طلسمات

خانه » همه » مذهبی » فلسفه غسل های سه گانه میت

فلسفه غسل های سه گانه میت


فلسفه غسل های سه گانه میت

۱۳۹۸/۰۷/۰۹


۴۱۸۷ بازدید

چرا میت را با ید ۳غسل (سدر کافور اب خالص) داد فلسفه چیست لطفا جوابش را عنا یت فر ماید واسلام

پاسخ اجمالی غـسـل دادن مـرده بـا آب مخلوط به سدر و آب مخلوط با کافور و با آب خالص , عامل موثرى بـراى ضـدعـفـونـى و تـمـیـز کردن مرده است . لااقل براى مدتى خطراتى که پیش از غسل وجود داشته , موجود نخواهد بود . بـدیـهـى است در این صورت پس از انجام گرفتن مراسم فوق , میت را در مدت کوتاهى به خاک مى سپارند . احتمال بروز میکروب هاى جدید و سرایت آن به انسان منتفى خواهدبود . بدان جهت‌ کافور بر تن مرده پاشیده می‌شود که خوشبو و خنک ‌کننده است و در تن مرده بسرعت نفوذ می‌کند و موجب استحکام بدن میت می‌گردد و جانوران موذی را از او می‌راند و مانع می‌شود که تن مرده زود متلاشی‌گردد. پاسخ تفصیلیدر مورد فلسفه غسل دادن میت نکات متعددی در روایات گفته شده که مهم ترین آن ها ایجاد نوعی تطهیر معنوی و رفع حالت ناپاکی مانند جنابت است ؛ در واقع در چندین روایت آمده که در وقت مرگ حالتی نظیر جنابت بر میت عارض می شود ؛ چنان که گفته شده هر انسانی هنگام مرگ جنب می شود و منی از او خارج می شود. از حضرت امام رضا نقل شده: « مخلوقى نیست که هنگام مرگ منى از او خارج نشود» . (1)
بر همین اساس گفته شده که میت را به ترتیب معینی غسل دهند .همچنین فرد غسال نیز به خاطر تماس با بدنی که چنین حالتی داشته غسل نماید .
فردی از امام جواد علیه السلام پرسید : « چرا میّت را غسل می دهند و چرا غسال باید غسل مس میّت کند؟ حضرت در پاسخ فرمود: میّت جنب است و چون می خواهد با فرشتگان دیدار کند، باید پاک باشد. غسال هم چون می خواهد ( بعد از غسل) با مؤمنان ملاقات کند، باید غسل نماید » .(2)
البته در کنار این امور می توان احتمالات دیگری را نیز مطرح نمود ؛ مثلا می توان گفت غسل مس میت زمینه ای برای پرهیز زنده ها از آلودگی به میکرب و بیماری های احتمالی است که به وسیله تماس با مرده ممکن است منتقل گردد زیرا :
1 . بازماندگان مرده در اثر از دست دادن فرد عزیزى از افراد خانواده خود احساسات و عواطف برافروخته اى خواهند داشت . نمى توانند یکباره رابطه خود رابا او قطع شده ببینند . آن ها در اثر انس و علاقه اى که نسبت به او داشته اند , حتى بعد از مرگ مى خواهند او را ببوسند و در آغوش پر مهرشان بگیرند .
2 . بدن فرد مرده در اثر بیمارى و مشکلات مـختلف و از دست دادن قدرت دفاعى , آلوده به انواع میکروب هاست.نزدیک شدن و تماس با او می تواند از نظر بهداشتى خطراتی به دنبال داشته باشد .
3 .اسـلام هـیـچ گـاه بـا عواطف و احساسات انسان از در ستیزه و مبارزه در نیامده ,انگیزه هاى طـبـیـعى افراد را نادیده نگرفته , بلکه عواطف و احساسات را در مسیر خاصى هدایت و راهنمایى نموده است .
با توجه به نکات فوق مى توان نتیجه گرفت : اسلام براى آن که همه افراد – مخصوصا بازماندگان مرده – را از آلودگى به انواع میکروب ها و ابتلا به امراض گوناگون که از پیکر بى جان ممکن است بـه آنـهـا سـرایـت کـنـد , بـازدارد و در عین حال با تحریم تماس با مرده , با عواطف و احساسات برافروخته آن ها مبارزه نکرده باشد , مشکل قانونى براى آن ها به وجود آورده است ; یعنى دستور داده هـر کسى به بدن مرده دست بزند و یا به هر نحوى بدنش با میت تماس پیدا کند , باید تمام بدنش را شست و شو داده و غسل نماید .
شـکـى نـیـست که این مشکل قانونى در عین آن که تا حدود زیادى تماس زندگان را با مردگان محدود مى کند و آن ها را از ابتلا به انواع امراض احتمالى باز مى دارد , عواطف و احساسات آن ها را نیز نادیده نگرفته است. هرگاه این مشکل قانونى , موثر در برقرارى تماس , با مرده نگردید , غسل مس میت بهترین و ساده ترین طرز شست و شو و دفع میکروب هاى احتمالى خواهد بود .
اگر غسل مس میت ایجاد مشکل قانونى و براى جلوگیرى از آلودگى و ابتلا به امراض است , پس چرا بعد از غسل دادن مرده , دست زدن و تماس پیدا کردن با بـدن او موجب غسل نمى شود ؟
روشن است که آنـچـه در این باره گفته شد , گوشه اى از فلسفه احتمالی این احکام و از نگاه مادی است . غسل مس میت هم عملی عبادی است .باید به قصد قربت و به قصد تبعیت از دستور خداوند و تحت هر شرایطی انجام شود، هر چند احتمالات مذکور در آن منتفی باشد . البته ممکن است نکات دیگرى در این خصوص وجود داشته باشد که هنوز از نظر ما مخفى و پنهان است .
پی‌نوشت‌ها:
1. علامه مجلسی ، بحارالانوار، ج 6، ص 95، نشر اسلامیه ، تهران ، بی تا .
2. صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 299، حدیث 2، انتشارات داورى ، قم ، چاپ اول .

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد