توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » امام علیه السلام و بیماری

امام علیه السلام و بیماری


امام علیه السلام و بیماری

۱۳۹۹/۰۱/۰۷


۶۷۵ بازدید

با سلام و خسته نباشید

چرا امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا مریض بود؟

سوال اصلی اینجاست که ایشان امام معصوم می باشند.یعنی بری از هر گناه و اشتباه،یعنی عالم به تمام علوم زمینی ،اسمان ها و علوم غیبی،چنین انسانی از هر عیب و نقصی مبرا می باشد.

در کل چگونه عالمی که به علم خود عمل می کند دچار نقص میشود؟

معصومین علیهم السلام برخوردار از یک سری ویژگی ها و مختصاتی هستند که دیگران فاقد آنها هستند:
1. عصمت و پاکی از گناه، اشتباه و فراموشی، از بدو تولد تا لحظه مرگ.
2. علم لدنی و موهبتی: معصومین بر اساس مسئولیتی که بر عهده دارند- هدایت انسانها و صیانت و تفسیر و اجراء دین- بایستی برخوردار از علم غیب باشند.
3. بهره مندی از عالی ترین فضایل و کمالات انسانی مانند شجاعت، سخاوت، شکیبایی، حسن خلق، عقلانیت و تدبیر و …
4. دو ویژگی نخست اقتضاء می کند که معصومین علیهم السلام با نصب و گزینش الهی، انتخاب شوند. به این معنا که ولایت آنها علیهم السلام یک ولایتی الهی و به اذن و نصب خداوند است.
5. برخورداری از منصب ولایت ِ تکوینی و تشریعی و تصرف تکوینی در جهان هستی باذن الله داشته اند .
چنانکه در مورد حضرت عیسی علیه السلام ، قرآن می فرماید: « أَنّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فیهِ فَیَکُونُ طَیْرًا بِإِذْنِ اللّهِ وَ أُبْرِئُ اْلأَکْمَهَ وَ اْلأَبْرَصَ وَ أُحْیِ الْمَوْتى بِإِذْنِ اللّهِ؛ من از گل براى شما [چیزى] به شکل پرنده مى سازم آنگاه در آن مى دمم پس به اذن خدا پرنده اى مى شود و به اذن خدا نابیناى مادرزاد و پیس را بهبود مى بخشم و مردگان را زنده مى گردانم.»(آل عمران/49)
۶ . خداوند زمام هدایت جامعه به سوی سعادت ابدی را بر عهده معصومین علیهم السلام گذاشته و به آنها حق قانون گذاری داده است. در گستره انسانیت و کمالات انسانی به عالی ترین درجات نایل شده اند ولی فراتر از انسانیت- مثل اینکه فرشته یا خدا باشند- نیستند.
۷ . شجاعت امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا و میدان مبارزه بر همگان روشن و مبرهن است.
۸ . بر اساس حاکمیت الهی بر هستی بوسیله قاعده علیّت همه مخلوقات الهی من جمله معصومین علیهم السلام تحت امر الهی هستند مگر مواردی که به مشیت و اذن الهی از خارق عادات و معجزات و کرامات بهره مند شوند.
۹ . حکمت الاهی حاکم بر ذوات مقدس معصومین علیهم السلام اقتضای عارضه تب شدید برای وجود مقدس امام سجاد علیه السلام در ساعات پایانی عاشورا را داشت.
۱۰ . یکی از حکمتهای مشهور در این بیماری رفع تکلیف در ادامه مبارزه و در نتیجه حفظ جان امام سجاد علیه السلام است . و با دفاع حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید ملعون نیز مجدد جان امام زین العابدین علیه السلام از شر یزید خبیث محفوظ ماند.یکی از عنایات الهی در ارزش وجود و حفظ جان حجت الهی ، برقراری زمین و ادامه حیات هستی است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد