۱۳۹۵/۰۴/۲۸
–
۲۴۹ بازدید
حکومت از مردم میخواهد که به اخبارbbcوvoa توجه نکنند و باورش نکنند و این همه نیرو انتظامی را می فرستند ماهواره هارا جمع کند،در صورتی که در داخل هیچوقت همچین کانال هایی با این کیفیت را نساختند؟
وابستگی و سرسپردگی شبکه هایی مانند بی بی سی و من و تو به نظام سلطه بر کسی پوشیده نیست و با توجه به ماهیت این گونه شبکه ها، عقل و منطق حکم می کند که به چنین شبکه هایی اعتماد نکرد و همانگونه که خداوند متعال می فرماید در باره اخبار و مطالبی که مطرح می کنند ، تحقیق کرد «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»« اى کسانى که ایمان آورده اید، اگر فاسقى براى شما خبرى آورد بررسى و تحقیق کنید تا مبادا گروهى را به نادانى آسیب رسانید، آن گاه از کرده خود پشیمان گردید.» (سوره حجرات ، آیه 6) از شگردهای این گونه شبکه ها این است که با ارایه برخی اخبار صحیح و جلب اعتماد مخاطبان خود ، اخبار کذب و مطالب مورد نظر خود را به مخاطبان القا می کند و چه زیبا حضرت على علیه السلام فرمودند: « فَلَوْ اَنَّ الْباطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزاجِ الْحَقِّ لَمْ یَخْفَ عَلى المُرتادینَ وَ لَوْ اَنَّالْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْباطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ اَلْسُنُ الْمُعانِدینَ وَلکِنْ یُوْخَذُ مِنْ هذا ضِغْثٌوَ مِنْ هذا ضِغْثٌ» «اگر باطل با حق درنیامیزد، بر حقیقت جویان پوشیده نمى مانَد و اگر حق با باطل آمیخته نشود، زبان دشمنان آن بریده مى شود، لیکن مشتى از آن برداشته مى شود ومشتى از این.» (نهج البلاغه، خطبه ۵۰)ما منکر آزادی اطلاعات و آزادی عقاید و بیان نیستیم ، اما نمی توان به بهانه این آزادیها ، اجازه داد که حریم باورهای جامعه مورد تعرض و تهدید افراد فرصت طلب قرار بگیرد و باید زمینه و بستر مناسبی برای این گونه آزادی ها فراهم گردد . آیا در کشورهایی که دم از آزادی بیان می زنند ، به آسانی اجازه داده می شود که چارچوب های اصلی حاکم بر نظام آنها زیر سؤال رفته و به چالش کشیده شود؟ این چه آزادی است که کسی از هولوکاست نمی تواند سخن بگوید و یا رعایت حجاب و اعمال مناسک دینی در این گونه کشورها با محدودیت هایی روبرو است ؟ این چه آزادی است که این کشورها و شبکه های وابسته به آن به جای مناظره و بحث و گفت و گوی علمی درباره اسلام و مبانی آن ، به ایجاد موج اسلام هراسی پرداخته و بدون هیچ مدرک و دلیلی مسلمانان را متهم می کنند ؟این چه آزادی است که مکالمات خصوصی افراد مورد شنود مقامات این کشورها قرار می گیرد و هراز گاهی بخشی از آن فاش می گردد؟! مردم در کشورهای آمریکایی و اروپایی فکر می کنند دارای آزادی هستند در حالی که از صبح تا شب فعالیتهای آنها با دوربین های مختلف ثبت و ضبط می شود . گرچه ما انکار نمی کنیم کاستیها و محدودیت های در زمینه اطلاع رسانی در رسانی ملی و برخی آزادیها در کشور وجود دارد ، اما میزان آزادی در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای مدعی این گونه آزادیها بیشتر است.
ما نیز موافق بحث و مناظره افراد با دیدگاههای مختلف در مسایل گوناگون هستیم ، اما این بحث و مناظره باید با حفظ آداب و اخلاق اسلامی و بدور از هر گونه جنجال و هیاهو و در یک محیط آزاد و علمی صورت بگیرد نه در سطح توده مردم عادی و فاقد اطلاع لازم و راهکار مناسب آن همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی است . ایشان در این باره خاطر نشان کردند :«شما کرسى آزادفکرى سیاسى را، کرسى آزاد فکرى معرفتى را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد. حق اینجورى نمایان نمی شود که کسى یک انتقادى را پرتاب بکند. اینجورى که حق درست فهمیده نمی شود. ایجاد فضاى آشفته ذهنى با لفاظىها هیچ کمکى به پیشرفت کشور نمیکند. شما تجربه این پدر پیرتان را در این زمینه داشته باشید. آنى که کمک میکند به پیشرفت کشور، آزادى واقعىِ فکرهاست؛ یعنى آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسیدن، به تشویق و تحریض این و آن هم نگاه نکردن. یک وقت شما یک حرفى میزنید، ناگهان مىبینید همه ناظران سیاسى جهان که وجودشان انباشته از پلیدى و خباثت است، براى شما کف میزنند. به این تشویق نشوید. به قول رایج بین جوان ها، جوگیر نشوید. بحث درست بکنید، بحث منطقى بکنید. سخنى را بشنوید، سخنى را بگوئید؛ بعد بنشینید فکر کنید. این همان دستور قرآن است. «فبشّر عباد. الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه». سخن را باید شنفت، بهترین را انتخاب کرد. والّا فضاى جنجال درست کردن، همین میشود که دیدید. جنجالِ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات، انعکاسش میشود. (بیانات در جلسه با نخبگان)
نباید از «آزادى» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالاى قاچاق و یا امرى تشریفاتى، تبدیل کرد چنانچه نباید بجاى مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجاى آزادى، به دام هتاکى و مسئولیت گریزى لغزید. آن روز که سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمى و تفکر بالنده دینى در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم افزار علمى و دینى» در کلیه علوم و معارف دانشگاهى و حوزوى زده شده است. بىشک آزادیخواهى و مطالبه فرصتى براى اندیشیدن و براى بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادى»، یک مطالبه اسلامى است و «آزادى تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتى بلکه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است. »(پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی ,۱۶/۱۱/۸۱)
بررسی و تحلیل اخبار این گونه شبکه ها راهکار مناسبی است که در مواردی توسط رسانه ملی صورت گرفته است که باید به شیوه کارآمد تر و جدی تر دنبال شود گرچه کسانی به دنبال بهانه جویی هستند در برابر این گونه تحلیل ها جبهه گیری خواهند نمود .
ما نیز موافق بحث و مناظره افراد با دیدگاههای مختلف در مسایل گوناگون هستیم ، اما این بحث و مناظره باید با حفظ آداب و اخلاق اسلامی و بدور از هر گونه جنجال و هیاهو و در یک محیط آزاد و علمی صورت بگیرد نه در سطح توده مردم عادی و فاقد اطلاع لازم و راهکار مناسب آن همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی است . ایشان در این باره خاطر نشان کردند :«شما کرسى آزادفکرى سیاسى را، کرسى آزاد فکرى معرفتى را تو همین دانشگاه تهران، تو همین دانشگاه شریف، تو همین دانشگاه امیرکبیر به وجود بیاورید. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همدیگر را نقد کنند، با همدیگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمایان خواهد کرد. حق اینجورى نمایان نمی شود که کسى یک انتقادى را پرتاب بکند. اینجورى که حق درست فهمیده نمی شود. ایجاد فضاى آشفته ذهنى با لفاظىها هیچ کمکى به پیشرفت کشور نمیکند. شما تجربه این پدر پیرتان را در این زمینه داشته باشید. آنى که کمک میکند به پیشرفت کشور، آزادى واقعىِ فکرهاست؛ یعنى آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسیدن، به تشویق و تحریض این و آن هم نگاه نکردن. یک وقت شما یک حرفى میزنید، ناگهان مىبینید همه ناظران سیاسى جهان که وجودشان انباشته از پلیدى و خباثت است، براى شما کف میزنند. به این تشویق نشوید. به قول رایج بین جوان ها، جوگیر نشوید. بحث درست بکنید، بحث منطقى بکنید. سخنى را بشنوید، سخنى را بگوئید؛ بعد بنشینید فکر کنید. این همان دستور قرآن است. «فبشّر عباد. الّذین یستمعون القول فیتّبعون احسنه». سخن را باید شنفت، بهترین را انتخاب کرد. والّا فضاى جنجال درست کردن، همین میشود که دیدید. جنجالِ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات، انعکاسش میشود. (بیانات در جلسه با نخبگان)
نباید از «آزادى» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالاى قاچاق و یا امرى تشریفاتى، تبدیل کرد چنانچه نباید بجاى مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجاى آزادى، به دام هتاکى و مسئولیت گریزى لغزید. آن روز که سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمى و تفکر بالنده دینى در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم افزار علمى و دینى» در کلیه علوم و معارف دانشگاهى و حوزوى زده شده است. بىشک آزادیخواهى و مطالبه فرصتى براى اندیشیدن و براى بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادى»، یک مطالبه اسلامى است و «آزادى تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتى بلکه از اهداف اصلى انقلاب اسلامى است. »(پاسخ به نامه جمعى از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسیهای نظریهپردازی ,۱۶/۱۱/۸۱)
بررسی و تحلیل اخبار این گونه شبکه ها راهکار مناسبی است که در مواردی توسط رسانه ملی صورت گرفته است که باید به شیوه کارآمد تر و جدی تر دنبال شود گرچه کسانی به دنبال بهانه جویی هستند در برابر این گونه تحلیل ها جبهه گیری خواهند نمود .