۱۳۹۵/۰۵/۱۲
–
۲۸۲ بازدید
با سلام و خدا قوتچرا خدا نگفت از خدا، پیامبر و ائمه معصومین اطاعت کنید (بجای ائمه معصومین گفت اولی الامر)؟تفاوت آیه ۵۹ و ۸۳ نسا در چیس سیت که در آیه اول اولی الامر را فقط به معنی امامان معصوم در نظر میگیریم اما در آیه دوم علاوه بر معصومین، صاحبان علم رانیز در نظر میگیریم؟ممنون
تفسیرهاى مختلفى در مورد «اولى الامر» انجام گرفته است؛ از جمله:1. عموم مفسران شیعه «اولى الامر» را بر حسب روایات مأثور و بر حسب قرینه هاى موجود در آیه، به ائمه معصومین(علیهم السلام) تفسیر کرده اند؛ زیرا روایات متعددى دلالت دارد که «اولى الامر» امامان معصوم(علیهم السلام) مى باشند. حضرت رسول(صل الله علیه و اله) در پاسخ به این سؤال مى فرماید: «ایشان جانشینان من و امامان معصوم(علیهم السلام) مى باشند».تفسیر المیزان، ج 4، ص 408. پس منظور از «اولى الامر» در آیه شریفه، کسانى اند که همانند پیامبر(صل الله علیه و اله) معصوم بوده و هرگز خطا یا گناهى از آنان سرنمى زند؛ یعنى، همان امامان دوازده گانه. بنابراین «اولى الامر» اولاً و بالذات حتى در زمان غیبت نیز خود امام زمان(عج) مى باشند.2. اهل سنت آن را به مطلق امیر و حاکم تفسیر کرده اند. سیوطى، جلال الدین، الدرالمنثور، ج 2، ص 176. 3. برخى گفته اند: «اولى الامر» شامل حاکمان راستین است و لذا آیه شریفه دلالت بر لزوم تبعیت از فقهاى جامع شرایط دارد که منصوب از سوى امام معصوم اند. این تفسیر مورد قبول برخى از متفکران شیعى قرار گرفته است. اندیشه هاى فقهى سیاسى امام خمینى، ص 174. بنا بر تفسیر دوم و سوم، «اولى الامر» به طور مستقیم شامل «ولایت فقیه» نیز مى شود. بنا بر تفسیر اول هر چند این آیه، به صورت مستقیم شامل ولى فقیه نمى شود؛ ولى با واسطه، اطاعت از ولى فقیه را نیز واجب مى داند؛ زیرا براساس احادیث و روایات متعدد، ولى فقیه در زمان غیبت امام معصوم(علیه السلام) از طرف آن بزرگواران براى رهبرى و اداره جامعه اسلامى منصوب شده است. در توقیع شریف از جانب امام زمان(عج) آمده است: «اما الحوادث الواقعه فارجعوا الى رواه حدیثنا فانهم حجتى علیکم و انا حجه الله علیهم»
با توجه به مباحث یاد شده پاسخ هر دو سوال روشن میگردد. اولی الامر در هر دو آیه شریفه علاوه بر معصومین (علیهم السلام)، پیشوایان راستین و برحق را نیز شامل میگردد.
علاوه بر آن، قران کریم هرگز مستقیما نامی از معصومین (علیهم السلام) نبرده تا از آسیب تحریف در امان بماند و دشمنان در آیات الهی تغییری ایجاد نکنند.
با توجه به مباحث یاد شده پاسخ هر دو سوال روشن میگردد. اولی الامر در هر دو آیه شریفه علاوه بر معصومین (علیهم السلام)، پیشوایان راستین و برحق را نیز شامل میگردد.
علاوه بر آن، قران کریم هرگز مستقیما نامی از معصومین (علیهم السلام) نبرده تا از آسیب تحریف در امان بماند و دشمنان در آیات الهی تغییری ایجاد نکنند.