۱۳۹۵/۰۷/۰۳
–
۲۲۹۳ بازدید
آیا پیامبر(ص) قریشی است؟
بله پیامبر اسلام از طایفه قریش بودند.جواب مختصر: قریش، از مشهورترین و مهمترین قبایل عرب در حجاز که پیامبر اکرم(ص) نیز از آن قبیله بوده است. بیشتر نسبشناسان عقیده دارند که قریش لقب نضر بن کنانه، جد دوازدهم پیامبر(ص) است؛ از این رو هر طایفهای که نسباش به «نضر بن کنانه» برسد، قرشی خوانده میشود و از قبیله قریش به شمار میآید. برخی دیگر از دانشمندان نسبشناس، قریش را لقب فهر بن مالک، جد دهم پیامبر(ص)، دانستهاند و نسل او را قریشی به شمار میآورند. در قرآن سورهای به نام سوره قریش آمده است. جواب تفصیلی : علت نامگذاری، دلایل مختلفی در علت نامگذاری قریش آمدهاست، که عبارتنداز:
اول: برخی گفتهاند قریش لقب فهر یکی از اجداد پیامبر(ص) بوده و فرزندان وی را به وی نسبت دادهاند. (المنتظم، ج۲، ص۲۲۹)
دوم: عدهای گفتهاند قریش لقب نضر بن کنانه بوده لذا بر فرزندان و نسل وی نیز اطلاق شده است.(همان) به نضر نیز از آن جهت قریش میگفتند که به تفتیش نیازمندان میپرداخت از آنجا که تقریش به معنای تفتیش است وی لقب قریش گرفت.( تاریخ الطبری/ترجمه، ج۳، ص۸۱۶)
سوم: گفتهاند قرش به معنای کسب است، از آنجا که قریش اهل کشاورزی نبوده و شغلشان تجارت بود این لقب به آنان اختصاص داده شد.( معجم البلدان، ج۴، ص۳۳۷؛ بلاذری،انساب الاشراف، ج۱۱، ص۸۰)
چهارم: بعضی گفتهاند قریش به معنای جمع شدگان از این طرف وآن طرف است، به این دلیل به قبیله قریش، قریش گفته شده زیرا هنگامی که قصی بن کلاب بر مکه مسلط شد تیرههای متفرقه اطراف مکه را جمع نموده و در مکه مسکن داد.( معجم البلدان، ج۴، ص۳۳۶)
طایفههای مختلف قریش قبیله بزرگی در مکه بود که مقارن ظهور اسلام به طایفههای بسیاری تقسیم شده بود؛ از جمله: بنی هاشم، بنی مطلب، بنی حارث، بنی امیه، بنی نوفل، بنی حارث بن فهر، بنی اسد، بنی عبدالدار، بنی زهره، بنی تیم بن مره، بنی مخزوم، بنی یقَظه، بنی مرّه، بنی عدی بن کعب، بنی سهم، بنی جُمَح، بنی مالک، بنی معیط، بنی نزار، بنی سامه، بنی ادرم، بنی محارب، بنی حارث بن عبدالله، بنی خزیمه و بنی بنانه.
از طوایف ۲۵ گانه قریش، برخی در سرزمین بطحاء (مناطق هموار مکه) ساکن بودند که به «قریش بطاح» یا «قریش بطحاء» شهرت داشتند، و طایفههایی نیز در کوهها و بیرون شهر مکه ساکن بودند که به «قریش ظواهر» مشهور بودند.
برگرفته از سایت ویکی شیعه
اول: برخی گفتهاند قریش لقب فهر یکی از اجداد پیامبر(ص) بوده و فرزندان وی را به وی نسبت دادهاند. (المنتظم، ج۲، ص۲۲۹)
دوم: عدهای گفتهاند قریش لقب نضر بن کنانه بوده لذا بر فرزندان و نسل وی نیز اطلاق شده است.(همان) به نضر نیز از آن جهت قریش میگفتند که به تفتیش نیازمندان میپرداخت از آنجا که تقریش به معنای تفتیش است وی لقب قریش گرفت.( تاریخ الطبری/ترجمه، ج۳، ص۸۱۶)
سوم: گفتهاند قرش به معنای کسب است، از آنجا که قریش اهل کشاورزی نبوده و شغلشان تجارت بود این لقب به آنان اختصاص داده شد.( معجم البلدان، ج۴، ص۳۳۷؛ بلاذری،انساب الاشراف، ج۱۱، ص۸۰)
چهارم: بعضی گفتهاند قریش به معنای جمع شدگان از این طرف وآن طرف است، به این دلیل به قبیله قریش، قریش گفته شده زیرا هنگامی که قصی بن کلاب بر مکه مسلط شد تیرههای متفرقه اطراف مکه را جمع نموده و در مکه مسکن داد.( معجم البلدان، ج۴، ص۳۳۶)
طایفههای مختلف قریش قبیله بزرگی در مکه بود که مقارن ظهور اسلام به طایفههای بسیاری تقسیم شده بود؛ از جمله: بنی هاشم، بنی مطلب، بنی حارث، بنی امیه، بنی نوفل، بنی حارث بن فهر، بنی اسد، بنی عبدالدار، بنی زهره، بنی تیم بن مره، بنی مخزوم، بنی یقَظه، بنی مرّه، بنی عدی بن کعب، بنی سهم، بنی جُمَح، بنی مالک، بنی معیط، بنی نزار، بنی سامه، بنی ادرم، بنی محارب، بنی حارث بن عبدالله، بنی خزیمه و بنی بنانه.
از طوایف ۲۵ گانه قریش، برخی در سرزمین بطحاء (مناطق هموار مکه) ساکن بودند که به «قریش بطاح» یا «قریش بطحاء» شهرت داشتند، و طایفههایی نیز در کوهها و بیرون شهر مکه ساکن بودند که به «قریش ظواهر» مشهور بودند.
برگرفته از سایت ویکی شیعه