طلسمات

خانه » همه » مذهبی » لباس سیاه-لباس عزاداری-عزاداری اموات

لباس سیاه-لباس عزاداری-عزاداری اموات


لباس سیاه-لباس عزاداری-عزاداری اموات

۱۳۹۸/۰۷/۰۶


۱۱۶۶ بازدید

سلام علیکم. پوشیدن پیراهن مشکی در مجلس ترحیم آیا وجه شرعی دارد؟ آیا غذا دادن درسوم و پنج شنبه اول و چهلم و سالگرد میت از آداب اسلامی است و وجه شرعی دارد؟ که آنهایی که ندارند خودشان را به قرض میندازند؟

در کل پوشیدن جامه سیاه مکروه است؛ مگر در سه مورد، کفش، عمامه و عبا. اما پوشیدن لباس سیاه در مراسم عزاداری اموات، یک رسم عرفی و اجتماعی است و بستگی به سنت عرفی مردم دارد و درعرف ملت ها معمولاً در این جور مراسم سیاه می پوشند، از نظر شرعی روایتی در این مورد نداریم. مگر در عزا و ماتم امام حسین(ع) که رجحان شرعی دارد و همچنین در عزاداری سایر ائمه(ع) نیز راجح و نوعی تعظیم شعائر الهی محسوب می شود. همچنین در مورد ریش گذاشتن و اصلاح نکردن آن برای مدتی جهت احترام به میت و بازماندگانش، روایتی وارد نشده است، بلکه از عرفیات است.بیش از 18 روایت در منابع روائی شیعه وجود دارد که همگی دلالت بر اینکه خوردن غذای میت کراهت داشته و مستحب است تا چند روز برای خانواده مصیبت زده غذا ارسال شود.(جامع الاحادیث الشیعه 3، ابواب التعزیه، باب 4، ص464؛ وسائل الشیعه 2، باب 67، ص888) مجموع نکاتی که در روایات در مورد این موضوع آمده در این موارد خلاصه می شود:- حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از شهادت جعفر ابن ابی طالب (معروف به جعفر طیار) به دختر بزرگوارشان حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا صلوات الله علیها فرمودند تا به مدت سه روز برای خانواده جعفر رحمت الله علیه غذا ببرند، و از همین جا بود که چنین رفتاری بعنوان سنت در بین مسلمین رسمیت یافت.(وسائل همان حدیث 1)- غذا خوردن نزد مصیبت زدگان به عنوان رفتاری جاهلی و ناپسند نکوهش شده.(وسائل همان حدیث 6)- چون خانواده میت به امور عزاداری مشغول اند، خوردن غذا نزد آنان نوعی افزون سازی مشغله آنهاست.(جامع الاحادیث، همان، حدیث 6و7و9) البته اگر خانواده میت، تأکید واقعی و از روی رضای قلبی بر استفاده از غذایشان دارند دیگر کراهت چنین کاری مرتفع شده ولی استحباب ارسال غذا برایشان ثابت می ماند.(مجمع الفائده و البرهان، محقق اردبیلی 2/509)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد