توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » هر گناه، یک سیلی به امام زمان (عج)

هر گناه، یک سیلی به امام زمان (عج)

حدیث خاصی دراین زمینه ازهیچ کدام از معصومین (علیهم السلام) نقل نشده است؛ اما به یقین حضرت از گناهان و اشتباهات ما در رنج و ناراحتی هستند.
با مراجعه به قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام این نکته به خوبى استفاده مى شود که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و امامان معصوم (علیهم السلام) براعمال امّت، روزانه یا هر هفته و یا هرماه آگاهى دارند. و اعمال مردم و شیعیان برآنان عرضه می شود.
منظور از«عرض اعمال» یا «عرضه اعمال» این است که بر اساس اراده خداوند گروهی از فرشتگان مأمور ثبت و ضبط اعمال انسان‌ها بوده و در زمان‌های مشخصی این اعمال را به خداوند، پیامبر و ائمه علیهم السلام ارائه می‌کنند.
در قرآن کریم مى خوانیم: «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» [1] ؛ اى پیامبر به مردم بگو: اعمال و وظایف خود را انجام دهید و بدانید که خدا و رسولش و مؤمنان اعمال شما را مى بینند.
روایاتى که در این زمینه وارد شده، بسیار زیاد است؛ از جمله در تفسیر همین آیه از امام صادق علیه السلام نقل شده است که آن حضرت فرمودند: “تمام اعمال نیک و بد مردم هر روز صبح به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله عرضه مى شود، بنابراین مراقب باشید». [2]و یا در روایتى عبدالله بن ابان مى گوید: به حضرت رضا علیه السلام ،عرض کردم که براى من و خانواده ام دعایى کنید. حضرت فرمودند: مگر من دعا نمى کنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شبى برمن عرضه مى شود لذا در هر مورد که مناسب باشد دعا مى کنم. عبدالله مى گوید این حرف امام براى من تعجب آور بود که اعمال ما هر روز و شب بر امام عرضه شود. ایشان وقتى متوجه تعجب من شدند خطاب به من فرمودند: آیا کتاب خداوند عزوجل را نمى خوانى آنجا که مى فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» و در ادامه فرمودند: به خدا سوگند در این آیه مراد از مؤمنون على بن ابى طالب علیه السلام است. [3]ازآن جا که همه ائمه علیهم السلام به منزله نفس واحدند وهمه آنها یک نورهستند، لذا هر حکمى که در مورد یکى از آنها ثابت شود در مورد بقیّه هم ثابت خواهد شد.
____________________________________.
[1].توبه/105 .
[2].الکلینى، محمدبن یعقوب، الکافی، ج 1،ص 219، کتاب الحجة، باب عرض الاعمال على النبى والائمة.
[3].همان، ج1، ص 219، ح 4.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد