خانه » همه » مذهبی » ازدواج موقت مرد متأهل

ازدواج موقت مرد متأهل


ازدواج موقت مرد متأهل

۱۳۹۹/۰۱/۰۳


۲۱۹۸ بازدید

با سلام و عرض ادب میخواستم تکلیف یک زن را که شوهرش مکرر صیغه میکند و میگوید این مسئله رو برا خودت حل کن و کنار بیا چیه سکوت کند و هیچ حقی ندارد؟

بی شک یکی از اصول مسلم اسلام مبارزه با هواپرستی و شهوت رانی است. قرآن کریم هواپرستی را در ردیف بت پرستی قرارداده است. در اسلام آدم «ذواق» یعنی کسی که هدفش این است که زنان گوناگون را مورد کامجویی قرار دهد ملعون و مبغوض خداوند معرفی شده است.[1] از نظر اسلام تمام غرایز باید در حد اقتضا و احتیاج طبیعت اشباع گردد. اما اسلام اجازه نمی دهد که انسان آتش غرایز را دامن بزند و آنها را به شکل یک عطش پایان ناپذیر روحی درآورد. از این رو اگر چیزی رنگ شهوت پرستی بگیرد کافی است که بدانیم مطابق منظور اسلام نیست. جای تردید نیست که هدف مقنن ازدواج موقت این نبوده است که وسیله عیاشی و شهوت رانی برای برخی انسان های شهوت پرست ایجاد کند بلکه هدف او دارای مصلحت های زیادی بوده است که منظور نظر اصلی قانون گذار است. همان طور که هدف خداوند متعال از آیه «کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ[2]؛ از روزی های پاکیزه بخورید» آن نیست که انسان ها به شکم پرستی و عیاشی بپردازند بلکه هدف الهی جواز استفاده از منافع خوراکی ها بوده است هرچند در این میان عده ای شکم پرستی کرده و راه افراط برمی گزینند. لذا امکان سوء استفاده برخی از انسان ها دلیل ناعادلانه بودن و یا مفسده داشتن یک قانون نیست. اصولاً تشریع متعه براى مواقع ضرورى است که زنان و مردان قادر به انجام زناشویى دایمى نبوده و وسایل و اسباب آن براى آنان فراهم نیست و یا این که با ازدواج دایم نیز، مشکل جنسى مرد حل نمى شود. و طبیعى است اگر ازدواج موقت به طور سالم در سنت ها و عادات جامعه رواج پیدا کند و قانونمند شود، مرد و زن خواهند توانست بدون هیچ سختى و مانعى به جاى پناه بردن بر زنا و … نیاز جنسى خود را از طریق متعه ارضاء نمایند. نتیجه این که ازدواج موقت براى جلوگیرى از انحرافات و روابط نامشروع تشریع شده است، تا بدین وسیله عفاف و پاکدامنى حفظ شود.توجه داشته باشید این که در جامعه ما یک مرد متاهل تمایل به ازدواج مجدد یا صیغه کردن پیدا می‌کند، دلیل آن وجود حکم صیغه در اسلام نیست، چنان که در جوامع غربی که چنین حکمی وجود ندارد، باز هم شاهد روابط خارج از ازدواج مردان هستیم. اصلا اگر راه دور نرویم، در همین کشور خود ما، مردانی که اعتقادات دینی ندارند، با زن یا زنان متعددی رابطه دارند. یعنی مشکل در وجود حکم عقد موقت و اجازه خداوند برای این کار نیست، بلکه مشکل در جای دیگریست. شاید بتوان دلایل این مشکل را به صورت ذیل بیان کرد:
– رواج ماهواره و فیلم های پورنو که موجب تحریک و تنوع طلبی می‌شود.
– نداشتن ضابطه در ارتباطات خانوادگی و کاری با نامحرم و ایجاد دلبستگی عاطفی.
– بی توجهی زن به خود و وظیفه اصلی که در خانواده بر عهده دارد، یعنی تامین نیاز جنسی شوهر.
در این مورد، اغلب زنان ما رسیدگی به فرزندان و امور خانه، نظافت و آشپزی و … را در اولویت برنامه های خود قرار می‌دهند. تمام توان و انرژی خود را صرف مواردی می‌کنند که اغلب مورد توجه مرد نیست: هماهنگ کردن رنگ پرده با مبل خانه! این گونه زنان برای برقراری یک رابطه جنسی فعال و بانشاط آمادگی ندارند و فقط از سر وظیفه با همسر خود رابطه برقرار می‌کنند. این که تنها، تاکید می‌کنم تنها وظیفه شرعی و قانونی زن در مقابل مرد «تمکین و برآوردن نیاز جنسی وی» است، نشان می‌دهد که مرد در این مسئله بسیار حساس است. اگر نیاز جنسی مرد با سردی و کم لطفی زن برطرف شود، فقط جسم وی راضی شده اما روحش همچنان تشنه می‌ماند. زنی که در رابطه جنسی همسر با سردی و خستگی برخورد می‌کند، فعال و پرانرژی نیست، حتی به زبان بیان می‌کند که من نیازی ندارم و فقط این تو هستی که این رابطه را می‌خواهی، به گونه ای رفتار می‌کند که گویی به شوهرش «صدقه» می‌دهد! مرد از این نوع رابطه لطمات شخصیتی و روحی شدیدی می‌بیند. زنی که کارش صیغه شدن است، خود را برای یک رابطه گرم و فعال آماده نگه می‌دارد. تجربه رابطه جنسی با یک زن که کارش این است، برای یک مرد لذت بخش است و به لحاظ روحی و جسمی، تامین و ارضاء می‌گردد. بنابراین گاه علیرغم این که خانم در امور خانه و خانه داری و پرورش فرزند، احترام به خانواده شوهر، ساختن و سوختن با کم و کاست شوهر، چیزی کم نگذاشته اما باز هم مرد تمایل به صیغه کردن پیدا می‌کند. در این موارد توصیه می‌شود که خانم حداقل هفته ای یک بار، به لحاظ جسمی و روحی از خود مراقبت کند، از تقویت کننده هایی مثل شربت عسل و افشره گل سرخ استفاده کند تا بتواند یک رابطه مناسب با همسر خود داشته و نیازهای وی را پاسخگو باشد. البته در این بخش توصیه های دیگری نیز هست که چون مورد سوال نیست، بیشتر از این نیاوردیم.
و اما این سامانه مشاوره ای درباره مسائل حقوقی ندارد؛ بنابراین اگر در صدد مشاوره حقوقی در خصوص حقوق فرد مورد نظر هستید، می توانید از مراکز مشاوره‌ای حقوقی که به صورت رایگان خدمت رسانی می کنند، مدد بجویید و موضوع را از لحاظ حقوقی دقیقاً بررسی کنید تا راهکاری برای حل مشکل پیدا کنید. برای مشاوره حقوقی کلینیک حقوقی دانشگاه مفید قم به صورت رایگان در خدمت شماست. کلینیک حقوقی دانشگاه مفید اجرای برنامه های زیر را در دستور کار خود قرار داده است:
1- ارائه مشاوره و خدمات حقوقی رایگان ( به صورت حضوری و تلفنی ) در زمینه حقوق خانواده (ازدواج، طلاق، حضانت، حقوق و تکالیف زوجین، حقوق زن، حقوق کودک و…)،حقوق کیفری، حقوق کار، حقوق ثبت و مشاوره خانواده (روانشناسی) روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13.
2- تنظیم لوایح، دادخواست، شکوائیه و… به صورت رایگان برای مراجعان.
3- تأمین وکیل معاضدتی برای افراد محروم و کم درآمد که که برای دفاع از حق خود نیازمند به وکیل هستند. در حال حاضر این امر با همکاری مشاورین محترم کلینیک حقوقی و کانون وکلای دادگستری استان قم انجام می گیرد.
این کلینیک حقوقی از سه طریق تلفنی، حضوری و پست الکترونیک آماده پاسخگویی به هموطنان از سراسر کشور است. علاقه مندان می توانند با شماره تلفن 32903552 – 32903553 و پیش شماره 025 و یا از طریق آدرس الکترونیکی legalclinic@mofidu.ir در ارتباط باشند و یا حضوراً به آن مراجعه نمایند.
همواره موفق و کامروا باشید.
پی نوشت ها:
[1]. َکافی .ج6.ص 55 : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ أَوْ یَلْعَنُ کُلَّ ذَوَّاقٍ مِنَ الرِّجَالِ وَ کُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاء.
[2]. بقره:57.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد