خانه » همه » سلامت » وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

طلسمات

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

نگاهی به هفته هفتم بارداری

بهترین کار در هفته هفتم بارداری که یک مادر باید انجام دهد، بالا بردن اطلاعات خود در زمینه ایام مختلفی است که کودک در درون رحم او قرار دارد. هفته هفتم نیز از جمله آن دوره‌های مهم در زندگی کودک می‌باشد که مادر باید مراقبت‌های ویژه و نکات مهمی را رعایت کند.

59afdeb8 c60b 4780 8ba3 a11a92c2ab06 - وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

رحم شما روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و جا را برای جنین کوچک شما باز می‌کند به همین دلیل ممکن است شما دردهای خفیف یا گاهی اوقات شدیدی را در ناحیه شکم و لگن خود حس کنید.

حالت تهوع‌هایتان همچنان ادامه دارد و گاهی اوقات به شدت گرمتان می‌شود یا سردردی شدید به سراغ شما می‌آید؛ برای مهار این مشکلات بهتر است کمی بیشتر مایعات به‌خصوص آب بنوشید و کمی بیشتر استراحت کنید.
 
شاید هنوز هم به شرایط جدید عادت نکرده باشید و نقش جدید خود و وجود مهمان کوچولوی خود را در داخل بدن خود به‌خوبی درک نکرده باشید اما نگران نباشید، کاملا طبیعی است. کم کم عادت می‌کنید و حتی از آن لذت خواهید برد.
 
در این مرحله از بارداری، علائم بارداری شما هنوز آنچنان چشمگیر نیست اما با کمی دقت در ظاهرتان متوجه می‌شوید که تغییرات بسیاری کرده‌اید. در این دوران، بارداری فیزیکی شما بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد و این تغییرات ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد:
 
حالت تهوع و استفراغ

افزایش یا کاهش وزن

افزایش بزاق دهان

ویار شدید به خوردن برخی مواد غذایی

خستگی

نفخ و سوزش سر دل

مشکلات گوارشی و سوء‌هاضمه

بزرگ و حساس شدن سینه‌ها

تکرر ادرار و افزایش ادرارهای شبانه

گرفتگی عضلات لگن.1
 

تغییرات جنین در هفته هفتم بارداری 

مهم‌ترین تغییرات در این دوره به جنین مربوط می‌شود. بند ناف ساخته می‌شود، جوانه‌ بازویی به شانه، آرنج و دست تقسیم می‌شود. رنگ چشم خود را نمایان‌تر می‌کند، دهان و دستگاه تناسلی نیز خود را نشان می‌دهند. جنین در هفته هفتم به دلیل تغییراتی که می‌کند بسیار حرکت می‌کند، البته شما متوجه این حرکات نمی‌شوید.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ هفتم

در صورت مراجعه نکردن به پزشک تا هفتۀ هفتم بارداری، لازم است علاوه بر تعیین فوری تاریخ اولین ملاقات با پزشک، وقتی را نیز برای مراجعه به دندان‌پزشک در نظر بگیرید:
 

یک وقت ملاقات با پزشکتان تعیین کنید

با پزشکتان در مورد بارداری خود صحبت کنید و اگر هنوز پزشکی ندارید، باید یک پزشک مناسب انتخاب کنید. این موضوع مهمی است که ویتامین‌های دوران بارداری همراه فولیک اسید، رژیم غذایی، دارو و مواد مغذی را به شکلی صحیح زیر نظر پزشکتان مصرف کنید، زیرا از این هفته به بعد هر چیزی که می‌خورید یا می‌نوشید، اثر قابل توجهی روی کودک شما خواهد داشت.
 

یک قرار ملاقات با دندان‌پزشک داشته باشید

بهداشت ضعیف دهان و دندان و بیماری لثه با زایمان زودرس و عوارض دیگری در ارتباط است. با دندان‌پزشک خود در مورد نحوۀ داشتن دهان و دندان‌هایی سالم در طول بارداری صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که بارداری خود را به او اطلاع دهید، زیرا اشعۀ ایکس تصویربرداری از دندان‌ها، در هر مرحله از بارداری می‌تواند خطرناک باشد.3
 

تغذیه در هفته هفتم بارداری تغذیه

 مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید.

 تغذیه بین هفته‌های 5 تا 8 بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند. در این هفته مصرف این مواد غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.

 مصرف آهنی که از مواد غذایی به دست می‌آید و ویتامین‌های بارداری بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد. آهنی که در مواد غذایی قابل دسترس است، هِم نام دارد که در گوشت‌ گاو، خوک و مرغ یافت می‌شود.

مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود راه دهید تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری نیز منبع دیگری از آهن هستند.

میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود 27 میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود.

از مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری غافل نشوید. این مواد منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ گاه جایگزین غذایی خوبی نیستند.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ هفتم

هفتۀ ششم بارداری را به سلامت گذرانده‌اید، وارد هفتۀ هفتم شده‌اید و همچنان در حال دور شدن از مشکلات احتمالی هستید. در بسیاری موارد، هیچ دلیل مشخصی برای سقط جنین وجود ندارد، اما مهم است که برخی از نشانه‌های موجود را تشخیص بدهیم.

بارداری خارج رحمی نیز نمی‌تواند ادامه پیدا کند و در صورت درمان نشدن، در نهایت بافت جنین باید از بدن مادر خارج شود. بنابراین پس از مشاهدۀ هر یک از علائم زیر بلافاصله با یک پزشک تماس بگیرید:

خونریزی واژینال یا لکه‌بینی

خروج بافت از واژن

انقباض و درد شدید پایین شکم

درد در شانه‌ها

درد یا حساسیت در ناحیۀ شکم یا لگن

نبض ضعیف، تپش قلب یا غش.3
 

توصیه‌های مذهبی هفته هفتم بارداری 

هر هفته گوشت با قدری شیر و سیب شیرین بخورید. هرروز بر 2 عدد عناب سوره توحید بخوانید و ناشتا بخورید. تسبیحات حضرت زهرا را بعد از هر نماز و شب‌ها قبل از خواب بخوانید.

دوران بارداری، دوران بسیار حساسی است. تمامی افکار، روحیات و اندیشه‌های شما خواسته و ناخواسته بر روی جنین اثر می‌گذارد. پیامبر خدا در همین رابطه فرموده‌اند: «سعادتمند کسی است که از شکم مادرش به سعادت رسیده و بدبخت کسی است که از شکم مادرش به بدبختی رسیده است.4
 

خودمراقبتی طی هفتۀ هفتم

در این زمان نیز ممکن است دچار تهوع بارداری شوید. همچنین ممکن است هوس یا بیزاری از مواد غذایی خاصی که بخشی از ویارهای دوران بارداری است را داشته باشید. اگر ولع مصرف مواد غیرخوراکی یا حتی یخ را دارید، دچار بیماری پیکا یا هرزه‌خواری هستید.

در برخی موارد، اعتقاد بر این است که پیکا با کمبودهایی در تغذیه‌‌‌ی شما یا کم‌خونی مرتبط است. شما می‌توانید زیر نظر پزشک رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا این کمبودها را جبران کنید.

همچنین برای کمک به بهبود تهوع بارداری سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک داشته باشید و از نخوردن غذا به مدت طولانی خودداری کنید. از مصرف غذاهای ادویه‌دار و چرب نیز پرهیز کنید. همچنین مطمئن شوید که به اندازۀ کافی ویتامین‌های دوران بارداری را دریافت می‌کنید. اگر بیماری صبحگاهی برای شما غیرقابل تحمل است، قبل از مصرف هر نوع دارو برای بهبود تهوع فراموش نکنید که نظر پزشکتان را بخواهید.

به یاد داشته باشید که برای افراد مختلف، درمان‌های متفاوتی وجود دارد که لازم است زیر نظر پزشک آنها را تجربه کنید. برای کم شدن تکرر ادرار نیز بهتر است مایعات را هنگام روز مصرف کنید و در ساعات نزدیک به خواب، نوشیدن مایعات را کاهش دهید.3

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com
4.www.ninisite.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد