اثبات عوالم قبل و بعد این دنیا عالم ذر قرآن
۱۳۹۵/۱۲/۲۲
–
۶۲۴ بازدید
در چندین جواب منجمله نامه ۱۰۰۴۰۸۹۶۹ – ۱۷۸ فرموده بودید که ما در عوالم قبل بوده ایم و تفاوت ها از آنجاست. ما تنها مستند محکمی داریم آیه الست هست که تازه همین آیه هم به روشنی از عام ذر پرده بر نداشته و گواه بر ادعای بنده بحث های بسیاری است که بین علما و متالهین در طول تاریخ اسلام به وقوع پیوسته ؟ شما بر چه مبنایی به این محکمی به عوالم قبل اشاره می کنید ؟
پرسشگر محترم ! تفاوتهای بشری را جبری و از پیش ساخته دانستن ، از نظر عقل و شرع مردود و باطل است . و در مورد عالم ذر باید گفت : بر اساس قاعده و الزام عقلی در هر تخصصی، نظر نهایی را، باید متخصصین فن اعلام نمایند . کارشناسان هر فن در توصیف یا نقل ِ یک موضوع یا مصداق حتمن تفاوتها و اختلاف نظرهایی دارند . این تفاوت را انکار یکدیگر ندانسته و محترم شمرده اند . در مورد عوالم قبل ساده ترین دلیل اینست که خلقت انسان با این تکامل و امکانات وجودی ربطی به قدم نهادنش در این دار غربت دنیا ندارد . و عوالم بعد را با همین علم محدودش در مورد بقای ماده به اثبات میرساند . بالاتر از این دلایل بحثهای تخصصی در حدیث تفسیر و فلسفه متقن و مستدل و عمیق است . نفهمیدن اینجانب یک مطلب را نمیتوان دلیلی علمی بر نبودن یا مستدل نبودن و غیر عقلایی بودن آن مطلب تصور نمود. در بیان آیه شریفه وارد شده در پرسشتان علی رغم ادعا ، هیچگونه اختلاف دلالتی در تفاسیر متعدد نزد دانشمندان تاکنون مطرح نبوده است .اگر چه با ادله قطعی عقلی و علمی اثبات آنها مورد قبول است اما منحصرترین و معتبر ترین سند همه عوالم قبل و بعد فقط و فقط قرآن کتابِ خدای متعال و کلام نورانی ِ معتبرِ معصومین علیهم السلام است .روش قرآنی هم بیان صریح و انتقال سریع در زیباترین و جامعترین بیان است .نباید متوقع جزئیات و تفاصیل از قرآن بود . علت این اعتبار هم بغیر از تجربی بودن ِ علم انسان ، مادی و ناظر بر قوانین و مقررات ماده بودنِ علم بشر هست . بشر کنونی با تمام پیشرفتهای خیره کننده در شناخت ،چه رسد به بهره مندی از عالم ماده ، مبتلا به بن بستهای فراوان و گره های کور اساسی و بیشماری است . چگونه متوقع شناخت دقیق و تخصصی فرا ماده و عوالم امثال، عقول و انوار باشد .!؟