طلسمات

خانه » همه » مذهبی » غلمان – نوجوان بهشت غلمان بهشتیان

غلمان – نوجوان بهشت غلمان بهشتیان


غلمان – نوجوان بهشت غلمان بهشتیان

۱۳۹۵/۱۱/۱۲


۲۱۰۰ بازدید

سلام علیکم . لطفا ویژگی های نوجوانان بهشتی را ذکر کنید.

یکی از نعمت ها بهشتی که در قرآن کریم به آن تصریح شده غلمان است، که همان خدمتکاران بهشتی هستند. واژه غلمان جمع غلام، و در لغت به معنی نوجوان است.
این پسران نوجوان که قرآن کریم آنها را نوجوانی بسیار زیبا معرفی می کند، خدمتکارانی هستند که در خدمت اهل بهشت می باشند.
مفسران در باره این پسران اختلاف دارند. برخی گفته اند اینان همان پسران دنیایی هستد که در دنیا نه کار نیکی داشتند تا پاداش ببینند، و نه گناهی مرتکب شده اند تا به عذاب مبتلا گردند. از این رو خداوند درجه و مقامشان را خدمت به اهل بهشت قرار داده است. این تفسیر از امام علی(ع) نقل شده است.(تفسیر موضوعی قرآن، آیت الله جوادی آملی، ج5، ص309)
در نقل دیگری نیز آمده که چون از رسول اکرم(ص) از حال فرزندان مشرکان ( فرزندانی که نابالغ از دنیا رفته اند) پرسیدند حضرت فرمودند: آنان خدمتگزاران اهل بهشتند.(نورالثقلین، ج5، ص212)
«غلمان» به معنی خدمه و خدمت گذار و خادم است.
غلمان در قرآن:
وَ یَطُوفُ عَلَیْهِمْ غِلْمانٌ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَکْنُونٌ
مراد از طواف کردن غلمان در پیرامون بهشتیان آمد و شد آنان براى خدمت است . غلمان نیز مانند حور از مخلوقات بهشتیند، که از شدت زیبایى و صفا و حسن مانند لؤلؤاى هستند که از ترس دستبرد اجانب در گنجینه ای جاى مى دهند. یعنی مکنون و محفوظ و مخزون می باشند.
مروارید در درون صدف به قدرى تازه و شفاف و زیبا است که حد ندارد هر چند در بیرون صدف نیز قسمت زیادى از زیبایى خود را حفظ مى کند ولى گرد و غبار هوا و آلودگى دستها هر چه باشد از صفاى آن مى کاهد، خدمتگزاران بهشتى آن قدر زیبا و سفید چهره و باصفا هستند که گویى مرواریدهایى در صدفند! تعبیر به یَطُوفُ عَلَیْهِمْ (بر آنها طواف مى کنند) اشاره به آمادگى دائمى آنها براى خدمت است.
روایت شده است که گفتند: یا رسول اللَّه وقتى در بهشت خادمان بهشتیان مانند لؤلؤ زیبا و درخشان باشند خود بهشتیان چه حالتى خواهند داشت؟ حضرت فرمودند: سوگند به آن خداوندى که جان من در کف قدرت او است برترى زیبایى بهشتیان بر غلامانشان مانند برترى ماه در شب چهاردهم است بر سایر اجرام سماوی.
«و الذى نفسى بیده فضل المخدوم على الخادم کفضل القمر لیلة البدر على سائر الکواکب: ».
در اختصاص- شیخ مفید رحمه اللّه به سند خود روایت نموده از حضرت صادق علیه السّلام فرمود: نیست احدى که داخل بهشت شود مگر آنکه براى او باشد از ازواج پانصد حوراء و با هر حورائى باشد هفتاد غلام و هفتاد جاریه گویا که لؤلؤ مکنونند، مس ننموده باشد به او دستها .
گرچه در بهشت نیازى به خدمتکار نیست، و هر چه بخواهند در اختیار آنها قرار مى گیرد، ولى این خود احترام و اکرام بیشترى براى بهشتیان است. بعضى گفته اند: غلامان در خدمت اهل بهشت احساس هیچ نوع رنج و مشقّتى نمی کنند، بلکه در خدمت نمودن به اهل بهشت احساس لذّت و شادمانى می کنند، زیرا آنجا جاى درد و رنج نیست.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد