توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » کارگزاران امام زمان

کارگزاران امام زمان


کارگزاران امام زمان

۱۳۹۹/۰۱/۰۴


۵۸۳ بازدید

در جای خواندم منجی پس از ظهور کارها را به وسیله ی مردم انجام میده نه یک تنه وتنها و حضرت صاحب الزمان(عج)نیاز به کارشناسان علمی در همه زمینه ها اعم از فنی مهندسی ،پزشکی،تربیتیوانسانیک… دارندایا این درست است والان که من دارم درس می خوانم ثواب هم می کنم ؟ورشته تحصیلی من به درد امام زمان می خورد؟

حضرت مهدی (علیه السلام) در عرصهء جهانی تحولاتی بنیادین ایجاد می کند. کار آن حضرت همه اش با کرامت ومعجزه درست نمی شود، بلکه خداوند یارانی را برای نصرت او ذخیره کرده وبا یاری آنان کارها را پیش می برد. یاران خاص حضرت، ۳۱۳ نفر وبه تعداد اصحاب پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در جنگ بدر است. پنجاه نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند. اینان از بهترین وزبده ترین افراد بشر هستند وقدرت اجرایی بسیار بالایی دارند وهرکدام قدرت ادارهء مملکتی را دارا هستند. روایات از آنان به عنوان رجال الهی، پرچمداران، امرا، وزرا، تقبا، خواص، حاکمان الهی ومانند آن یاد کرده است واین تعبیرها ماهیت حقیقی آنان را روشن تر می سازد. آنان بار سنگین مسئولیت کارگزاری را از جانب مهدی (علیه السلام) بر دوش می کشند. آنان مأموریتهای متعددی در رکاب امام زمانشان دارند که جنگ با ستمگران عالم، مبارزه با انحرافات وبرداشتهای نادرست از دین وتبیین درست معارف دینی، عمران وآبادی کشورها وبرقراری عدالت در حوزه های مأموریتی آنها از آن جمله است. ویژگیهای آنان در سه محور ویژگیهای ظاهری، ویژگیهای نفسانی ومعنوی وویژگیهای عملی ورفتاری قابل بررسی است. مشخصات ظاهری، جوان بودن، توانایی بدنی، سیما وقد واندازه از جمله ویژگیهای ظاهری آنان است. ایمان، طهارت وتقوا، علم ومعرفت، عرفان، معنویت، بصیرت، قدرت روحی وصبر وشکیب وروحیهء شهادت طلبی از جمله ویژگیهای نفسانی آنان است. سادگی وبی پیراگی، جدیّت در کار وتلاش روزانه، ساده زیستی، ولایتمداری، نظم وانضباط وروحیهء تشکیلاتی داشتن، اتحاد وانسجام وبرادری، روحیه حماسی وسلحشوری وعبور از موانع وعدالت ورزی از جمله ویژگیهای عملی ورفتاری یاران خاص مهدی است. خلاصه اینکه آنان در همه ویژگیهایی که برای ادارهء جهان لازم است بی نظیرند وبه تعبیر علی (علیه السلام) «لم یسبقهم الاوّلون ولا یدرکهم الاخزون». شما هم ابتدا باید این ویژگیها و خصایص را در خود زنده کنید و فرقی نمی کند که دارای چه تخصص و تحصیلاتی هستید. در مرحله بعد است که می توانید نوع خدمت رسانی و یاری گری خود را مشخص سازید.
با بررسی ومطالعه روایات مربوط به عصر ظهور و حکومتحضرت مهدی (عجل الله فرجه)، روش می شود که کارگزاران و مدیران زیادی در بخش های مختلف حکومت جهانی مهدوی فعالیت خواهند کرد که بعضی از آنها قاضی و حاکم و… خواهند بود ؛ نه اینکه همه کارگزان حضرت چنین باشند . ممکن است این کارگزاران به طور مستقیم زیر نظر امام به فعالیت بپردازند ویا تحت اشراف والیان وحکومت‌های شهرها به ایفای وظیفه مالی، اقتصادی، قضایی، نظامی، امنیتی و… بپردازند.
از این کارگزاران، تحت عناوین مختلف نام برده شده است که در ذیل به آنها اشاره می‌شود. البته احتمال دارد برخی از گروه‌های زیر، جزء همان ۳۱۳ تن (حاکمان ووالیان جهان) باشند. از این گروه‌ها با نام‌های نجبا، رفقا، نقبا، عصائب، اوتاد، رجال الهی، اعوان وقوّاد (فرماندهان)، فقها، خزّان (خزانه داران)، اهل قضاوت و… یاد شده است.
فقیهان وحاکمان شرع
امام صادق (علیه السلام) در روایتی اصحاب امام مهدی (عجل الله فرجه) را چنین معرفی می‌کند: (…گروهی هستند که همراه قائم خارج می‌شوند وآنان فرماندهان، قاضیان، حاکمان شرع وفقیهان دین هستند که خداوند با دست قدرت خود بر شکم وپشت آنها می‌کشد؛ دیگر هیچ حکمی بر آنها دشوار نمی نماید).
اخیار
امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: (سیصد واندی در میان رکن ومقام با قائم بیعت می‌کنند…اخیار از عراق در میان آنها هستند، برپا می‌دارند آنچه را که خداوند می‌خواهد برپا داشته شود). (اخیار) به معنای نیکان وصالحان است که از یاران نزدیک امام (علیه السلام) بوده ودر روی زمین در گردش وحرکت بوده وبه امور مردم رسیدگی خواهند کرد.
خزانه داران
امام باقر(علیه السلام) فرموده است: (… هر گاه صاحب این امر [خروج کند]، هر آینه به هر مردی از شما قوّت چهل مرد داده می‌شود ودل‌های شما مانند پاره‌های آهن می‌شود. به نوعی که اگر آنها را به کوه‌ها بزنند، هر آینه شکافته می‌شوند… شما در آن وقت حکّام روی زمین وخزانه داران آن خواهید شد).
رفقا وابدال
(هنگامی که قائم آل محمّد (صلى الله علیه وآله وسلم) قیام می‌کند، خداوند اهل شرق وغرب را برای او جمع می‌کند. آنان مانند ابر متراکم پاییزی، گرد می‌آیند؛ پس رفقا از کوفه وابدال از شام هستند). ابدال، جمعی از صالحان هستند که هنگام ظهور حضرت مهدی، خود را از شام به مکّه می‌رسانند وبا آن حضرت بیعت می‌کنند. اینان مردانی صالح، مخلص وکامل می‌باشند که احتمالاً امور فرهنگی را در دست بگیرند. رفقا نیز از یاران امام مهدی از کوفه هستند که همچون پاره‌ای ابر متراکم پاییزی، به سوی مکّه روانه می‌شوند وبا آن حضرت بیعت می‌کنند. بین اینها دوستی وصمیمیت زیادی وجود دارد.
نجبا
امام باقر(علیه السلام) فرمود: (سیصد واندی، به تعداد اهل بدر، در میان رکن ومقام با قائم (علیه السلام) بیعت می‌کنند: نجبا از مصر، ابدال از شام، اخیار از عراق در میان آنها هستند…) نجبا، از یاران امام مهدی (عجل الله فرجه) از سرزمین مصر هستند ومعنای آن افراد پاک سرشت وخوش نفس وجوانمرد است. درباره صفات این افراد روایت شده است: (نجبا از مصر بیرون می‌آیند… آنان راهبان شب وشیران روز هستند. دل هایشان چون فولاد سخت است).
عصائب
(ابدال از روی زمین وعصائب از اهل عراق به سوی او می‌آیند) ونیز: (خروج می‌کنند… عصائب از عراق که راهبان شب وشیران روز هستند…) عصائب به معنای جوانمردان رشیدو نیرومند است واین ویژگی بارز یاران مهدی (عجل الله فرجه) می‌باشد.
سپاهیان وفرماندهان
امام صادق (علیه السلام) فرموده است: (… جز در بین عده‌ای صاحب قوّت (نیرومند) خروج نمی کند ونیرومندان (اولوا القوّة)، کمتر از ده هزار نفر نیستند). (وزیران او از اهل همدان وسپاه او از خولان (شمال یمن) ومعاونان او از حمیر وفرماندهان او از مصر می‌باشند. خداوند افراد او را بسیار فراوان وپشت او را بسیار محکم می‌گرداند. پس با لشکریان خود به سوی عراق حرکت می‌کند ومردم از جلو وعقب [شمع وجودش] را در میان می‌گیرند).
امام باقر(علیه السلام) نیز فرموده است: (وقتی قائم ظهور کرده ووارد کوفه می‌شود، خداوند از ورای کوفه، هفتاد هزار صدّیق را برمی انگیزد که از یاران وسپاهیانش باشند). در روایات زیادی آمده است: (خوشا به حال اهل طالقان… برای آن مردان مؤمنی است که خدا را – آن چنان که شایسته معرفت او است – می‌شناسند وآنان انصار حضرت مهدی در آخر الزمان هستند).
بانوان کارگزار
حضور فعّال بانوان در عصر ظهور، مورد اشاره روایات قرار گرفته است؛ چنان که امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: (همراه با قائم (علیه السلام) سیزده نفر زن هستند…آنان مجروحان را مداوا واز بیماران نگهداری وپرستاری می‌کنند؛ همچنان که در زمان پیامبر چنین بود). در روایتی نیز به وجود پنجاه زن اشاره شده است (از میان ۳۱۳ نفر) که بدون قرار قبلی، وارد مکّه می‌شوند وگردهم می‌آیند. با دقّت وتأمّل در این گروه‌ها وافراد، روشن می‌شود که آنان در ابتدا به عنوان نیروهای کمکی عمل خواهند کرد؛ سپس کارها وامور مختلف شهرها وکشورها – به خصوص پایتخت – را عهده دار شده ومسؤولیت‌هایی در دست خواهند گرفت؛ هر چند به طور دقیق نمی توان ساختار مناسب اجرایی واداری این کارگزاران را مشخّص کرد.
قضات صالح وعالم
در حکومت جهانی حضرت مهدی، عده‌ای از زبدگان ودانشمندان فاضل، امر قضا وداوری را در دست خواهند گرفت ودر این راه از عنایات وامدادهای غیبی خداوند نیز بهره خواهند برد. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: (…[عده ای] که به همراه قائم بیرون می‌آیند، فرماندهان، قاضیان، حاکمان شرع وفقیهان دین هستند که خداوند با دست قدرت خود به شکم وپشت آنان می‌کشد؛ دیگر هیچ حکمی بر آنها دشوار نمی نماید).(بعد از آن به کوفه بر می‌گردد و۳۱۳ مرد را به اطراف واکناف عالم می‌فرستد ودست [مبارکش] را در میان شانه‌ها وبر سینه‌های ایشان می‌کشد. پس آنان از برکت آن، هرگز در مقام حکم کردن وقضاوت در میان مردم عاجز وخسته نمی شوند وهیچ سرزمینی نمی ماند، مگر اینکه کلمه طیبه (لا اله إلّا الله) در آنجا به آواز بلند گفته می‌شود).
امام علی (علیه السلام) درباره یاران خاص حضرت مهدی (عجل الله فرجه) می‌فرماید: (…آنان (یاران خاص امام) از بسترها وقبایل خود ناپدید ودر شب وروز به سوی مکه برده می‌شوند. این هنگام شنیدن صدای [صیحه آسمانی] است. آنان، نجبا، قاضیان وحاکمان بر مردم اند).
امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: (چون قام آل محمّد (صلى الله علیه وآله وسلم) قیام کند؛ از پشت کعبه، ۲۷ مرد وامیر می‌آورد که ۲۵ تن از قوم موسی (علیه السلام) باشند که حکم به حقّ کنند وبه حقّ متمایل‌اند وهفت تن از اصحاب کهف…) ودر روایتی از امام صادق (علیه السلام) از (قضات) به عنوان یاران خاص حضرت نام برده شده است.
برای اطلاع بیشتر توصیه می شود کتاب ذیل را مطالعه فرمایید: آینده جهان ( دولت و سیاست در اندیشه مهدویت) ، تالیف دکتر رحیم کارگر ، مرکز تخصصی مهدویت

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد