خانه » همه » مذهبی » نوشتن قرآن بر سر در اماکن

نوشتن قرآن بر سر در اماکن


نوشتن قرآن بر سر در اماکن

۱۳۹۸/۰۷/۱۳


۸۵۶ بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام بر سردر برخی اماکن مثل یک مدرسه علمیه، این ایه شریفه از قران کریم نصب شده است: “ادخلوها بسلام امنین”
ایا این گونه استفاده ها از ایات قران، مجاز است؟ ایا این مصداق تحریف معنوی قران کریم نیست؟ در حالی که ما می دانیم مرجع ضمیر “ها” در این ایه جنه است . و اساسا تحریف معنوی قران کریم چه حکمی دارد؟ و در نهایت ایا دلیل و اماره ای بر جواز چنین استعمالاتی از ایات قران، خصوصا ایه شریف فوق داریم؟
سپاسگزارم. در پناه حق باشید.

بهره جستن از آیات قرآن کریم به نیت تیمن و تبرک به آن عملی شایسته است ، نوشتن آیه ادخلوها بسلام آمنین بر سر در منزل و یا دیگر اماکن تنها به قصد تیمن جستن به آیه از آیات قران کریم است و مصداق تحریف معنوی نیست چون همگان می دانند مقصود از آیه داخل شدن در منزل و یا حوزه علمیه نیست، از قدیم این گونه بهره جستن از آیات مرسوم بوده است از باب مثال در مهرهایی که ساخته می شده و بر آن نام فرد حک می شده به مناسبت آیه از قرآن نیز بربالای آن نوشته می شده مثلا نام فرد ابراهیم بوده می نوشته سلام علی ابراهیم و در پایین نام خودش که ابراهیم بوده و نام خانوادگیش نوشته می شده، بر مهر شاه سلیمان صفوی بنا به آنچه در ابتدای یکی از کتب مرحوم مجلسی آمده با خط طغرا نوشته بوده است و انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم ، طبیعی است در این گونه موارد هیچکس چنین برداشتی نمی کند که صاحب مهر می خواهد بگوید مقصود از ابراهیم و سلیمان در آیه قرآن کریم من هستم ، بلکه صرفا تیمن و تبرک جستن به آیه ایست که به نحوی همگونی با مورد اسعتمال آن دارد .اینکه نوشته اید تحریف معنوی قرآن چه حکمی دارد؟ پاسخ این است که مشخص است تحریف معنوی مصداق بارز تفسیر به رای است و فردی که چنین عملی را مرتکب می شود در صورتی که عالمانه و عامدانه باشد گمراه و گمراه کننده است و مستوجب لعن و عذاب الهی است . در پاسخ به سوال مورد آخر می گوییم، نبودن نهی بر این کار کافی است و همین که مصداق تیمن جستن به قران کریم است در جواز و حسن آن کافی است، ضمن اینکه معمولا این کار از قدیم در مرأی و منظر عالمان و فقیهان بزرگ انجام می شده و مورد نهی آنان نبوده است که یک مورد آن تایید مرحوم مجلسی است که در خطبه کتاب در مدح شاه سلیمان صفوی به مهر وی اشاره می کند که مزین به آیه قرآن بوده .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد