خانه » همه » مذهبی » سلام علیکم حدیثی خواندم که یک درهم در راه امام زمانتان خرج کنید بهتر از هزار دهم در امر خیر خرج کنید حال راهنمایی کنید که در راه امام زمان عج مثلا چه کارهایی باید انجام بدهیم که در راه امام زمان محسوب میشود ؟

سلام علیکم حدیثی خواندم که یک درهم در راه امام زمانتان خرج کنید بهتر از هزار دهم در امر خیر خرج کنید حال راهنمایی کنید که در راه امام زمان عج مثلا چه کارهایی باید انجام بدهیم که در راه امام زمان محسوب میشود ؟

تفاسیر در مورد آیه مبارکه ۲۱ از سوره شریفه رعد :
« والذین یصلون ما امرالله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء العذاب »
همین مردم با ایمان هستند که به فرمان خدا به کسانی که باید پیوند دوستی نمایند صله و پیوند می کنند و از خدا می ترسند و از شدائد و سختی های روز حساب و قیامت ، بیمناک و ترسانند.
امام رضا علیه السلام :
«رحم ما آل محمد علیهم السلام به عرش الهی متصل بوده و پیوسته می گوید: خدایا رحمت کن کسی که به من صله کرد و جدا و قطع کن هر کس را که صله ما را قطع کند.» (تفسیر جامع/ ج۳/ ص ۴۷۹)
مهمترین وظایف شیعیان در غیبت ، پیوند با آن حضرت علیه السلام است . مفهوم وسیع و ابعاد متعدد آن اعم از مال و جان و تبعیتهای مختلف در این امر واجب و ضروری است . مال و بخشش مادی یک مصداق ازین پیوند است . گاهی در روایات تا چندین برابر پاداش الهی را بر این کار مترتب دانسته اند . در خصوص مصداق آن باید با علما و دانشمندان محل مشورت نموده و مقدار کمک مالی یا بدنی در مورد ترویج چنین فرهنگی روشن باشد. همه امور خیر از اعمال فرهنگی ، بهداشت و درمان ، اشتغال و معیشت و … هر یک میتواند مصداق مناسبی باشد .
و نیز فرموده اند:
«هر کس پندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد کافر است ، جز این نیست که مردم نیازمند این هستند که امام از ایشان بپذیرد . خداوند عزوجل فرموده : از اموال آنها صدقه برگیر زیرا آن ها را به وسیله ی آن پاک و تزکیه می نمایی.» (مکیال المکارم/ج۲/ص۳۵۳) برای این بخشش مقداری معین و مشخص نشده است . البته برخی روایات ترک آن را موجب دوری از خدای متعال دانسته اند . نیت و اخلاص هدیه دهنده در هر یک از انواع روش های مصرف آن بخشش مهم دانسته و باید این فرهنگ را غنی نماییم . کلام گهربار مولایمان حضرت حجة بن الحسن روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا را که فرمودند:
«اما اموالکم، فلا نقبلها الا لتطهروا، فمن شاء فلیصل و من شاء فلیقطع، فما آتانی الله خیر مما آتاکم»
قبول اموالتان از جانب ما، صرفا برای پاک شدن شماست. پس هرکه می خواهد صله نماید و هرکه می خواهد قطع کند، چرا که آن چه از خداوند به من می رسد ، از آن چه به شما داده شده بهتر است.
(احتجاج طبرسی/ج2/ص281)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد