کسی به توبد کردتونیکی کن و اشداء علی الکفار
۱۳۹۲/۰۵/۲۷
–
۷۳ بازدید
در دین مبین اسلام گفته شده که همواره از مهمانان پذیرایی کرده و آنها را احترام کنید، حتی اگر یک کافرمشرک، مهمان شما باشد. یعنی حرمت مهمان، حفظ شود. همچنین گفته شده که به کسی که به توبدی کرده نیکی کن. از طرف دیگر گفته اشداء علی الکفار
آیا این دو مفهوم با هم تناقض ندارند؟
اجرکم عندالله – شکراً
مهمان
در فرهنگ اسلامی کرامتی ویژه دارد تا جائیکه خداوند متعال در قرآن بارها از گرامی
داشتن مهمان در سیره انبیاء عظام و به خصوص در مکتب اسلام سخن گفته و حفظ حرمت و
دفاع از میهمان را توصیه نموده است، به طوری که در این خصوص روایات و احادیث معتبر
بسیار زیادی از رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه هدی به دست ما رسیده است .
رسول خدا (ص) به امیرمومنان فرمود: ای علی!
مهمان را گرامی بدار اگر چه کافر باشد.
امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید: هر کس مسلمانی را سیر
گرداند، جز پروردگار عالم هیچ یک از مردمان و فرشتگان مقرب و پیامبران ندانند اجر
و پاداش او در قیامت چقدر خواهد بود.
رسول خدا (ص) فرمود: همانا مهمان با آمدنش روزی خود را از
آسمان برای میزبان به همراه می آورد و هر گاه غذا خورد خدا به برکت آمدنش نزد آنان
آنها را می بخشد.
امیر
مومنان علی (ع) فرمود: مهمانت را گرامی بدار اگر چه حقیر باشد.
در
پاسخ به سوالی که شما مطرح نموده اید باید گفت :خداوند متعال ما را آفریده و به
این دنیا آورده تا از ما خلیفه الله بسازد و خلیفه الله باید تمام صفات خداوند را
در حد خودش ، در خودش نمودار نماید. ویکی از صفات خداوند رحمانیت اوست و یکی دیگر
از صفاتش رحیمیت اوست.
خداوند
متعال با صفت رحمانیت به تمام مخلوقاتش روزی می دهد و آنها را اداره می کند حتی
کفار را ، و در این دنیا به نحو احسن از انها پذیرایی می کند . همه ی انسان ها در
این دنیا مهمان سفره ی خداوند متعال هستند . ولی صفت دیگر خداوند رحیمیت اوست که
با این صفت نعمت های مخصوصی را بر بندگان مومنش ارزانی می نماید که این نعمت ها
شامل کفار نمی گردد.
و
انسان اگر متخلق به اخلاق الهی گردد ،حقوق انسان دیگری را حتی اگر کافر باشد باید
رعایت کند و اگر مهمان او شد از او پذیرایی کند و به خاطر صفت رحمانیت خداوند ،به
همه ی مخلوقات در حد خودش شفقت و عطوفت نشان دهد.ولی با مومنین به صورت خاصی رحم
وشفقت داشته و با انان دوستی نماید.
هم
چنین می توان گفت در مواجهه با کفار دو حیثیت را باید لحاظ کرد؛1. حیثیت بشر بودن
آن 2.و حیثیت اعتقادی کافر را
وقتی
امر می شود به مهمان کافر هم احترام بگذار نظر به حیثیت بشری بودن اوست و وقتی در
میدان کار زار امر می شود که نسبت به کفار شدت و غلظت به کار بریم نظر به حیثیت
اعتقادی و کفر آنان است پس تناقض در میان نیست.