۱۳۹۲/۰۴/۰۹
–
۲۰۴ بازدید
۱ـ ظاهراً نامه ی مذکور از خود استاد شهید مرتضی مطهری است و تحریفی در کار نیست.
۲ـ مهمترین اثر دکتر شریعتی کتاب اسلام شناسی اوست که آن را می توان ریشه ی تمام آثار وی دانست. استاد مطهری در نقد این کتاب چنین نوشته اند: « این جزوه مانند غالب نوشته های نویسنده از نظر ادبی و هنری اعلی است و از نظر علمی متوسّط است و از نظر فلسفی کمتر از متوسّط و از نظر دینی و اسلامی صفر است. « (استاد مطهری و روشنفکران ، انتشارات صدرا ، ص۳۴)
1ـ ظاهراً نامه ی مذکور از خود استاد شهید مرتضی مطهری است و تحریفی در کار نیست.
2ـ مهمترین اثر دکتر شریعتی کتاب اسلام شناسی اوست که آن را می توان ریشه ی تمام آثار وی دانست. استاد مطهری در نقد این کتاب چنین نوشته اند: « این جزوه مانند غالب نوشته های نویسنده از نظر ادبی و هنری اعلی است و از نظر علمی متوسّط است و از نظر فلسفی کمتر از متوسّط و از نظر دینی و اسلامی صفر است. « (استاد مطهری و روشنفکران ، انتشارات صدرا ، ص34)
1ـ ظاهراً نامه ی مذکور از خود استاد شهید مرتضی مطهری است و تحریفی در کار نیست.
2ـ مهمترین اثر دکتر شریعتی کتاب اسلام شناسی اوست که آن را می توان ریشه ی تمام آثار وی دانست. استاد مطهری در نقد این کتاب چنین نوشته اند: « این جزوه مانند غالب نوشته های نویسنده از نظر ادبی و هنری اعلی است و از نظر علمی متوسّط است و از نظر فلسفی کمتر از متوسّط و از نظر دینی و اسلامی صفر است. « (استاد مطهری و روشنفکران ، انتشارات صدرا ، ص34)
انتقادات استاد مطهری به برخی نوشته های دکتر شریعتی در صفحات بعد همین منبع (استاد مطهری و روشنفکران) قابل ملاحظه است. همچنین اعلامیّه مشترک استاد مطهری و مهندس بازرگان درباره ی آثار دکتر شریعتی ، در صفحه ی 63 این کتاب درج شده که مطالعه ی آن دیدگاه استاد مطهری نسبت به دکتر شریعتی را به وضوح نشان می دهد.
استاد مطهری باز در نقد کتاب دیگر دکتر شریعتی با عنوان « حسین وارث آدم » نوشته اند: « این جزوه … نوعی روضه ی مارکسیستی است برای امام حسین که تازگی دارد. » باز نوشته اند: « امام حسین این جزوه همان امام حسین مظلوم و محکوم روضه خوانهاست که هیچ نقشی در تاریخ ندارد ، با این تفاوت که امام حسین روضه خوانها لااقلّ سفره ی گریه ای برای توشه ی آخرت پهن کرده و امام حسین این جزوه ـ به وسیله ی روضه ها و گریه ها ـ ابزاری است در دست جناح حاکم برای بهره کشی طبقه ی محکوم. » ( حماسه حسینی ، استاد مطهری ، انتشارات صدرا ، چاپهای دو جلدی ، ج2 ، ص 255 ـ 257 و چاپهای سه جلدی ، ج3 ، ص305)
در مجموع استاد مطهری در عین آنکه برای دکتر شریعتی احترام قائل بوده و از پاره ای برخوردها با ایشان خودداری می کردند ، ولی در عین حال از جهت نظری انتقادات بسیاری به دیدگاههای دکتر شریعتی داشتند.