۱۳۹۲/۰۴/۲۳
–
۱۶۴۵ بازدید
در ابتدا باید گفت که یهودیت پس از عصر حضرت سلیمان(علیه السلام)، با غلبه منافقان و دنیاطلبان یهودی به انحراف کشیده شد. البته قبل از آن نیز فرزندان یهودا با غلبه بر فرزندان حضرت یوسف(علیه السلام)، گوی رقابت را از آنان ربوده بودند و سایر اسباط بنی اسرائیل را زیر یوغ دنیاخواهی و حسادت خویش کشیده بودند و آنان را با اساطیر فراعنه مصر باستان همراه کرده بودند. البته انحراف مسیحیت، منحصر در این التقاط نیست و با یونان گروی و روم گرایی و گنوسیسم و اسطوره های خاورمیانه باستان نیز آغشته به شرک و خرافه شده است.
در ابتدا باید گفت که یهودیت پس از عصر حضرت سلیمان(علیه السلام)، با غلبه منافقان و دنیاطلبان یهودی به انحراف کشیده شد. البته قبل از آن نیز فرزندان یهودا با غلبه بر فرزندان حضرت یوسف(علیه السلام)، گوی رقابت را از آنان ربوده بودند و سایر اسباط بنی اسرائیل را زیر یوغ دنیاخواهی و حسادت خویش کشیده بودند و آنان را با اساطیر فراعنه مصر باستان همراه کرده بودند. البته انحراف مسیحیت، منحصر در این التقاط نیست و با یونان گروی و روم گرایی و گنوسیسم و اسطوره های خاورمیانه باستان نیز آغشته به شرک و خرافه شده است.
در ابتدا باید گفت که یهودیت پس از عصر حضرت سلیمان(علیه السلام)، با غلبه منافقان و دنیاطلبان یهودی به انحراف کشیده شد. البته قبل از آن نیز فرزندان یهودا با غلبه بر فرزندان حضرت یوسف(علیه السلام)، گوی رقابت را از آنان ربوده بودند و سایر اسباط بنی اسرائیل را زیر یوغ دنیاخواهی و حسادت خویش کشیده بودند و آنان را با اساطیر فراعنه مصر باستان همراه کرده بودند. البته انحراف مسیحیت، منحصر در این التقاط نیست و با یونان گروی و روم گرایی و گنوسیسم و اسطوره های خاورمیانه باستان نیز آغشته به شرک و خرافه شده است.
نکته مهمی که باید مد نظر خواننده محترم باشد، این است که نمادها و نشانه¬ها باید با توجه به فضای گفتمانی و زمینه متنی خود مورد تفسیر قرار گیرند ویک نماد ممکن است در فرهنگ های مختلف معانی قراردادی مختلفی داشته باشد. در این نوشته، رمز گشایی ما مبتنی بر فرهنگ یهودی بوده است. البته سازمان فراماسونری نیز به دلیل اینکه تاثیرات فراوانی از یهودیت انحرافی گرفته است، اشتراکات بسیاری با یهود در این موارد دارد که در ذیل اشاراتی بدان نیز شده است. شاید مهم ترین نمادها و نشانه¬های یهودیت منحرف فعلی را بتوان ذیلا چنین بیان کرد:
مهم ترین مولفه های روایی و نشانه شناسی هنر و سینمای یهودی، به اختصار این موارد است: خدای قومی یهوه، اصالت زندگی دنیوی و محوریت انسان و دست بستگی خدا، برتری نژاد یهود بر تمام انسان¬ها، ایمان به توانایی های ذاتی بشر به مثابه راه رهایی و رستگاری ورفاه مندی ودنیاداری، لطف خدا به انسان های ثروتمند، اساطیر و نمادهای یهودی، نژاد پرستی وبرگزیده بودن ذاتی یهود، اهمیت داشتن عمیق مادر و میراث اجدادی، تسلط شیطان در جهان و تصرف سرزمین موعود، سرزمین محوری، و لزوم حضور فیزیکی در سرزمین موعود برای تسلط بر جهان، سلوک و رسیدن به رازهای تورات برای تسلط بر جهان وسایر ابنای بشر، مسیح گرایی قبالایی(کابالیستی)، ضدیت با اسلام و مسیحیت خصوصا کاتولیسم، حاکمیت جهانی یهود، آزادی سرزمین موعود از شیاطین و ظهور یک منجی یهودی از آل داوود، بهشت زمینی و معاد مادی، احیای معید (هیکل) سلیمان، سروری یهودیان بر عالم وآدم. (بررسی مولفه های دینیِ سینمای متاثر از دین در غرب، فصل ادیان غربی(مسیحیت و یهودیت)، گروه دین ارتباطات و رسانه مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما، قم.) اما سمبل¬ ها و آرم های متعددی مبتنی بر اندیشه ها و نشانه¬های بالا در میان یهودیان رواج دارد که برخی از آنها به شرح ذیل هستند:
برخی اشیای نمادین:
شمعمدان هفت شاخه یا نُه شاخه نیز برای یهودیان بسیار اهمیت دارد چراکه در کتاب مقدی، سفر خروج، باب 25 آیه 37 می خوانیم: «و هفت چراغ برای آن بساز» و همچنین در یکی از منابع ماسون های ترکیه می خوانیم: «شعمدان ها، آتش مقدس معابد ما (یهودیان) هستند. معبد ماسونی بطور سمبولیک بایستی با آتش روشن شود. در درجه استادی وجود هفت شعمدان شرط است.» (شاگرد، کمک استاد، استاد /ص70)
شمعدان هفت شاخه سمبل یهودیان، درمیان سمبل های مهم ماسون ها و صهیونیست ها نیز جای گرفته است. اگر در مجلس ضیافتی بر روی میزهای شمعدان هفت شاخه گذاشته شده باشد، این کار شاید برای عده ای چیزی بیش از یک کار هنری به نظر نرسد. ولی از نظر ماسون های حاضر در جلسه، در حکم گوشزد و یا رساندن پیامی تلقی می گردد. (مبانی فراماسونری، هارون یحیی و گروه نویسندگان، ترجمه جعفر سعیدی، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامیف تهران، 1376، صفحه 150) در مجلس اسرائیل نیز شمعدان هفت شاخه دیده می شود.
صندوق یا تابوت عهد نیز سفارش شده است که از چوب درخت اقاقیا (شطیم) ساخته شود.(خروج، باب25، فقره 10) البته تاج طلایی، نماد پادشاهی یهودی است و قلعه نماد محافظت و قدرت نظامی و سپری با آرم های خاص، نماد حفاظت از میراث اجدادی و خانوادگی یهود به شمار می رود. (دایره المعارف جودائیکا و بریتانیکا و اینکارتا، ذیل کلمهheraldry و coat of arms)
شمشیر نورافشان نیز در سفر پیدایش، باب 3، فقره 24 به عنوان محافظ درخت حیات شمرده شده است. چکش و میخ آهنین نیز وسیله و ابزاری برای سرکوب کارگران و دشمنان ضد یهود معرفی شده است(سفر داوران، باب 5، فقره 26-31) همچنین افسانه استاد حیرام به عنوان معمار معبد(هیکل) سلیمان و ابزارهای بنایی اش مانند چکش و گونیا و پرگار و نردبان و صفحه شطرنجی کف ساختمان و دو یا سه ستون نگه دارنده معبد و نقشه کره جغرافیایی و خط کش و کلید ورودی و سایر امکانات کارگری و اندازه گیری نیز نماد دقت نظر ماسون ها ویهودیان در ساخت معبد سلیمان و آخرالزمانِ متصوّرِ خویش است. (سفر پادشاهان، باب7) ستاره پنتاگرام و ستاره شش گوش(دو مثلث متداخل) نیز به مانند تاج و قلعه، نماد پادشاهی جهانی آل داوود می باشد. درمجموعه روایات یهود در مورد تفسیر عهد عتیق، سخن از یک «کلید کوچک» سلیمان است که با آن هر رازی را، اعمّ از مادی یا معنوی، می گشایند. علامت مامور خزانه در سازمان فراماسونری، دو کلید متقاطع می باشد. (مبانی فراماسونری، ص 152) البته به دلیل نفوذ جادوگری و سحر و کهانت مصری در میان یهودیان پس از عهد مصرنشینی آنان، تمام ابزار و اوراد جادو نیز در زمینه و جوّ یهودی، به عنوان نماد پیروزی بر دشمنان و ابزار ارتباط با شیاطین و اجنه و ملائکه و استفاده از قدرت آنان در راستای منافع حاخام های یهودی مطرح می شود. خورشید و ماه نیز از مکاتب میترائی و آناهیتائی و مصری و یونانی به میان یهودیان نفوذ کرده است و خورشید به مثابه چشم خداوند بوده و ماه بیانگر ثروت و فراوانی است. در مرام اسطوره ای فراماسونری، که ادعای روشنفکری و دوری از خرافات دارد! خورشید با چرخ و دایره و دیسک در ارتباط بوده وسمبل حرکت و پیشرفت و ترقی است. (مبانی فراماسونری، ص 140، به نقل از نشریه معمار سنان، شماره 26، ص 55-57.)
نماد اُبِلیسک (Obelisk) که ستونی با راس هرمی است، نیز در فینیقیه و مصر باستان به عنوان نرینه بعل یا خدای خورشید مطرح بود و بعدها به عنوان نمادی از خدای شر وشیطان مطرح شده است و از طریق کهنه یهودی مصرزده، به تصوف یهودی راه پیدا کرده است و تا به امروز نیز به همین عنوان استفاده می شود و نماد قدرت نیروهای شروری است که یهودیان سعی می کنند در مرام جادوگرانه و خرافی خویش، از آنان مدد جویند تا بر جهان مسلط شوند. البته سایر نمادهای تاریکی وتباهی شرارت ونحوشت و شیطان گرایی نیز از طریق تصوف یهودی به عنوان نماد ارتباط با نیروها و قدرت های شر تاریخ استفاده می شود.
برخی حیوانات نمادین:
شیر غُرّنده که در بسیاری از آثار هنری و سینمایی و سپرهای محافظ خانوادگی(coat of arms) اشراف یهود و همچنین در آرم کمپانی های یهودی دنیا نیز نقش بسته است، به معنای حاکمیت و سلطنت کامل یهود بر جهان، به هر بهایی است. چرا که از این فقره تورات تحریف شده نشات گرفته است: «و بقیه یعقوب، در میان امت¬ها و قوم¬های بسیار، مثل شیر در میان جانوران جنگل و مانند شیر ژیان در میان گله های گوسفندان خواهند بود که چون عبور می نماید، پایمال می کند و می درد و رهاننده ای نمی باشد! دست تو بر خصمانت بلند خواهد شد و جمیع دشمنانت منقطع خواهند گردید.» (میکاه، باب 5، آیه 9) همچنین در سفر اعداد، باب 23، فقره 24 می خوانیم: «اینک قوم تو مثل شیر ماده خواهند برخاست و مثل شیر، خویشتن را خواهند برانگیخت!»
همچنین ترکیب شیر و درخت خرما نیز طبق بند 36 از باب هفتم کتاب اول پادشاهان از تورات، از سمبل های مهم یهودیان می باشد: «و بر لوح های تیره ها و بر حاشیه هایش، کروبیان(فرشته هایی شبیه گاو بالدار) و شیرها و درختان خرما را به مقدار به مقدار هر یک نقش کرد». همچنین در سایر فقرات همین باب، سایر تزئینات معبد سلیمان، اعم از عکس گاوها و دسته¬های گل نیز ذکر شده است. تابوت طلای داخل معبد نیز به عنوان نماد محافظ سپاهیان یهود شمرده می شود که جزء ابزار معبد سلیمان که در آینده تلاش می کنند به جای مسجدالاقصی بسازند، شمرده شده است. (کتاب زرسالاران یهودی وپارسی، استعمار بریتانیا و ایران، عبدالله شهبازی، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، 1377، جلد اول.) همچنین در دایره المعارف جودائیکا ذیل کلمه coat of arms می خوانیم که حیواناتی چون گرگ و گوزن و اسب و تکشاخ نیز در نماد محافظ اصالت نژادی خانوادگی یهودیان کاربرد زیادی دارد و هر یک از حیوانات، نماد یکی از اسباط می باشد که مثلا شیر نماد فرزندان یهوداست.
عقاب نیز سمبل مهمی برای یهودیان می باشد که فراماسون ها و دولت های تابع و متاثر از یهودیان و صهیونیست ها در بسیاری از نمادها و فیلم های خود از آن استفاده کرده و می کنند. در باب 49 سفر ارمیا، فقره 22 می خوانیم: «اینک او مثل عقاب برآمده، پرواز می کند و بال های خویش را بر بصره پهن می کند و بر آن فرود خواهد آمد. در آن روز، جنگاوران ادوم، مانند زنی که در حال زائیدن است، هراسان و پریشان خواهند شد!» در این فقرات، خداوند مردم «ادوم» را به دلیل گناهان زشتشان توسط یاران خویش،که دشمن ادومیان و همچون عقاب تیزچنگال و تیزبین و پرقوت و پرسرعتند، مجازات می کند.
کبوتر و برگ زیتونی که در داستان حضرت نوح(علیه السلام) در سفر پیدایش، باب 8، فقره 11 آمده است نیز نماد صلح و رسیدن به ساحل نجات قوم یهود گرفته می شود. خروس نیز به چشم خداوند و به نام پرنده خورشیدی در میان ماسون های تابع یهودیان ثروتمند شناخته می شود. مار نیز نماد شیطان است که در ابتدای سفر پیدایش و انتهای سفر مکاشفات یوحنا نماد اهریمن یا اژدها یا شیطان یا لوسیفر معرفی شده است. اما اگر یک جفت ماری که به هم درآمیخته اند، تصویر شود، سمبل حیات و جفت گیری است. (نشریه معمار سنان ترکیه، شماره 26، ص 57 به نقل از مبانی فراماسونری، ص 144) انتقال گناهان به بُز و خورده شدن آن توسط شیطان، در مرام امروزین یهودیان ارتدوکس شرقی به قربانی کردن خروس در مردان و مرغ در زنان و چرخاندن آن دور سر تبدیل شده است که بیشتر جنبه ساحری دارد که در عید یوم کیپور انجام می شود. (مبانی فراماسونری، ص74)
گاهی در افسانه های تصوف یهودی کابالا، از موجودی گِلی، چوبی یا آهنی یاد می شود که توسط حاخام کابالیست با نوشته شدن اورادی عبری بر پیشانی یا جای دیگری از بدنش، حیات می گیرد! و تحت نام «گولِم» در خدمت کامل ارباب یهودی خویش کار می کند. از این موجود افسانه ای در مناطق یهودی نشین اروپای شرقی، به کرات یاد شده است.
اسفنکس(Sfenks) موجودی خیالی با پنجه های شیر، سر گاو، پر عقاب و صورت انسان است که از نمادهای مهم ماسونی است. نوشته های موجود در پایه سنگی مجسمه، به مفهوم دانایی و ذکاوت انسانی، خوستن چون شیر، اقدام چون عقاب و خاموش چون گاو می باشد. (مبانی فراماسونری، ص146 به نقل از «شاگرد، کمک استاد، استاد» ص38)
برخی رنگ های نمادین:
رنگ های طلایی، قرمز، آبی لاجوردی و ارغوانی نیز رنگ هایی هستند که یهودیان بنا بر این فقره تورات مورد توجه قرار می دهند: «این است هدایایی که از ایشان می گیرید: طلا و نقره، برنز و لاجورد و ارغوان وقرمز» (خروج، باب 25، فقره 3) در کتاب استر باب 8، فقره 15 از صفات مردخای عموی اِستِر یهودی شمرده شده است که با لباس آبی وسفید و تاج بزرگی از طلا و ردای کتانی لطیف ارغوانی در محضر پادشاه ایران بود و این هنگاهی بود که با نفوذ استر و مردخای در دربار هخامنشیان، آنان دستور قتل عام ایرانیان ضد یهود را از شاه ایران گرفته بودند. ردایی آبی رنگ با نخ های آبی و ارغوانی و قرمز؛ و منگوله هایی به شکل انار، دورادور لبه دامن ردا؛ و زنگوله هایی زرین، مابین انارها نیز در سفر خروج، باب 28، فقره 34 از خصوصیات لباس های کاهنان هارونی معبد، شمرده شده است.
برخی اعداد نمادین:
اعدادی مانند هفت و سه و دوازده نیز معانی ویژه ای در یهودیت دارند. در کتاب خروج، باب 24، فقره 4 می خوانیم: «موسی تمام سخنان خداوند را نوشت و بامدادان برخاسته، مذبحی در پای کوه و دوازده ستون، موافق دوازده سبط[قبیله های یهودی از فرزندان دختری حضرت یعقوب علیه السلام] بنا نهاد.» البته چون یهودیت انحرافی از مصرگرایی نیز بهره می برد قابل ذکر است که در ساختمان های مصریان قدیم، دوازده دهلیز قصرها، سمبل دوازده خانه خورشید بود و د شهر هلیوپولیس یا شهر خورشید(بعلبک) دوازده ستون مزین به سمبل های عناصر و برج ها[ی چهار گانه آب، باد، خاک، آتش] ساخته می شد. حضرت داوود نیز دوازده فلاخن داشته اند و حضرت یعقوب دوازده پسر داشته اند. درباره عدد هفت نیز می توان گفت: شمعدان زرینِ خیمه عبادت، باید هفت شاخه داشته باشد(سفر خروج؛ باب 25، فقرات 30-40) و معبد سلیمان در هفت روز ساخته شد در مرام ماسونی نیز، سرستون ها را هفت ردیف زنجیر احاطه می کند. (نشریه معمار سنان، شماره 11 و12، ص10 و ص81 با نقل مبانی فراماسونری، صص 149- 150)
منابع برای مطالعه بیشتر:
– مولفه¬های دینی سینما(بررسی مولفه های دینیِ سینمای متاثر از دین در غرب)، مرکز پژوهش¬های اسلامی صداوسیما، قم،گروه دین ارتباطات و رسانه.
– فرهنگ مصور نمادهای سنتی، جی.سی.کوپر، ملیحه کرباسیان، نشر فرشاد، تهران، 1379.
– فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب، جیمز هال، ترجمه رقیه بهزادی، نشر فرهنگ معاصر، تهران، 1380.
– مبانی فراماسونری، هارون یحیی، ترجمه جعفر سعیدی، نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چ دوم، تهران، 1376.
– دائره المعارف های جودائیکا، بریتانیکا و اینکارتا.
نویسنده: محمد حسین فرج نژاد