۱۳۹۵/۱۰/۱۳
–
۲۹۲۴ بازدید
P۳Aسلام آیا جهنم سادات زمهریر است؟ علت این تفاوت چیست آیا نوعی پارتی بازی نیست؟##نامشخص
مطلب مشهوری در بین مردم نقل می شود که خدواند سادات را اگر اهل جهنم باشند، در جهنم نمی برد و با آتش عذاب نمی کند؛ بلکه آن ها را با سرما و در مکانی به نام زمهریر مورد عذاب قرار می دهد.
در این خصوص، باید گفت که نسبت به این ادعای مشهور، هیچ روایتی نرسیده است؛ بلکه در روایت آمده است: «خداوند جهنم را برای معصیتکاران آفریده است؛ هر چند آن شخص عاصی، سید قریشی باشد». (1)
قرآن نیز درباره قیامت می فرماید: «لا انساب بینهم یومئذً و لا یتساءلون؛ (2) هنگامی که در صور دمیده می شود و قیامت برپا می شود، ملاک آن روز نسب نیست».
البته نقل شده که زمهریر نام طبقه ای از طبقات دوزخ است (3) که در آن، عذاب الهی به صورت سرمای جان فرسا جلوه گر است؛ اما این عذاب نسبت به عذاب های دیگر دوزخیان تخفیفی محسوب نمی شود تا هر که به آن مبتلا شد، عذاب کمتری نسبت به بقیه دوزخیان داشته باشد؛ بلکه تنها دسته ای از مجرمان با توجه به گناه و جرمشان به چنین عذابی دچار می شوند، و دسته ای دیگر، به عذابی دیگر. در هر حال این که مثلاً سادات در زمهریر مجازات شوند و نه آتش، مدرک شرعی ندارد.
پی نوشت ها:
1. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 46، ص 82، نشر اسلامیه، تهران، بیتا.
2. مؤمنون (23) آیه 10.
3. بحار الانوار، ج 83، ص 17، همان.
در این خصوص، باید گفت که نسبت به این ادعای مشهور، هیچ روایتی نرسیده است؛ بلکه در روایت آمده است: «خداوند جهنم را برای معصیتکاران آفریده است؛ هر چند آن شخص عاصی، سید قریشی باشد». (1)
قرآن نیز درباره قیامت می فرماید: «لا انساب بینهم یومئذً و لا یتساءلون؛ (2) هنگامی که در صور دمیده می شود و قیامت برپا می شود، ملاک آن روز نسب نیست».
البته نقل شده که زمهریر نام طبقه ای از طبقات دوزخ است (3) که در آن، عذاب الهی به صورت سرمای جان فرسا جلوه گر است؛ اما این عذاب نسبت به عذاب های دیگر دوزخیان تخفیفی محسوب نمی شود تا هر که به آن مبتلا شد، عذاب کمتری نسبت به بقیه دوزخیان داشته باشد؛ بلکه تنها دسته ای از مجرمان با توجه به گناه و جرمشان به چنین عذابی دچار می شوند، و دسته ای دیگر، به عذابی دیگر. در هر حال این که مثلاً سادات در زمهریر مجازات شوند و نه آتش، مدرک شرعی ندارد.
پی نوشت ها:
1. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 46، ص 82، نشر اسلامیه، تهران، بیتا.
2. مؤمنون (23) آیه 10.
3. بحار الانوار، ج 83، ص 17، همان.