۱۳۹۲/۰۱/۲۶
–
۱۶۸ بازدید
جوابی که می توان داد این است که دلالت آیه در مورد اکراه در دین است نه در مورد احکام دینی .
جوابی که می توان داد این است که دلالت آیه در مورد اکراه در دین است نه در مورد احکام دینی . اگر شخصی بدون اجبار به دین اسلام مشرف گردید یا قبول کرد که در یک جامعه اسلامی زندگی کند بایستی به لوازم این انتخاب اختیاری گردن نهد.
کسی که مسلمان شد بایستی به احکام دین پایبند باشد و حجاب نیز از ضروریات احکام اسلام است. حتی افراد غیر مسلمان نیز که دینی غیر از اسلام دارند در صورتی که در حکومت جمهوری اسلامی ایران زندگی کنند بایستی به قوانین و احکامی مثل حجاب پایبند باشند و این ربطی به اکراه در دین ندارد.در مورد تفسیر آیه شریفه «لااکراه فی الدین » علامه طباطبایی در تفسیر این آیه شریفه می فرماید:
«در این کلام نفی دین اجباری وجود دارد، چرا که دین سلسه ای از معارف علمی است و به دنبال آن نیز اعمالی وجود دارد، در مجموع اعتقادات است، که اعتقاد و ایمان از امور قلبیه است و اجبار و اکراه در امور قلبیه راهی ندارد، اکراه تنها در اعمال ظاهری و افعال و حرکات بدنی و مادی اثر می کند». (المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 343_341) براین اساس آیه مذکور به هیچ وجه نافی وظایف و تکالیف متعددی نظیر وجوب نماز ، حج، زکات ، خمس ، جهاد، حجاب و… ویا ممنوع بودن دروغ ، شرب خمر، دزدی، قتل، زنا، و…؛ که دین مبین اسلام جهت حفظ سلامت فرد و جامعه بشری و تکامل توامان مادی و معنوی آن گذاشته نمی باشد .
کسی که دین اسلام را با اختیار خود بپذیرد ولی به بعضی از احکام آن پایبند نباشد و یا اساسا اعتقادی به آن نداشته باشد.قرآن کریم چنین اشخاصی که به بعضی احکام ایمان و اعتقاد دارند و بعضی را قبول ندارند به شدت توبیخ می کند و از آنان به عنوان کافر یاد نموده و وعده عذابی سخت و همراه با توهین به آنان داده است و آن ها مصداق آیه شریفه 151و150 النساء است :« إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً (150)أُوْلَئکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُّهِینًا(151)
کسانى که به خدا و پیامبرانش کفر مى ورزند، و مى خواهند میان خدا و پیامبران او جدایى اندازند، و مى گویند: «ما به بعضى ایمان داریم و بعضى را انکار مى کنیم» و مى خواهند میان این [دو]، راهى براى خود اختیار کنند، آنان در حقیقت کافرند و ما براى کافران عذابى خفّت آور آماده کرده ایم »
توضیح آنکه عذاب های الهی اقسام مختلفی دارد که با عناوینی مانند عذاب الیم ؛ کیفر دردناک،
عذاب عظیم؛عذاب بزرگ، عذاب مقیم؛ عذاب پایدار ، عذاب شدید و عذاب مهین؛ کیفر خفت بار و…است .
دردناک ترین عذاب ها ، عذابی است که در آن هم جسم انسان کیفر شود و هم به شخصیت و روح انسان لطمه وارد گردد . عذاب مهین یعنی عذابی که با اهانت و توهین همراه است.
سر این که چنین اشخاصی به عذاب مهین وعده داده شده اند آن است که این افراد با وجود اعتقاد و ایمان به اسلام، به بعضی از احکام و مقررات آن ایمان نیاوردند و به نوعی به حکمت و علم خالق و آورنده دین توهین نمودند. به عبارت دیگر مفهوم ایمان به اسلام و عدم پذیرش بعضی از احکام آن است که ما خدا و رسول او را قبول داریم لکن نعوذ بالله به علم و حکمت آن ها در مورد بعضی از احکام مانند حجاب شک داریم و ان را نمی پذیریم. چنین تلقی نوعی کفر به خدا و رسول او و از بالاترین درجات توهین به ساحت خداوند و رسول اوست لذا کیفر آن هم از نوع کیفر های خفت بار و موهن می باشد.
برای مطالعه بیشتر در مورد فلسفه حجاب مرا جعه کنید به :
کتاب مساله حجاب شهید مطهری
و برای اطلاع دقیق تر از مفهوم آیه شریفه مراجعه کنید به :
تفسیر شریف المیزان ؛ علامه طباطبایی
تفسیر شریف نمونه ؛ آیت الله مکارم شیرازی
کتاب پرسش ها و پاسخ ها؛ استاد مصباح یزدی
کسی که مسلمان شد بایستی به احکام دین پایبند باشد و حجاب نیز از ضروریات احکام اسلام است. حتی افراد غیر مسلمان نیز که دینی غیر از اسلام دارند در صورتی که در حکومت جمهوری اسلامی ایران زندگی کنند بایستی به قوانین و احکامی مثل حجاب پایبند باشند و این ربطی به اکراه در دین ندارد.در مورد تفسیر آیه شریفه «لااکراه فی الدین » علامه طباطبایی در تفسیر این آیه شریفه می فرماید:
«در این کلام نفی دین اجباری وجود دارد، چرا که دین سلسه ای از معارف علمی است و به دنبال آن نیز اعمالی وجود دارد، در مجموع اعتقادات است، که اعتقاد و ایمان از امور قلبیه است و اجبار و اکراه در امور قلبیه راهی ندارد، اکراه تنها در اعمال ظاهری و افعال و حرکات بدنی و مادی اثر می کند». (المیزان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 343_341) براین اساس آیه مذکور به هیچ وجه نافی وظایف و تکالیف متعددی نظیر وجوب نماز ، حج، زکات ، خمس ، جهاد، حجاب و… ویا ممنوع بودن دروغ ، شرب خمر، دزدی، قتل، زنا، و…؛ که دین مبین اسلام جهت حفظ سلامت فرد و جامعه بشری و تکامل توامان مادی و معنوی آن گذاشته نمی باشد .
کسی که دین اسلام را با اختیار خود بپذیرد ولی به بعضی از احکام آن پایبند نباشد و یا اساسا اعتقادی به آن نداشته باشد.قرآن کریم چنین اشخاصی که به بعضی احکام ایمان و اعتقاد دارند و بعضی را قبول ندارند به شدت توبیخ می کند و از آنان به عنوان کافر یاد نموده و وعده عذابی سخت و همراه با توهین به آنان داده است و آن ها مصداق آیه شریفه 151و150 النساء است :« إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً (150)أُوْلَئکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُّهِینًا(151)
کسانى که به خدا و پیامبرانش کفر مى ورزند، و مى خواهند میان خدا و پیامبران او جدایى اندازند، و مى گویند: «ما به بعضى ایمان داریم و بعضى را انکار مى کنیم» و مى خواهند میان این [دو]، راهى براى خود اختیار کنند، آنان در حقیقت کافرند و ما براى کافران عذابى خفّت آور آماده کرده ایم »
توضیح آنکه عذاب های الهی اقسام مختلفی دارد که با عناوینی مانند عذاب الیم ؛ کیفر دردناک،
عذاب عظیم؛عذاب بزرگ، عذاب مقیم؛ عذاب پایدار ، عذاب شدید و عذاب مهین؛ کیفر خفت بار و…است .
دردناک ترین عذاب ها ، عذابی است که در آن هم جسم انسان کیفر شود و هم به شخصیت و روح انسان لطمه وارد گردد . عذاب مهین یعنی عذابی که با اهانت و توهین همراه است.
سر این که چنین اشخاصی به عذاب مهین وعده داده شده اند آن است که این افراد با وجود اعتقاد و ایمان به اسلام، به بعضی از احکام و مقررات آن ایمان نیاوردند و به نوعی به حکمت و علم خالق و آورنده دین توهین نمودند. به عبارت دیگر مفهوم ایمان به اسلام و عدم پذیرش بعضی از احکام آن است که ما خدا و رسول او را قبول داریم لکن نعوذ بالله به علم و حکمت آن ها در مورد بعضی از احکام مانند حجاب شک داریم و ان را نمی پذیریم. چنین تلقی نوعی کفر به خدا و رسول او و از بالاترین درجات توهین به ساحت خداوند و رسول اوست لذا کیفر آن هم از نوع کیفر های خفت بار و موهن می باشد.
برای مطالعه بیشتر در مورد فلسفه حجاب مرا جعه کنید به :
کتاب مساله حجاب شهید مطهری
و برای اطلاع دقیق تر از مفهوم آیه شریفه مراجعه کنید به :
تفسیر شریف المیزان ؛ علامه طباطبایی
تفسیر شریف نمونه ؛ آیت الله مکارم شیرازی
کتاب پرسش ها و پاسخ ها؛ استاد مصباح یزدی