خانه » همه » مذهبی » وقت فضیلت نمازها

وقت فضیلت نمازها


وقت فضیلت نمازها

۱۳۹۸/۰۷/۱۱


۴۴۵۴ بازدید

سلام منظوراول وقت خواندن نماز،نمازسه وقت است یاپنج وقت؟

دوست گرامی. در صورتی که نمازهای یومیه را در اول وقت سه گانه بخوانید صحیح است و از ثواب آن برخوردار خواهید بود. در ادامه اوقات فضیلت نماز را مطالعه کنید:
اوقات فضیلت نماز:{وقت فضیلت نماز صبح: از طلوع فجر صادق(اذان صبح) است تا هنگامی که سرخی طرف مشرق آشکار شود(تقریبا تا هنگامی که ستارگان در آسمان پیداست و هوا هنوز روشن نشده است).
2- وقت فضیلت نماز ظهر: از هنگام زوال خورشید(اذان ظهر) است تا وقتی که سایه شاخص به اندازه خودش برسد.
3- وقت فضیلت نماز عصر: از زمانی آغاز می شود که سایه شاخص(چوب یا میله اى صاف که در زمین مسطح به صورت عمود نصب شود)به اندازه خودش برسد(بعد از تمام شدن وقت فضیلت ظهر) تا هنگامی که سایه به دو برابر خود برسد. حدود 3:20 ساعت بعد از وقت ظهر.
4- وقت فضیلت نماز مغرب: از هنگام اذان مغرب است تا وقتی که سرخی در آسمان(در ناحیه مغرب) از بین برود( تقریبا تا هنگامی که ستارگان بطور کامل آشکار نشده باشند).
5- وقت فضیلت نماز عشا موقعى است که شفق (سرخى طرف مغرب) از بین برود تا «یک سوم» از شب بگذرد. حدود 2 ساعت بعد از وقت مغرب.
تبصره1: نیمه شب، حدود 15/11 ساعت پس از ظهر شرعى است؛ یعنى، اگر این مقدار را بر وقت اذان ظهر اضافه کنید، نیمه شب و آخر وقت نماز عشا، به دست مى آید.
راه دیگر براى به دست آوردن نیمه شب و «یک سوم» شب، محاسبه زمان از غروب آفتاب تا اذان صبح (طلوع فجر) است؛ مثلاً اگر زمان غروب آفتاب ساعت 30/5 و طلوع فجر نیز، ساعت 30/5 صبح باشد، زمان بین اینها، 12 ساعت مى شود و «یک سوم» آن چهار ساعت مى گردد.
تبصره 2: اگر شخصی از اذان رادیو و تلویزیون و مانند آن اطمینان پیدا کند که وقت داخل شده، می تواند نماز بخواند. العروه الوثقی، ج1، فصل اوقات یومیه
تبصره 3: با توجه به این که ساعات شبانه روز تغییر می کند لذا به طور دقیق نمی توان ساعت مشخصی را بیان کرد و خود شما بر اساس معیارهای فوق و استفاده از شاخص, ساعت و وقت فضیلت نمازها را بدست آورید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد