السلام ): کَفِّروا ذُنوبَکُم وَ تَحَبَّبوا اِلى رَبِّکُم بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ؛(10) با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.
صله الرحم تعمر الدیار و تزید فى الاءعمار و تهون الحساب و تقى میته السوء (11) ؛ صله رحم خانه ها را آباد و عمرها را زیاد و حساب قیامت را آسان مى کند و مرگ بد و نا به هنگام را دور مى سازد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله): هر که سه مرتبه بگوید: « به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست»، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است
4) نیکی به والدین
امام باقر (علیه السلام ) فرمود: صدقه السر تطفى غضب الرب، و بر الوالدین و صله الرحم یزیدان فى الاءجل (12)؛ صدقه نهانى آتش قهر خدا را خاموش مى کند و نیکى به والدین و صله رحم بر عمر مى افزاید.
در حدیثى دیگر فرمودند: بخشش پنهانى و نیکى به پدر و مادر، تهیدستى را برطرف مى سازد و عمر را دراز و هفتاد قسم مردن بد را دور مى کند.(13)
5) استغفار
در قرآن آمده است: و ما کان اللَّه مُعَذّبَهُم و هُم یستغفرونَ؛(14) یعنی استغفار به رفع عذاب می انجامد.
6) توسل
انسانها برای گرفتن حاجت و رسیدن به مقام قرب الهی نیازمند واسطه هستند؛ بهترین این افراد هم اهل بیت پیامبر هستند. چنانچه بزرگان هر موقع که در کارهایشان گره اى مى افتاد به این بزرگواران توسل مى جستند و با توسل، مشکلشان حل مى شد. توبه حضرت آدم (علیه السلام ) با توسل او به آل عبا بود که قبول شد.
بنابراین بلاها اولا : نشانه توجه خداوند به ماست، چون این بلاها موجب شده که ما با صدقه، دعا، نیکی، صله رحم و توسل، به خدا نزدیکتر شویم و از یاد او غافل نباشیم و ثانیا نشانه اینست که پی آمد کارهای خوب و بد انسان در تغییر سرنوشت او، بسیار مۆثر است.
ب ) ذبح و خون ریختن
از روایات فهمیده می شود که ذبح یا خون ریختن وقربانی کردن حیوان حلال گوشت و تقسیم آن بین فقرا و نیازمندان و یا با آن گوشت غذا پخته شود به همسایگان، اقوام و نیازمندان داده شود، عملی پسندیده و سنت است. از امام محمد باقر(ع) روایت شده که همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، یکی اطعام و خوراندن غذا یا مهمانی دادن دوم خون ریختن یعنى ذبح گوسفند، شتر و یا هر حیوان حلال گوشت دیگر و توزیع گوشت بین نیازمندان(1) هم چنین عقیقه کردن برای فرزندان یکی از سنت های مستحبی است که در روایات تأکید زیادی بر اجرا و انجام آن شده است. عقیقه همانند صدقه دادن برای حفظ سلامتی و رفع بلا از فرزندی است که به خاطر او به اصطلاح خون ریخته می شود، یعنی گوسفندی ذبح می شود .اگر چه هر دو عمل(یعنی خرید گوشت از قصابی و تقسیم آن بین فقرا، و یا قربانی کردن حیوان حلال گوشت و توزیع گوشت آن) مطلوب و پسندیده است، لیکن از روایات فهمیده می شود که تأثیر خون ریختن بیشتر از خرید گوشت و توزیع آن است. چنان که در روایات آمده است که به جای عقیقه کردن گوسفند جهت سلامتی فرزند، نمی توان پول آن گوسفند و یا قربانی را به فقیر داد، بلکه باید عقیقه انجام بگیرد یعنی ذبح و قربانی بشود و گوشت عقیقه را پخته و مردم را به خوردن آن دعوت کنند. و خوب است حداقل ده نفر را اطعام کنند(2) و هر چه تعداد دعوت شدگان بیشتر باشد، بهتر است،و اگر غذا پختن برای وی میسر نبود، جایز است گوشت را میان فقرا تقسیم نمایند. سیره و روش بزرگان دین مثل حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نیز همین بود. امام برای سلامتی و رفع گرفتاری پول می دادند تا گوسفندی بخرند و ذبح کنند و گوشت آن را بین فقرا تقسیم کنند.
*** خوردن گوشت قربانی که برای دفع بلاست برای خانواده اشکالی ندارد .
پی نوشت ها:
1. محمد باقر کمره اى ، آداب معاشرت، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ناشر اسلامیه ، ج 1، ص 232.
2. شیخ طبرسی، الاداب الدینیه للخزانه المعینیه، ترجمه احمد عابدی، ص 306، ناشر زائر – قم.
موفق باشید.
پی نوشت ها:
1ـ المقاییس، احمدبن فارس بن زکریا، ج 5، ص 99.
2ـ اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج3،ص355، ح20.
3ـ تذکره الحقایق ، ص 20.
4- اصول کافى ، ج 6، ص 25.
5- همان.
6ـ بحارالأنوار، ج 93، ص 137، ح71.
7ـ من لا یحضره الفقیه، ج 2 ، ص 66 ، ح 1729.
8ـ الکافی، ج 2، ص 276 ،ح 31.
9ـ محمد باقر مجلسى ، عین الحیاه ؛ فروع کافى ، ج 4، ص 7، ح 1.
10ـ تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 395 ، ح 9152.
11ـ سفینه البحار، ج 1، ص 514.
12ـ بحار الانوار، ج 16، ص 25.
13ـ همان، ج 16، ص 24.
14ـ انفال/33.
اینکه این حوادث کوچک چگونه مانع از به وجود آمدن حادثه های تلخ و ناگوار می شود دلایلی دارد:
1)دعا
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس بهتر است قبل از وقوع بلاها و مصیبتها با دعا آنها را از خود دور کنیم.
امام على (علیه السلام ) فرمود: ادفعوا اءمواج البلاء عنکم بالدعاء قبل الورود البلاء (3)؛ امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید.
ان الدعاء و البلاء لیترافقان الى یوم القیامه ان الدعاء لیرد البلاء و قد ابرم ابراما (4)؛ به راستى که دعا و بلا تا روز قیامت با یکدیگر رفیقند و محققا دعا بلاى مبرم و محکم را بر مى گرداند.
امام زین العابدین (علیه السلام ) مى فرمود: الدعاء یدفع البلاء النازل و مالم ینزل (5)؛ دعا بلاى نازل شده و نازل نشده را دفع مى کند.
انسانها برای گرفتن حاجت و رسیدن به مقام قرب الهی نیازمند واسطه هستند؛ بهترین این افراد هم اهل بیت پیامبر هستند.چنانچه بزرگان هر موقع که در کارهایشان گره اى مى افتاد به این بزرگواران توسل مى جستند و با توسل، مشکلشان حل مى شد. توبه حضرت آدم (علیه السلام ) با توسل او به آل عبا بود که قبول شد
2)صدقه
صدقه از نظر اسلام داراى دامنه گسترده اى است که شامل هر گونه انجام کار خیر و مساعدت به دیگران و برداشتن گامى در جهت خدمت به مردم است؛ گاهى ارشاد یا گفتن کلمه خیرى از کمک مالى ارزشمندتر و ماندگارتر است. ممکن است براى شهر یا خانواده ما بلا و مصیبتى رقم خورده باشد ولى ما با صدقه مى توانیم آن را تغییر دهیم. صدقه موجب دفع بلا و طولانى شدن عمر مى گردد، چنانچه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند : الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلَاءَ وَ هِیَ أَنْجَحُ دَوَاءً وَ تَدْفَعُ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً وَ لَا یَذْهَبُ بِالْأَدْوَاءِ إِلَّا الدُّعَاءُ وَ الصَّدَقَة(6)؛ صدقه بلا را برطرف مى کند و مۆثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى گرداند و درد و بیمارى ها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى برد.
امام باقر (علیه السلام): اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنفیانِ الفَقرَ وَ یَزیدانِ فِى العُمرِ وَ یَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعینَ میتَةَ سوءٍ ؛(7) کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله): هر که سه مرتبه بگوید: « به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست»، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است.(8)
مساعده
امام صادق (علیه السلام ) نقل کرده است که روزى مردى یهودى بر حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) گذشت و گفت: (السام علیک ؛ مرگ بر تو ) حضرت در پاسخ فرمود: (السام علیک؛ مرگ بر خودت ) اصحاب گفتند: یا رسول الله (صلى الله علیه و آله ) این مرد یهودى بر شما، مرگ طلبید. فرمود: من نیز همان را به سوى خودش باز گردانیدم. امروز او را مارى مى گزد و مى میرد. مرد یهودى هیزم شکن بود، از همان جا به صحرا رفت و هیزم خود را گرد آورد و بر پشت گرفت و بازگشت. حضرت رسول (صلى الله علیه و آله ) او را دید و به شگفت در آمد. فرمود: هیزم را به زمین بگذار. وقتى مرد یهودى، هیزم را به زمین گذاشت، مارى از میان هیزم ها بیرون خزید که چوبى میان دندانش گیر کرده بود. حضرت فرمود: امروز چه کرده اى؟ یهودى گفت: دو گرده نان داشتم، یکى را به فقیرى دادم و یکى را خودم خوردم. حضرت فرمود: خداوند با همان صدقه، بلا را از تو دفع فرموده و چوب در دهان مار، گیر کرده است، سپس فرمود: صدقه مرگ بد را دفع مى کند.(9)
3)صله رحم
از جمله اعمالى که موجب آبادانى و طول عمر و دفع مرگ نا به هنگام و زیادى رزق مى شود، صله رحم است.
امام على (علیه السلام ): کَفِّروا ذُنوبَکُم وَ تَحَبَّبوا اِلى رَبِّکُم بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ؛(10) با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.
صله الرحم تعمر الدیار و تزید فى الاءعمار و تهون الحساب و تقى میته السوء (11) ؛ صله رحم خانه ها را آباد و عمرها را زیاد و حساب قیامت را آسان مى کند و مرگ بد و نا به هنگام را دور مى سازد.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله): هر که سه مرتبه بگوید: « به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ نیرو و قدرتی جز با خدای والا و بلند مرتبه نیست»، خداوند متعال او را از نود و نه بلا کفایت کند که آسان ترین آن خفگی است
4) نیکی به والدین
امام باقر (علیه السلام ) فرمود: صدقه السر تطفى غضب الرب، و بر الوالدین و صله الرحم یزیدان فى الاءجل (12)؛ صدقه نهانى آتش قهر خدا را خاموش مى کند و نیکى به والدین و صله رحم بر عمر مى افزاید.
در حدیثى دیگر فرمودند: بخشش پنهانى و نیکى به پدر و مادر، تهیدستى را برطرف مى سازد و عمر را دراز و هفتاد قسم مردن بد را دور مى کند.(13)
5) استغفار
در قرآن آمده است: و ما کان اللَّه مُعَذّبَهُم و هُم یستغفرونَ؛(14) یعنی استغفار به رفع عذاب می انجامد.
6) توسل
انسانها برای گرفتن حاجت و رسیدن به مقام قرب الهی نیازمند واسطه هستند؛ بهترین این افراد هم اهل بیت پیامبر هستند. چنانچه بزرگان هر موقع که در کارهایشان گره اى مى افتاد به این بزرگواران توسل مى جستند و با توسل، مشکلشان حل مى شد. توبه حضرت آدم (علیه السلام ) با توسل او به آل عبا بود که قبول شد.
بنابراین بلاها اولا : نشانه توجه خداوند به ماست، چون این بلاها موجب شده که ما با صدقه، دعا، نیکی، صله رحم و توسل، به خدا نزدیکتر شویم و از یاد او غافل نباشیم و ثانیا نشانه اینست که پی آمد کارهای خوب و بد انسان در تغییر سرنوشت او، بسیار مۆثر است.
ب ) ذبح و خون ریختن
از روایات فهمیده می شود که ذبح یا خون ریختن وقربانی کردن حیوان حلال گوشت و تقسیم آن بین فقرا و نیازمندان و یا با آن گوشت غذا پخته شود به همسایگان، اقوام و نیازمندان داده شود، عملی پسندیده و سنت است. از امام محمد باقر(ع) روایت شده که همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، یکی اطعام و خوراندن غذا یا مهمانی دادن دوم خون ریختن یعنى ذبح گوسفند، شتر و یا هر حیوان حلال گوشت دیگر و توزیع گوشت بین نیازمندان(1) هم چنین عقیقه کردن برای فرزندان یکی از سنت های مستحبی است که در روایات تأکید زیادی بر اجرا و انجام آن شده است. عقیقه همانند صدقه دادن برای حفظ سلامتی و رفع بلا از فرزندی است که به خاطر او به اصطلاح خون ریخته می شود، یعنی گوسفندی ذبح می شود .اگر چه هر دو عمل(یعنی خرید گوشت از قصابی و تقسیم آن بین فقرا، و یا قربانی کردن حیوان حلال گوشت و توزیع گوشت آن) مطلوب و پسندیده است، لیکن از روایات فهمیده می شود که تأثیر خون ریختن بیشتر از خرید گوشت و توزیع آن است. چنان که در روایات آمده است که به جای عقیقه کردن گوسفند جهت سلامتی فرزند، نمی توان پول آن گوسفند و یا قربانی را به فقیر داد، بلکه باید عقیقه انجام بگیرد یعنی ذبح و قربانی بشود و گوشت عقیقه را پخته و مردم را به خوردن آن دعوت کنند. و خوب است حداقل ده نفر را اطعام کنند(2) و هر چه تعداد دعوت شدگان بیشتر باشد، بهتر است،و اگر غذا پختن برای وی میسر نبود، جایز است گوشت را میان فقرا تقسیم نمایند. سیره و روش بزرگان دین مثل حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه نیز همین بود. امام برای سلامتی و رفع گرفتاری پول می دادند تا گوسفندی بخرند و ذبح کنند و گوشت آن را بین فقرا تقسیم کنند.
*** خوردن گوشت قربانی که برای دفع بلاست برای خانواده اشکالی ندارد .
پی نوشت ها:
1. محمد باقر کمره اى ، آداب معاشرت، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ناشر اسلامیه ، ج 1، ص 232.
2. شیخ طبرسی، الاداب الدینیه للخزانه المعینیه، ترجمه احمد عابدی، ص 306، ناشر زائر – قم.
موفق باشید.
پی نوشت ها:
1ـ المقاییس، احمدبن فارس بن زکریا، ج 5، ص 99.
2ـ اصول کافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج3،ص355، ح20.
3ـ تذکره الحقایق ، ص 20.
4- اصول کافى ، ج 6، ص 25.
5- همان.
6ـ بحارالأنوار، ج 93، ص 137، ح71.
7ـ من لا یحضره الفقیه، ج 2 ، ص 66 ، ح 1729.
8ـ الکافی، ج 2، ص 276 ،ح 31.
9ـ محمد باقر مجلسى ، عین الحیاه ؛ فروع کافى ، ج 4، ص 7، ح 1.
10ـ تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 395 ، ح 9152.
11ـ سفینه البحار، ج 1، ص 514.
12ـ بحار الانوار، ج 16، ص 25.
13ـ همان، ج 16، ص 24.
14ـ انفال/33.