خانه » همه » مذهبی » درس و ارتباط با خدا

درس و ارتباط با خدا


درس و ارتباط با خدا

۱۳۹۲/۰۳/۰۵


۸۹۱ بازدید

من به طور حتم احساس میکنم با درگیر کردن خودم به درس وزندگی این دنیارابطه ام با خدا کمرنگتر میشه.من رشته ام مهندسی مکانیکه،بعدازهرکلاس حضورقلب تو نمازام مقداری کمرنگتر میشه.میدونم هم که اگه بخوام والبته اگرخدابخواد میتونم تواین رشته مفیدباشم.پس مقدارلذتی که از عبادت میبرم چی میشه؟لطفاراهنمایی ام کنیدوراهکارمناسبی ارائه کنید.

از خصوصیت هاى دین مقدس اسلام این است که در هر حال و هر شغل و هر مکانى مى توان در عین اشتغال به کار و تلاش، غرق در عبادت بود و به آن کار انگیزه الهى و خدایى بخشید.حدیث شریف انما الاعمال بالنیات،(بحارالانوار، ج 70، ص 212، ح 40) راه گشاى بسیارى از این مشکلات است و یادآورى می کند که چیزى که مهم است به خداوند توجه داشتن و با یاد او و عشق و محبت او در زندگى گام برداشتن است.کشاورزى که با چنین نیتى در مزرعه از سر و رویش عرق جارى است و کارگرى که براى تأمین نیازمندى زندگى خود و خانواده اش کارهاى سختى را انجام مى دهد مى تواند با همین نیت که به اعمال و فعالیت هاى او رنگ خدایى مى دهد خود را به مبدأ قدرت و عظمت ورحمت متصل نماید و خود را در حال عبادت ببیند.
دانشجویى که هدفش از درس خواندن به دست آوردن تخصص و رفع مشکلات مملکت و قطع وابستگى به بیگانگان و خدمت به مردم و خلق خداست و با همین انگیزه و با توجه به خداوند و ایجاد ارتباط با او درس مى خواند، کارش مورد رضایت خداوند است و عبادت محسوب مى گردد چون هدف از عبادت، نزدیکى و قرب انسان با خداوند متعال و ایجاد ارتباط با اوست که با چنین نیتى مى توان هر عملى را به عبادت تبدیل کرد.
اما در رابطه با کسب اخلاص در اعمال اول باید نسبت به تعریف اخلاص و مراحل آن شناخت پیدا کنید. دوم این که مراحل اخلاص را به ترتیب مذکور رعایت کنید و شب و روز مراقب باشید تا کم کم به رعایت اخلاص عادت کنید.
تعریف اخلاص: اخلاص ضد ریاست و آن عبارت است از خالص ساختن و قصد از غیرخدا و پرداختن نیت از ما سوى اللّه ، (معراج السعاده، ملا احمد نراقى، بحث اخلاص).
امام صادق(ع) مى فرمایند: «لابدّ للعبد من خالص النیة فى کل حرکة و سکون اذلو لم یکن بهذا المعنى یکون غافلاً و الغافلون قد وصفهم الله و تعالى بقوله: ان هم الا کالانعام بل هم اضلّ و قال: اولئک هم الغافلون…؛ براى بنده (خدا) در هر حرکت و سکونى از خالص ساختن نیت (براى خدا) چاره و گریزى نیست زیرا اگر چنین نباشد غافل است و غافلان را خداوند تعالى اینگونه توصیف فرموده: اینان مانند چهارپایان بلکه گمراه تر هستند و نیز فرموده: اینان همان کسانى هستند که غافلند»، (میزان الحکمه، محمد محمدى رى شهرى، ج 3، روایت 4748).
ویژگى هاى مخلصین:
**انجام کار براى خدا: این ویژگى از لابلاى تعریف اخلاص – مخصوصا با توجه به روایت پیش گفته – به دست مى آید. در روایتى دیگر درباره همین ویژگى حضرت على(ع) مى فرمایند: «طوبى لمن اخلص للّه عمله و علمه و حبه و بغضه، و اخذه و ترکه، و کلامه و صمته و فعله و قوله؛ خوشا به حال کسى که عمل و علم و حب و بغض و گرفتن و نگرفتن و سخن و سکوت و کردار و گفتارش (همه و همه را) براى خدا خالص گرداند»، (همان، روایت 4750).
**انجام عبادت براى خدا: ویژگى اول شامل این ویژگى هم مى شود ولى به جهت اهمیت عبادات جداگانه به یادآورى نیاز دارد زیرا عبادات اساسى ترین و مهمترین وسیله پرواز روح مى باشد ازاین رو اگر اخلاص در آن نباشد و ذره اى غیر خدا و ریا در نیت باشد نه تنها پرواز روح نیست بلکه حرام و تمام عمل عبادى باطل مى گردد مانند آن نجاستى است که اگر ذره اى از آن در یک دیگ بزرگ غذا باشد همه غذا را نجس مى کند به آن خاطر بحث زیر لازم و ضرورى مى باشد.
توصیه ما این است که عبادات خود را نسبت به قبل افزایش دهید مثلا اگر قبلا نماز شب نمی خواندید الان خود را وادار به خواندن نماز شب کنید و … زیرا در این صورت می توانید معنویت موجود در خودتان را حفظ کنید و نگذارید که علوم دنیوی حال عبادت را از شما بگیرند.
در پایان به یک نکته مهم باید توجه داشته باشید و آن اینکه کمال انسان در کسب قدرت و شکوفا شدن استعداد های معنوی او است، برای این که در تقویت قوای معنوی خود موفق شوید لازم است در کنار تحصیل علوم تجربی و کسب روزی حلال و تامین نیازهای زندگی طبیعی، برنامه ای برای تحصیل علوم معنوی و تامین نیازهای معنوی و روحانی از طریق خودشناسی و خودسازی باشید و برای این منظور هم برنامه داشته باشید، تا در نهایت علاوه بر دنیای آباد، آخرتتان نیز آباد باشد و برای زندگی پس از مرگ نیز زاد و توشه مناسب فراهم نموده باشید. درباره برنامه خودسازی اگر سوال مطرح کنید، سعی می کنیم راهنمایی کنیم. موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد