کتاب کافی و عرضه به امام زمان(عج)
۱۳۹۲/۰۱/۲۱
–
۲۶۵ بازدید
پاسخ:
«کافی»، از قدیمی ترین و معتبرترین کتاب های روایی شیعه است که در عصر غیبت صغری نوشته شده است.
این کتاب را بیش از هزار سال پیش یکی از برجستهترین راویان و فقیهان شیعه نوشته و مانند آن تاکنون یافت نشده است. علما و فقهای شیعه بدان بسیار توجه کرده و در منابع مهم روایی و نوشتههای ارزشمندشان از روایتهای آن بهره بردهاند.
این کتاب روایات پیامبر (ص) و اهلبیت آن حضرت: را در بردارد و با بهترین شیوه به علوم و معارف اسلامی میپردازد و آنها را با روشی زیبا عرضه میکند.
پاسخ:
«کافی»، از قدیمی ترین و معتبرترین کتاب های روایی شیعه است که در عصر غیبت صغری نوشته شده است.
این کتاب را بیش از هزار سال پیش یکی از برجستهترین راویان و فقیهان شیعه نوشته و مانند آن تاکنون یافت نشده است. علما و فقهای شیعه بدان بسیار توجه کرده و در منابع مهم روایی و نوشتههای ارزشمندشان از روایتهای آن بهره بردهاند.
این کتاب روایات پیامبر (ص) و اهلبیت آن حضرت: را در بردارد و با بهترین شیوه به علوم و معارف اسلامی میپردازد و آنها را با روشی زیبا عرضه میکند.
این کتاب فاصله زمانی کوتاهی با اصول معتبر و نخستین شیعه دارد. نویسنده آن روایتها را مستقیماً از راویان گرفته و قلمش نیز از دقت و گزیدهگویی شایستهای برخوردار بوده است.
«شیخ مفید» می فرماید: «الکافی هو من أجلّ کتب الشیعة و أکثرها فائدة»؛ «کتاب کافی از بهترین کتاب های شیعه و سودمندترین آنهاست».
«شهید اول» «محمد بنمکی» می فرماید: «کتاب الکافی فی الحدیث الذی لم یعمل الأصحاب مثله»؛ «کافی، کتاب روایتی است که تاکنون اصحاب و علمای شیعه مانند آن را ننگاشته اند».
«فیض کاشانی» می فرماید:
الکافی أشرفها وأوثقها وأتمها وأجمعها لاشتماله علی الأصول من بینها وخلوه من الفضول وشینها.
کتاب کافی ارزشمندترین و معتبرترین و کاملترین و جامعترین کتاب از کتب اربعه است؛ زیرا برخلاف بقیه کتب اربعه علاوه بر فروع دین و ابواب فقه شامل اصول دین نیز می باشد و روایات غیر صحیح و ضعیف هم در آن وجود ندارد.
«شهید ثانی» می فرماید:
الکتاب الکافی والمنهل العذب الصافی، ولعمری لم ینسج علی منواله، ومنه یعلم قدر منزلته وجلالة حاله.
کتاب کافی آبی شیرین زلال و گواراست و به جان خودم سوگند که همانند آن نگاشته نشده است و از ارزش کتاب می توان به منزلت و جلال و بزرگی مؤلف آن نیز پی برد.
«علامه مجلسی» می فرماید:
أضبط الأصول وأجمعها، وأحسن مؤلفات الفرقة الناجیة وأعظمها.
[کتاب کافی] باضابطه ترین و کامل ترین کتاب روایی و بهترین و بزرگترین تألیف مذهب بر حق شیعه است.
ویژگیهای کافی را چنین میتوان برشمرد:
الف) از ویژگیهای مهم این کتاب همعصر بودن مؤلف آن با سفرای امام زمان (عج) و دسترسی داشتن وی به آنهاست. سفرای آن حضرت در «بغداد» بودند و «کلینی» نیز در همین شهر میزیست. وفات وی و آخرین سفیر امام عصر (عج)، «علی بنمحمد سمری» در یک سال روی داد؛
ب) نویسنده این کتاب خود را به ذکر کامل سند تا امام معصوم مقید میدانست و این خود ارزش و اعتبار خاصی به روایات این کتاب میبخشد؛
ج) روایات در این کتاب به ترتیب اعتبار آورده شده اند و روایات اول هر باب از جهت سند و اعتبار از ارزش بیشتری برخوردارند؛
د). این کتاب همه علوم و معارف اسلامی را در بردارد. این آموزهها از اهل بیت روایت شده و به دست مؤلف آن رسیده است و بیشتر مباحث عقیدتی و فقهی را در برمیگیرد.
کافی بیش از شانزده هزار روایت دارد که این تعداد روایت از همه روایات صحاح سته بیشتر است. با این حال «کافی» از روایات ضعیف تهی نیست و توجه به این نکته نشانه واقعگرایی علمای شیعه است. عالمان شیعه معتقد نیستند که «این کتاب بر حضرت مهدی (عج) عرضه شده باشد». نویسنده شرح حال «شیخ کلینی» در مقدمه «کافی» مینویسد: «ویعتقد بعض العلماء انه عرض علی القائم»؛ «برخی از علما چنین اعتقادی داشتهاند که این کتاب بر امام مهدی عرضه شده است».
چنین گفته نادر و بیسند نمیتواند مایه سرچشمه اشکال یا سؤال باشد.
«کافی»، از قدیمی ترین و معتبرترین کتاب های روایی شیعه است که در عصر غیبت صغری نوشته شده است.
این کتاب را بیش از هزار سال پیش یکی از برجستهترین راویان و فقیهان شیعه نوشته و مانند آن تاکنون یافت نشده است. علما و فقهای شیعه بدان بسیار توجه کرده و در منابع مهم روایی و نوشتههای ارزشمندشان از روایتهای آن بهره بردهاند.
این کتاب روایات پیامبر (ص) و اهلبیت آن حضرت: را در بردارد و با بهترین شیوه به علوم و معارف اسلامی میپردازد و آنها را با روشی زیبا عرضه میکند.
این کتاب فاصله زمانی کوتاهی با اصول معتبر و نخستین شیعه دارد. نویسنده آن روایتها را مستقیماً از راویان گرفته و قلمش نیز از دقت و گزیدهگویی شایستهای برخوردار بوده است.
«شیخ مفید» می فرماید: «الکافی هو من أجلّ کتب الشیعة و أکثرها فائدة»؛ «کتاب کافی از بهترین کتاب های شیعه و سودمندترین آنهاست».
«شهید اول» «محمد بنمکی» می فرماید: «کتاب الکافی فی الحدیث الذی لم یعمل الأصحاب مثله»؛ «کافی، کتاب روایتی است که تاکنون اصحاب و علمای شیعه مانند آن را ننگاشته اند».
«فیض کاشانی» می فرماید:
الکافی أشرفها وأوثقها وأتمها وأجمعها لاشتماله علی الأصول من بینها وخلوه من الفضول وشینها.
کتاب کافی ارزشمندترین و معتبرترین و کاملترین و جامعترین کتاب از کتب اربعه است؛ زیرا برخلاف بقیه کتب اربعه علاوه بر فروع دین و ابواب فقه شامل اصول دین نیز می باشد و روایات غیر صحیح و ضعیف هم در آن وجود ندارد.
«شهید ثانی» می فرماید:
الکتاب الکافی والمنهل العذب الصافی، ولعمری لم ینسج علی منواله، ومنه یعلم قدر منزلته وجلالة حاله.
کتاب کافی آبی شیرین زلال و گواراست و به جان خودم سوگند که همانند آن نگاشته نشده است و از ارزش کتاب می توان به منزلت و جلال و بزرگی مؤلف آن نیز پی برد.
«علامه مجلسی» می فرماید:
أضبط الأصول وأجمعها، وأحسن مؤلفات الفرقة الناجیة وأعظمها.
[کتاب کافی] باضابطه ترین و کامل ترین کتاب روایی و بهترین و بزرگترین تألیف مذهب بر حق شیعه است.
ویژگیهای کافی را چنین میتوان برشمرد:
الف) از ویژگیهای مهم این کتاب همعصر بودن مؤلف آن با سفرای امام زمان (عج) و دسترسی داشتن وی به آنهاست. سفرای آن حضرت در «بغداد» بودند و «کلینی» نیز در همین شهر میزیست. وفات وی و آخرین سفیر امام عصر (عج)، «علی بنمحمد سمری» در یک سال روی داد؛
ب) نویسنده این کتاب خود را به ذکر کامل سند تا امام معصوم مقید میدانست و این خود ارزش و اعتبار خاصی به روایات این کتاب میبخشد؛
ج) روایات در این کتاب به ترتیب اعتبار آورده شده اند و روایات اول هر باب از جهت سند و اعتبار از ارزش بیشتری برخوردارند؛
د). این کتاب همه علوم و معارف اسلامی را در بردارد. این آموزهها از اهل بیت روایت شده و به دست مؤلف آن رسیده است و بیشتر مباحث عقیدتی و فقهی را در برمیگیرد.
کافی بیش از شانزده هزار روایت دارد که این تعداد روایت از همه روایات صحاح سته بیشتر است. با این حال «کافی» از روایات ضعیف تهی نیست و توجه به این نکته نشانه واقعگرایی علمای شیعه است. عالمان شیعه معتقد نیستند که «این کتاب بر حضرت مهدی (عج) عرضه شده باشد». نویسنده شرح حال «شیخ کلینی» در مقدمه «کافی» مینویسد: «ویعتقد بعض العلماء انه عرض علی القائم»؛ «برخی از علما چنین اعتقادی داشتهاند که این کتاب بر امام مهدی عرضه شده است».
چنین گفته نادر و بیسند نمیتواند مایه سرچشمه اشکال یا سؤال باشد.
مراجعه شود: شکست اوهام، ص 137.