خدای متعال بطور قطع و یقین محل اصلی پاداش و مجازات را در آخرت و بعد از قیامت میداند. گاهی از مرگ تعبیر به لقاء اصغر نموده اند . به این مضمون که انسان حقیقت را با مرگ میچشد. گویی قیامت برای او برپا شده و خوبی و بدی اعمالش آشکار میگردد.
در زمان ظهور موفور السرور امام عصر ارواحنا له الفدا هیچ شخصی نمیتواند بصورت علنی مرتکب فساد و ظلم شود .با کراهت یا رغبت همه ظواهر خوب است. هیچ مُظهِر فسادی قدرت انجام فساد ندارد.
ظهور امام زمان علیه السلام و برپایی قیامت دو امر قطعی و غیر قابل انکار هستند . از بین بردن ظالمان و جلوی ظلم را گرفتن نباید تلقی به مجازات ظالم شود . بخصوص ظلمهایی که ظرفیت وجودی مجازات برای آنها در این عالم امکان پذیر نیست.
برای مثال سه رئیس جمهور زنده قبلی آمریکا تا کنون خون بیش از یازده ملیون نفر از مسلمانان را به زمین ریختند. حال اگر قدرت آنها به هر دلیل محدود شود از نظر خردمندان به معنی مجازات آنهاست؟ یا بطور کل امکان حسابرسی این زنجیره از ستمگری آنها در این عالم میسر و یا ممکن است؟
عدالت گستری حضرت صاحب الزمان روحی فداه با از بین بردن مظاهر ظلم و ستمگری هرگز به معنی مجازات کامل ستمگران نیست .
از طرفی مضمون آیه 187 سوره اعراف بیانگر مخفی بودن زمان وقوع قیامت در خطاب به حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است . «از تو درباره قیامت می پرسند که وقت وقوعش کی است بگو جز این نیست که علم آن نزد پروردگار من است آن را به موقع خود (احدی ) جز او ظاهر نخواهد ساخت . (این حادثه ) در آسمان ها و زمین ( برای ساکنان آنها ) سنگین است ، جز به ناگهانی بر شما نخواهد آمد و چنان از تو می پرسند که گویی تو کاملا از آن آگاهی؛ بگو جز این نیست که دانش آن نزد خداوند است، و لکن بیشتر مردم نمی دانند».
این آیه از قرآن کریم وقوع قیامت را امری ناگهانی عنوان می کند و از این نظر قیامت شباهت زیادی به امر فرج و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد.
علت اینکه کسی به جز خداوند متعال از وقوع امر قیامت آگاه نیست این است که برپا شدن قیامت نیازمند فراهم شدن یکسری از مقدرات است و از آن جایی که تنها خداوند متعال از این مقدرات آگاه بوده، دیگران از وقت وقوع قیامت آگاهی ندارند .
بر همین اساس در قرآن کریم تنها به نشانه های بر پایی قیامت اشاره دارد . یکی از مهم ترین و آخرین ترین نشانه های آن فرج و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است . این ظهور قبل از قیامت محقق خواهد شد.
یکی دیگر از خصلت های مورد تأکید قرآن نزدیک بودن قیامت است . به این معنا که قیامت هرکس پس از مرگ او آغاز می شود و انسان پس از مرگ نمی تواند برای اصلاح آخرت خود کاری انجام دهد ، لذا میتوان گفت قیامت بسیار نزدیک به انسان است.
شاخصه دیگری از قیامت مورد اشاره قرآن کریم ، سنگین بودن قیامت بر مردم است که باید دقت کرد قیامت به این دلیل بر مردم سنگین است که حسابرسی نسبت به اعمال در قیامت بسیار دقیق و سخت است . به همین دلیل قیامت بر مردم سخت توصیف شده است. کسی که خود را برای قیامت آماده نکرده و به فکر اصلاح دین و دنیای خود نبوده نه تنها قیامت بر او سخت خواهد بود بلکه طبق حدیث امام علی علیه السلام چنین شخصی از زمره مؤمنان نیز خارج می شود و باید توجه داشت که ایمان تنها محصولی است که در قیامت از انسان ها خریداری می شود.
در زمان ظهور موفور السرور امام عصر ارواحنا له الفدا هیچ شخصی نمیتواند بصورت علنی مرتکب فساد و ظلم شود .با کراهت یا رغبت همه ظواهر خوب است. هیچ مُظهِر فسادی قدرت انجام فساد ندارد.
ظهور امام زمان علیه السلام و برپایی قیامت دو امر قطعی و غیر قابل انکار هستند . از بین بردن ظالمان و جلوی ظلم را گرفتن نباید تلقی به مجازات ظالم شود . بخصوص ظلمهایی که ظرفیت وجودی مجازات برای آنها در این عالم امکان پذیر نیست.
برای مثال سه رئیس جمهور زنده قبلی آمریکا تا کنون خون بیش از یازده ملیون نفر از مسلمانان را به زمین ریختند. حال اگر قدرت آنها به هر دلیل محدود شود از نظر خردمندان به معنی مجازات آنهاست؟ یا بطور کل امکان حسابرسی این زنجیره از ستمگری آنها در این عالم میسر و یا ممکن است؟
عدالت گستری حضرت صاحب الزمان روحی فداه با از بین بردن مظاهر ظلم و ستمگری هرگز به معنی مجازات کامل ستمگران نیست .
از طرفی مضمون آیه 187 سوره اعراف بیانگر مخفی بودن زمان وقوع قیامت در خطاب به حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است . «از تو درباره قیامت می پرسند که وقت وقوعش کی است بگو جز این نیست که علم آن نزد پروردگار من است آن را به موقع خود (احدی ) جز او ظاهر نخواهد ساخت . (این حادثه ) در آسمان ها و زمین ( برای ساکنان آنها ) سنگین است ، جز به ناگهانی بر شما نخواهد آمد و چنان از تو می پرسند که گویی تو کاملا از آن آگاهی؛ بگو جز این نیست که دانش آن نزد خداوند است، و لکن بیشتر مردم نمی دانند».
این آیه از قرآن کریم وقوع قیامت را امری ناگهانی عنوان می کند و از این نظر قیامت شباهت زیادی به امر فرج و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد.
علت اینکه کسی به جز خداوند متعال از وقوع امر قیامت آگاه نیست این است که برپا شدن قیامت نیازمند فراهم شدن یکسری از مقدرات است و از آن جایی که تنها خداوند متعال از این مقدرات آگاه بوده، دیگران از وقت وقوع قیامت آگاهی ندارند .
بر همین اساس در قرآن کریم تنها به نشانه های بر پایی قیامت اشاره دارد . یکی از مهم ترین و آخرین ترین نشانه های آن فرج و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است . این ظهور قبل از قیامت محقق خواهد شد.
یکی دیگر از خصلت های مورد تأکید قرآن نزدیک بودن قیامت است . به این معنا که قیامت هرکس پس از مرگ او آغاز می شود و انسان پس از مرگ نمی تواند برای اصلاح آخرت خود کاری انجام دهد ، لذا میتوان گفت قیامت بسیار نزدیک به انسان است.
شاخصه دیگری از قیامت مورد اشاره قرآن کریم ، سنگین بودن قیامت بر مردم است که باید دقت کرد قیامت به این دلیل بر مردم سنگین است که حسابرسی نسبت به اعمال در قیامت بسیار دقیق و سخت است . به همین دلیل قیامت بر مردم سخت توصیف شده است. کسی که خود را برای قیامت آماده نکرده و به فکر اصلاح دین و دنیای خود نبوده نه تنها قیامت بر او سخت خواهد بود بلکه طبق حدیث امام علی علیه السلام چنین شخصی از زمره مؤمنان نیز خارج می شود و باید توجه داشت که ایمان تنها محصولی است که در قیامت از انسان ها خریداری می شود.