همه بدون استثنا وارد در مراتب برزخ و بعد از برپایی قیامت وارد در مراتب بهشتی خواهند شد.
اهل برزخ به ترتیب رتبه، چهار گروهند :
1ـ اهل ایمان بنا به رتبه ایمان در دنیا از پیامبران الهی علیهم السلام تا عموم اهل ایمان در بهشت خصوصی برزخی برتر تا بهشت دارالسلام برزخی هستند. این بهشت دارالسلام مرتبط با نجف اشرف و نگین بر جسته آن مضجع شریف حضرت مولی الموحدین امیرمؤمنان سلام الله علیه است .
2ـ برخی از ضعفای اهل ایمان در بهشت خصوصی برزخی پایینتری هستند . سنّی های صالح و غیر معاند با شیعه نیز در همین جرگه اند ولی وارد دارالسلام نخواهند شد.
3ـ برخی نیز فقط جهنّم خصوصی دارند و به جهنّم عمومی برده نمی شوند. اینها افراد فاسقی هستند که فسقشان زیاد نیست و دشمنی با یکی از هادیان الهی نداشته اند.
4ـ برخی را هم دو جهنّم است، یکی خصوصی که شبها را در آن عذاب می بینند، و دیگری جهنّم عمومی که شدیدتر است و روزها در آن عذاب می بینند؛ که اسمش برهوت است. افرادی در این جهنّم داخل می شوند که به نحوی با هادیان الهی دشمنی نموده اند و بدون توبه از دنیا رفته اند اگر کسی با یکی از فرشتگان الهی یا با یکی از کتب آسمانی یا با یکی از انبیاء یا اوصیای آنها یا با جانشینان اوصیای آنها(علمای ربّانی) دشمنی کند، جایگاهش چنین جهنّمی است.
اهل برزخ به ترتیب رتبه، چهار گروهند :
1ـ اهل ایمان بنا به رتبه ایمان در دنیا از پیامبران الهی علیهم السلام تا عموم اهل ایمان در بهشت خصوصی برزخی برتر تا بهشت دارالسلام برزخی هستند. این بهشت دارالسلام مرتبط با نجف اشرف و نگین بر جسته آن مضجع شریف حضرت مولی الموحدین امیرمؤمنان سلام الله علیه است .
2ـ برخی از ضعفای اهل ایمان در بهشت خصوصی برزخی پایینتری هستند . سنّی های صالح و غیر معاند با شیعه نیز در همین جرگه اند ولی وارد دارالسلام نخواهند شد.
3ـ برخی نیز فقط جهنّم خصوصی دارند و به جهنّم عمومی برده نمی شوند. اینها افراد فاسقی هستند که فسقشان زیاد نیست و دشمنی با یکی از هادیان الهی نداشته اند.
4ـ برخی را هم دو جهنّم است، یکی خصوصی که شبها را در آن عذاب می بینند، و دیگری جهنّم عمومی که شدیدتر است و روزها در آن عذاب می بینند؛ که اسمش برهوت است. افرادی در این جهنّم داخل می شوند که به نحوی با هادیان الهی دشمنی نموده اند و بدون توبه از دنیا رفته اند اگر کسی با یکی از فرشتگان الهی یا با یکی از کتب آسمانی یا با یکی از انبیاء یا اوصیای آنها یا با جانشینان اوصیای آنها(علمای ربّانی) دشمنی کند، جایگاهش چنین جهنّمی است.