همان گونه که از اسماء و تعبیراتی که در مورد قیامت به کار می رود فهمیده می شود، و مورد تصریح روایات است، آخرت دار جزاء و پاداش است، نه تکلیف. در تفسیر آیه 71 سوره مبارکه زخرف آمده است: در بهشت هر آنچه دل بخواهد و چشم در آن لذت ببرد موجود است.
در حدیث وارد شده است که یک اعرابى نزد
پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد آیا در بهشت شتر هم پیدا مى شود؟ زیرا من بسیار به شتر علاقمندم !
پیامبر صلی الله علیه و آله که مى دانستند در آنجا نعمتهائى است که با وجود آن، مرد اعرابى شتر خود را فراموش خواهد کرد، در پاسخ با عبارتى کوتاه و پرمعنى فرمودند: یا أعرابى إن ادخلک الله الجنة اصبت فیها ما اشتهت نفسک ولذت عینک ؛ یعنی اى اعرابى اگر خدا ترا وارد بهشت کند آن چه دلت بخواهد و چشمت از دیدنش لذت برد در آنجا خواهى یافت.(روح البیان، ج8، ص391)
در هر صورت آنجا دیگر ابهامی وجود ندارد وپرده ها کنار رفته وحقایق روشن گردیده وکسی که به رضوان الهی راه پیدا کرده تقاضاهائی که مناسب نباشد نمی کند زیرا این در خواستها از جهل ونادانی سرچشمه می گیرد ودر آخرت همه چیز واضح است وهر چه از لذتها انسان طلب کند برای او مهیا می شود ونیازی به امور دیگر نیست.
در حدیث وارد شده است که یک اعرابى نزد
پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد آیا در بهشت شتر هم پیدا مى شود؟ زیرا من بسیار به شتر علاقمندم !
پیامبر صلی الله علیه و آله که مى دانستند در آنجا نعمتهائى است که با وجود آن، مرد اعرابى شتر خود را فراموش خواهد کرد، در پاسخ با عبارتى کوتاه و پرمعنى فرمودند: یا أعرابى إن ادخلک الله الجنة اصبت فیها ما اشتهت نفسک ولذت عینک ؛ یعنی اى اعرابى اگر خدا ترا وارد بهشت کند آن چه دلت بخواهد و چشمت از دیدنش لذت برد در آنجا خواهى یافت.(روح البیان، ج8، ص391)
در هر صورت آنجا دیگر ابهامی وجود ندارد وپرده ها کنار رفته وحقایق روشن گردیده وکسی که به رضوان الهی راه پیدا کرده تقاضاهائی که مناسب نباشد نمی کند زیرا این در خواستها از جهل ونادانی سرچشمه می گیرد ودر آخرت همه چیز واضح است وهر چه از لذتها انسان طلب کند برای او مهیا می شود ونیازی به امور دیگر نیست.