خانه » همه » مذهبی » ازدواج موسی(ع)؛ نسخ، نمونه های از نسخ در ادیان

ازدواج موسی(ع)؛ نسخ، نمونه های از نسخ در ادیان


ازدواج موسی(ع)؛ نسخ، نمونه های از نسخ در ادیان

۱۳۹۲/۰۴/۱۰


۱۷۳ بازدید

عرض سلام و درود فراوان
میخاستم بدونم اسناد و مدارک که بر ازدواج حضرت موسی با دوخواهر یعنی با دختران شعیب هست کدام هستند .البته خارج از بحث درست و یا غلط بودن انها . و ایا در قران هم چنین اشاره ای شده ؟
سوال دوم اینکه میخاستم چند مورد از احکامی که سابق در سایر ادیان بوده اند و از طرف خدا امده اند و صحیح هم بوده اند ولی به دنبال تکامل ادیان نسخ شدند و احکام اسلام جایگزین ان شدند را نام ببرید ؟
ممنونم از راهنمایی شما

در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید .
در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید .
پاسخ پرسش اول
1.        ازدواج حضرت موسی ع با دو خواهر واقعیت ندارد بلکه او با یکی از دختران حضرت شعیب ع ازدواج نمود .
2.        نام همسر آن حضرت صفورا یا صفوره بوده است .
3.        قرآن کریم تصریح می کند که حضرت شعیب ع یکی از دو دختر خود را به ازدواج حضرت موسی ع در اورد . در آیه 27 سوره مبارکه قصص در ان باره امده است :
قالَ إِنِّی أُریدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ عَلى أَنْ تَأْجُرَنی ثَمانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِکَ وَ ما أُریدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحینَ .
  (شعیب) گفت: «من مى خواهم یکى از این دو دخترم را به همسرى تو درآورم به این شرط که هشت سال براى من کار کنى و اگر آن را تا ده سال افزایش دهى، محبّتى از ناحیه توست من نمى خواهم کار سنگینى بر دوش تو بگذارم و ان شاء اللَّه مرا از صالحان خواهى یافت» .
 
پاسخ پرسش دوم
1.در اینکه ادیان یهود و مسیحیت دچار تحریف شده اند، هیچ شکى وجود ندارد. همچنین در این مطلب نیز که بسیارى از احکام سخت گیرانه ادیان ابراهیمى قبلى، به وسیله احکام اسلام منسوخ یا تعدیل و تکمیل شده است، جاى تشکیک نیست; اما این بدان معنا نیست که همه احکامى که در دین یهود یا مسیحیت بوده اند، منسوخ شده باشند .
2. به عنوان مثال روزه سکوت در میان برخى اقوام پیشین جایز بوده چنانکه در زمان بنى اسرائیل وقتى حضرت مریم(س) با اعجاز خداوند بارور شد و فرزندش عیسى(ع) را به دنیا آورد، خداوند براى ساکت کردن تهمت هاى مردم و خلاصى مردم از این وضعیت فرمود: «اگر کسى از انسان ها را دیدى پس بگو با این طفل سخن گوئید من نذر روزه سکوت کرده ام و امروز را با کسى سخن نخواهم گرفت»، (سوره مریم). ولى در شریعت اسلامى که ناسخ و باطل کننده ادیان پیشین بوده این حکم منسوخ شده و حرام دانسته شده است، از امام سجاد(ع) در روایتى چنین آمده است: صوم السکوت حرام (وسایل الشیعة، ج 7، ص 390). این بخاطر تفاوت شرایط زمانى و شریعت الهى مى باشد .
3. قران کریم بیان شده که برخی امور به دلیل تمرد و ظلم یهود بر آنها حرام شد و البته این موارد دراسلام حرام نیست .
فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ کَثِیراً (نساء – 160) بخاطر ظلمى که از یهود صادر شد و (نیز) بخاطر جلوگیرى کردن بسیار، از راه خدا قسمتى از چیزهاى پاکیزه را که بر آنها حلال بود تحریم کردیم.
منظور از تحریم طیبات همان است که در آیه 146 سوره انعام به آن اشاره شده آنجا که مى فرماید: ما به خاطر ظلم و ستم یهود هر حیوانى که سم چاک نباشد (مانند شتر) را بر آنها حرام کردیم و پیه و چربى گاو و گوسفند را که مورد علاقه آنها بود نیز بر آنها تحریم نمودیم مگر آن قسمتى که در پشت حیوان و یا در اطراف امعاء و روده ها و یا مخلوط به استخوان بود.
  این تحریم مزبور یک نوع تحریم تشریعى و قانونى بود نه تحریم تکوینى، یعنى این مواهب در دست آنها به طور طبیعى قرار داشت اما شرعا از خوردن آن ممنوع بودند.
تفسیر نمونه، ج 4، ص: 209
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد