خانه » همه » مذهبی » بشر با دولت کریمه مهدوی درخشان ترین عصر اقتصادی تاریخ را تجربه می کند

بشر با دولت کریمه مهدوی درخشان ترین عصر اقتصادی تاریخ را تجربه می کند


بشر با دولت کریمه مهدوی درخشان ترین عصر اقتصادی تاریخ را تجربه می کند

۱۳۹۵/۰۵/۱۶


۹۲ بازدید

کارشناسان در گفت و گو با شبستان مطرح کردند:

بشر با دولت کریمه مهدوی درخشان ترین عصر اقتصادی تاریخ را تجربه می کند



بر اساس آنچه از روایات و احادیث مستند و قطعی ما بر می آید دوران ظهور و عصر تشکیل حکومت کریمه مهدوی، درخشان ترین و پر رونق ترین عصر اقتصادی در طول حیات بشر خواهد بود.


کارشناسان در گفت و گو با شبستان مطرح کردند:

بشر با دولت کریمه مهدوی درخشان ترین عصر اقتصادی تاریخ را تجربه می کند



بر اساس آنچه از روایات و احادیث مستند و قطعی ما بر می آید دوران ظهور و عصر تشکیل حکومت کریمه مهدوی، درخشان ترین و پر رونق ترین عصر اقتصادی در طول حیات بشر خواهد بود.

به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، مسایل اقتصادی همواره یکی از مهمترین مسایل زندگی بشر بوده و جوامع و حکومت ها در طول تاریخ تلاش کرده اند که از طریق برنامه های مختلف نیازهای اقتصادی مردمان خود را فراهم کرده و از این راه محبوبیت و جایگاه خود را حفظ کنند. دین مبین اسلام نیز مسایل و نیازهای اقتصادی را یکی از نیازهای اولیه انسان دانسته و برای یک جامعه اسلامی و توحیدی راهکار و برنامه های اقتصادی فراوانی را پیش بینی و مقرر کرده است. بر اساس آنچه از روایات و احادیث مستند و قطعی ما بر می آید دوران ظهور و عصر تشکیل حکومت کریمه مهدوی، درخشان ترین و پررونق ترین عصر اقتصادی در طول حیات بشر خواهد بود. توصیفاتی که در این رابطه در متن جوامع حدیثی و روایی ما نقل شده، نوید دورانی سرشار از برکت، نعمت، رفاه، عدالت و… را می دهد. در این باره با دو تن از کارشناسان به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره چنین بیان می کند: گستره شاخص‌های عدالت اقتصادی مهدوی را می توان در سه محور «تولید»، «توزیع»[ کاهش فقر و نابرابری] و«مصرف» از روایات عصر ظهور استخراج کرد و از «رشد اقتصادی پایدار» و «حذف فقر» را می توان به عنوان دو مولفه مهم اقتصادی در دوران ظهور نام برد.

وی با اشاره به سخنان امیرمومنان حضرت علی علیه السلام در این رابطه می گوید: حضرت علی علیه السلام به خوبی می دانستند که فقر ناشی از کمبود اشتغال و امکانات بر هرگونه ارزش و فضیلتی غلبه می کند تا در آینده سبب کفر و الحاد و ناسپاسی گردد. بدین دلیل است که حضرت(ع) همیشه و در هر میدانی با این پدیده شوم مبارزه می کردند و راه را بر آن می بستند. از منظر امیرالمومینن علی علیه السلام بر هر دولت و ملّتی و به عبارت دیگر، بر هر نظام اقتصادی لازم و ضروری است که در میان افراد خود، فقیری باقی نگذارد؛ زیرا (فقیر در وطن خود غریب است). اگر برای اکثر مردم، مرگ دردناک ترین حادثه زندگی است، در نظر امام، مرگی بزرگ تر از مرگ معمولی است؛ لذا می فرماید: (فقر، مرگ بزرگ تر است.(

جهانیان تصریح می کند: حکومت حق، شرایطی را فراهم می آورد که در آن، مردم حداقل امکانات اساسی زندگی را داشته باشند و برای همه کسانی که می خواهند کار کنند، امکان کار فراهم باشد و افرادی هم که از کارشان درآمد کافی کسب نمی کنند یا اساساً نمی توانند کار کنند، درآمدی به اندازه کفاف را داشته باشند. امام علی علیه السلام در دوران حکومت کوتاه خود، دست کم در کوفه، حداقل امکانات اساسی را برای عموم مردم تأمین کردند؛ چنان که خود فرمودند: «ما أصبح بالکوفه احد الّا ناعماً، انّ ادناهم منزله لیأکل من البّر و یجلس فی الظلّ و یشرب من ماء الفرا؛ کسی در کوفه نیست که در رفاه به سر نبرد، حتی پایین ترین افراد نان گندم می خورد، سرپناه دارد و از آب گوارا می نوشد.»

وی همچنین معتقد است امام زمان علیه السلام نیز مانند جد بزرگوارشان در زدودن فقر می‌کوشند. اما این بار نه ‌تنها فقر را کاهش می‌دهد، بلکه به حذف کامل فقر موفق می‌شود؛ زیرا از یک‌سو سرمایه هاى مادى بسیار زیاد مى گردد و رشد اقتصادی پایدار پدید می‌آید. از سوی دیگر، این امکانات عادلانه توزیع می شود و جلوى فشار و ستم و سودجویان زیاده‌خواه گرفته می شود و در نهایت، مردم نیز از نظر غناى روحى و سطح اخلاق و معرفت و تقوا چنان اوج می گیرند که دامنه حرص و آز که سرچشمه تکاثر و بخل و احتکار و تنازع است برچیده می شود.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام رحیم کارگر، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ نیز در این رابطه نقطه نظراتی دارد.

از نظر او فعالیت های اقتصادی در حکومت مهدوی بر مدار اخلاق است و دولت مهدوی در زمینه اقتصاد وعمران موفقیت هاى کاملى کسب می کند و در عین حال بر اخلاقى بودن فعالیت هاى اقتصادى و استفاده صحیح از طبیعت و گسترش عدالت تأکید دارد.

حجت الاسلام کارگر عنوان می کند که اگر ما امروز به دلایل متعددی نمی توانیم از اقتصاد و روابط اقتصادی در عصر ظهور به عنوان الگوی رشد خود بهره ببریم ، می توانیم از فرهنگ اقتصادی آن دوران به عنوان الگوی رشد و تعالی اقتصادی خود و حاکم کردن بینش و منش و رفتار اقتصادی درست و مطلوب بهره بگیریم که این خود کمک شایانی به اصلاح اقتصادی جامعه خواهد بود.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت رویدادهای اقتصادی عصر ظهور و دلیل رشد اقتصادی در آن دوره را چنین ارزیابی می کند که: مهم ترین و اساسى ترین اقدام امام مهدى علیه السلام پس از پیروزى سیطره بر سراسر جهان، تشکیل دولت و به دست گرفتن حکومت و فرمانروایى دنیا است. مردم جهان در عین حال که شاهد نابسامانى، جنگ ها، فساد، بى عدالتى، ناامنى و الحادگرایى در جهان بوده اند؛ دولت ها، احزاب و سازمان هاى بسیارى را نیز دیده اند که مدعى خدمت به جهانیان و ایجاد آرامش، صلح و امنیت و بهبود وضع اقتصادى و فرهنگى و اجتماعى در دنیا بوده اند! اما در عمل چیزى جز تباهى و ستم و جنگ مشاهده نکرده اند. سرانجام روزگارى فرا مى رسد که معنویت و عدالت، به دست تواناى مرد الهى و در دولت کریمه اهل بیت پیاده مى شود و رفاه، امنیت، عدل و یکتاپرستى در همه جاى عالم گسترش مى یابد.

در همین راستا جهان شاهد نزول برکت های زمینی و آسمانی، تقسیم عادلانه اموال، بخشش دارایی ها، ریشه کن شدن فقر، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، رفاه اجتماعی و … می شود.

وی در بخشی از تالیفات خود به مهم ترین برنامه های اقتصادی در حکومت مهدوی اشاره می کند و می نویسد: طبق روایات عمران و آبادانی و حل مشکلات اقتصادی در رأس برنامه های حضرت مهدی علیه السلام قرار دارد و مهم ترین اقدامات حضرت(عج)، مباح اعلام کردن بهره وری شایسته و عادلانه و سازنده از مواهب و نعمت هایی است که خداوند برای انسان پدیدآورده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد