محمد رحمانیان میگوید: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی میشود، درواقع روابط عمومی مجموعه تئاتر است، اما برخی اوقات متاسفانه روابط عمومی سهم کسانی شده که چون کاری برای آنها نبوده این وظیفه به آنها محول شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، مراسم تجلیل و تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه روابط عمومی تئاتر و همچنین رونمایی از پنج عنوان کتاب در حوزه ارتباطات، روابطعمومی و رسانه در دومین روز از هفته روابطعمومی که با عنوان «روابطعمومی؛ فرهنگ، هنر و توسعه ارتباطات اجتماعی» نامگذاری شده و امسال به روابط عمومی تئاتر اختصاص یافته است، با همکاری ستاد برگزاری هفته روابط عمومی و کانون روابط عمومی خانه تئاتر در محل سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار شد.
در این مراسم با اجرای پیمان شیخی، بهروز غریبپور – نویسنده و کارگردان تئاتر – در پیامی ویدیویی درباره جایگاه روابطعمومی تئاتر و ویژگیهای یک روابطعمومی موفق گفت: نصرت رحمانی شاعر شناختهشده و بزرگی بود. او زمانی گفته بود اگر من به جایگاهی رسیدم از احمد شاملو خواهش میکنم مدیریت روابطعمومی من را برعهده بگیرد. این کنایه جایگاه روابطعمومی را نشان میدهد. همانطور که میدانید شاملو این توانایی را داشت تا مجلات را از ورشکستگی نجات دهد و یا آنها را ارتقا دهد. او سخنران و شاعر خوبی بود و صدای بینظیر و حافظه خوبی داشت، یعنی همه آنچه یک روابطعمومی باید در حرفهاش داشته باشد. بنابراین اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند من قطعا احمد شاملو را برایش مثال میزنم.
سپس امیرعباس تقیپور ، عضو شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی با بیان اینکه روابطعمومی تئاتر در آغاز یک راه قرار دارد، گفت: ما باید مقدمات و زیرساختهایی ایجاد کنیم که روابط عمومی به عنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختارها تعریف شود. البته در ساختار وزارتخانه و ادارهکل هنرهای نمایشی واحد روابط عمومی تعریف شده و وجود دارد اما چه میزان پاسخگوی نیازهای گروههای تئاتری است و حتی گروههای تئاتری چقدر بودجه دارند تا واحد روابط عمومی داشته باشند؟
او با اشاره به شر ح وظایفی که در اساسنامه کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر ذکر شده است، بیان کرد: وظایفی که در این اساسنامه آمده از توان یک نفر خارج است تا بتواند کار روابط عمومی علمی تئاتر انجام دهد. بنابراین باید ساختار، شرح وظایف و بودجه مشخصی برای گروههای تئاتری در نظر بگیریم و با یک اجماع نظر و مشورت برای حل این شرایط راه حلهای عملی پیدا کنیم. امیدوارم حداکثر تا شش ماه آینده به کتابچهای برسیم و بگوییم انتظارمان از روابط عمومی تئاتر چیست، چه حداقلهایی باید در نظر بگیریم، چه تغییراتی در ساختار تشکیلات موسسات تولیدکننده تئاتر و تهیهکنندهها در نظر بگیریم و با جمعبندی نقطه نظرات در سال آینده جشنی برای روابطعمومی تئاتر برگزار کنیم.
شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه این مراسم بیان کرد: چیزی که ماهیت ارتباط را تشکیل میدهد گفتوگو است و این اکسیر گمشده زمانه ما است، به همین دلیل است که فضاهای مجازی گسترش پیدا میکند. در این میان باید مهارت شنیدن را هم در خود تقویت کنیم که اگر وجود نداشته باشد یک مانع ارتباطی بزرگ خواهد بود.
گیلآبادی با تاکید بر اینکه “عالیترین و خالصترین گفتوگو تئاتر است ” افزود: تئاتری با خودش گفتوگو میکند، علیه خودش شورش میکند و با صحنه ارتباط میگیرد. ارتباطات با مدل است که حیات دارد و زنده است. ما میتوانیم یک ارتباطات هوشمند داشته باشیم و این ارتباطات ما را تک و منحصربه فرد میکند و به همین دلیل میتوان مدلهای ارتباطی گوناگون پیدا کرد. کارگردان تئاتر باید تمام شئون ارتباطی را به کار بگیرد تا هم ارتباط تماشاگر با صحنه را حفظ کند و هم بتواند اثرش را به درستی ارائه دهد. خیلیها جوهره هنرشان بسیار بینقص است اما در مدل ارتباطی و توسعه ارتباطات دچار مشکلاند.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: کانون روابط عمومی و تبلیغات تئاتر باید فضا و موقعیتی را با کمک همه ایجاد کند تا تضارب آرا و گفتوگو شکل بگیرد و مهارتهای لازم برای ارتباط وسیع، همدلی و مشارکت ایجاد شود. ایمان داشته باشیم که نتیجه گفتوگو برد – برد است. در عین حال باید موانع را هم در نظر بگیریم و برای رفع آنها تلاش کنیم. ارتباط انسان را بلندنظر میکند. امیدوارم این صنف بتواند ارتباطات راهبردی درون خودش را به درستی تعریف کند و کارگردانان به عنوان جدیترین موضوعی که باید دنبال کنند از صفر تا صد در کنارشان یک روابط عمومی را بپذیرند.
او در پایان به لزوم ایجاد یک رشته میانرشتهای تحت عنوان ارتباطات تئاتر اشاره کرد و گفت وجود این رشته باعث توسعه فکری همه افراد میشود.
در ادامه مراسم محمد رحمانیان نما یشنامهنویس، کارگردان و مدرس تئاتر با یادی از کریم اکبری مبارکه و بیژن افشار گفت: روابط عمومی بخشی از بدنه نهاد، سازمان و هرچیزی است که درباره آن صحبت یا تبلیغ میشود و به گونهای سخنگوی آن نهاد، سازمان و… است. بخشی از مشکلاتی که ما در کشور داریم به روابطعمومیها برمیگردد. روابط عمومی در نهادها باید بتواند از فعالیتها دفاع کند اما این در صورتی است که از وضعیت موجود آگاه باشد. ما مرکز هنرهای نمایشی داریم و وقتی خودشان چیزی نمیدانند و اطلاعی ندارند طبیعی است که برخوردهای بدی با مخاطبانشان داشته باشند.
این کارگردان اضافه کرد: خانواده تئاتر یک روابط عمومی بزرگ است و وقتی کسی روابط عمومی یک اجرا یا شخص خاصی است درواقع او روابطعمومی مجموعه تئاتر است. برخی اوقات متاسفانه روابط عمومی سهم کسانی شده که چون کاری برای آنها درنظر نداشتهایم این وظیفه به آنها محول شده است. تقلیل دادن به تلفن زدن و بلیتفروشی از روابطعمومی تئاتر انتظار نابهجایی است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.
در ادامه این مراسم قطبالدین صادقی در پیامی تصویری به اهمیت جایگاه روابطعمومی در ارتقا تئاتر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای فرهنگ و زندگی اجتماعی در دوران معاصر روابط عمومی است که از آن به عنوان هنر هشتم یاد میشود. ارتقای سطح فرهنگ و انتشار اطلاعات در سطح گسترده از مهمترین وظایف افرادی است که در سازمانها فعالیت میکنند.
در بخش دیگر این مراسم ستاد برگزاری هفته روابطعمومی و کانون روابطعمومی خانه تئاتر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی به محمد بهرامی، وحید لک، زهرا شایانفر و مصطفی محمودی بهعنوان پیشکسوتان و بنیانگذاران کانون روابط عمومی تئاتر در حوزه روابطعمومی تئاتر و علیرضا سعیدی، الهه باقری، فریبا جدیدی و آوا فیاض بهعنوان فعالان این حوزه تقدیر کرد.
در پایان مراسم نیز از پنج عنوان کتاب با نامهای «جستوجوی حقیقت در انبوه اخبار دروغ» ترجمه خدیجه حیدری، «جنگ ذهنیتها برای تغییر عینیتها» تالیف مازیار ناظمی، «تقارن همسو و دور همگرا» نوشته شهرام گیلآبادی، «آموزش مهارت برقراری ارتباط» ترجمه مرتضی بهنام و «رهبری ارکستر واژهها» نوشته علی اسدی با حضور نویسندگان این آثار رونمایی شد.
انتهای پیام