طلسمات

خانه » همه » مذهبی » تربت امام حسین(ع)؛ فضیلت تربت –

تربت امام حسین(ع)؛ فضیلت تربت –


تربت امام حسین(ع)؛ فضیلت تربت –

۱۳۹۵/۰۴/۰۹


۱۳۵۶ بازدید

همراه داشتن تربت امام حسین چه فضیلتی داره؟اکثرا تربت ازصحن یا خیابونوای اطراف حرم میارن آیااینم تربت امام حسینه؟درسته که میگن تربت امام حسین برای دور شدن جن خوبه؟زیرانگشتر خاک امام حسین میزارن آیابه خاک اب نمیرسه وخراب نمیشه ؟

1- فضیلت تربت امام حسین علیه السلام.فضیلت و آثار و برکاتی که برای تربت حسینی است، برای هیچ تربتی و قطعه ‌ای از قطعات زمین نیست. خاک کربلا قطعه ‌ای از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانی از یک فداکار در راه دین که تمام هستی خود را فدا کرده، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است.کربلایش قطعه‌ ای از جنت است باب نور و باب لطف و رحمت است چرا تنها این خاک دارای چنین ویژگی‌ها و آثار و برکات است؟
باید گفت: هر چیزی که در این عالم، شرافت ظاهری و یا معنوی پیدا می ‌کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتی است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمی است که به آن شرافت و برکت داده است.
در تربت کربلای سیدالشهدا (ع) هر دو امر محقق شده است، زیرا خاک کربلا بنا بر روایاتی، هم شرافت ذاتی و خدا دادی، و هم امر عظیم و واقعه ‌ای مهم در آنجا واقع گردیده که آن شهادت حسین بن علی (ع) و یاران وفادارش است، لذا دارای فضیلت و آثاری خاص است.
آمده است که چون بر قبر امام حسین (ع) آب بستند، پس از چهل روز آب فرو نشست و اثر قبر محو گردید، یکی از اعراب بنی اسد آمد و از خاک قبضه قبضه برداشت و بویید تا بر قبر حسین رسید، و چون او را می ‌بوسید گریه می کرد و می‌ گفت: پدر و مادرم به فدایت، چه اندازه خوشبویی که قبر و تربت تو چنین خوشبو است، سپس شروع کرد به سرودن: خواهند نهان سازند قبرش ز حبیبش خوشبویی خاک قبر گردیده دلیلش
آری خاک مزار حسین (ع) سرمه چشم عاشقان و شیفتگانش بوده و ایشان را مجنون وار به سوی خود می‌ کشاند.
آثار و برکاتی که می‌توان برای تربت پاک حسینی برشمرد عبارتنداز:
1- تأثیر تماس اعضای بدن با تربت
یکی از آثار و برکات تربت سیدالشهدا (ع) این است که متبرک نمودن بدن و صورت با آن تربت شریف تأثیر معنوی زیادی بر انسان خواهد گذاشت، از این رو از بعضی بزرگان دین و امامان معصوم نقل شده که بعد از نماز ، بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک می کنند. و نیز دستور داده اند که قبل از خوردن تربت جهت شفا گرفتن، آن را بوسیده و با اعضای بدن تماس داده شود.
امام صادق (ع) فرمود: «خداوند متعال تربت جدم حسین (ع) را شفای هر درد، و ایمنی از هر خوفی قرار داده است؛ پس هرگاه یکی از شما خواست از آن خاک تناول کند، ببوسد و آن را به چشم گذارد و بر سایر اعضای بدنش تماس دهد…» (1)
2- سجده بر تربت
یکی دیگر از برکات و آثار خاک مزار امام حسین (ع) این است که سجده بر آن تربت پاک حجابهای ظلمانی را کنار زده و در توجه حق تعالی به نمازگزار مؤثر است. امام صادق (ع) در این باره می فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهای هفتگانه را پاره می کند»(2)
لازم به ذکر است که مراد از «حجاب» در کتاب و سنت، همان حجاب‌هایی است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب می سازد که در مرحله اول، حجاب‌های ظلمانی و در مرحله دوم ، حجابهای نورانی بر طرف می شود اما مراد از حجابهای هفتگانه، ظاهراً حجابهای ظلمانی است . سجده بر تربت حضرت سیدالشهدا(ع) این خاصیت را دارد که در صورت معرفت به حق حضرت و ولایت او، حجابها را دریده و راهگشای وصول به کمالات انسانی باشد.
سجده بر خاک سرکوی تو آرند خلایق جان فدای تو که هم قبله و هم قبله نمایی
و اما در خصوص اینکه در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنی تربت کنار قبر سیدالشهدا (ع) خاک برداشته و با آن مهر درست کرده و غالباً در نماز، به آن سجده می کنند بدین خاطر است که از خاک زمین بوده و به تمامی خاکها می توان سجده کرد، و از طرفی خاک کربلا به لحاظ شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش شرافت پیدا کرده است ، به طوری که اهل بیت (ع) نیز به ما فرموده اند در هر نمازی که سجده بر تربت کربلا باشد خداوند آن نماز را به خاطر آن حضرت قبول می ‌کند. چنانکه حضرت صادق (ع) از خاک کربلا درون کیسه ای ریخته و در سجاده همراه داشت، در هنگام نماز آن کیسه را باز می کرد و بر آن سجده می نمود.
3- شفا یافتن
از جمله آثار و برکات قطعی تربت پاک سیدالشهدا (ع) شفا بودن آن برای دردهاو آلام انسان است. روایاتی که دلالت بر این امر دارند به سه دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: روایاتی است که شفا بودن را برای تربتی که از خود قبر شریف برداشته شود مخصوص کرده است ، چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «به درستی که نزد سر حسین (ع) تربت سرخی است که شفای هر دردی غیر از مرگ می باشد» (3)
دسته دوم: روایاتی است که با تعبیرات مختلف توسعه ای از بیست ذراع تا پنج فرسخ و یا ده میل را برای آن قائل است. چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «حریم مزار حسین (ع) پنج فرسخ از چهار جانب قبر است »(4)
دسته سوم: روایاتی است که به طور مطلق جنبه شفا بودن تربت را مطرح نموده اند . چنانکه امام صادق (ع) فرمود: «خاک مزار امام حسین (ع) برای هر دردی شفاست». (5)
تا شفا بخشد روان و جسم هر بیمار را در حریم وصل خود خاک شفا دارد حسین
و نیز امام رضا (ع) فرمود: «خوردن گل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گل مزار حسین (ع) ، بدرستی که در آن شفای هر درد و امنیت از هر ترسی است» (6)
حکایت: عالم زاهد پرهیزگار حجةالاسلام و المسلمین مرحوم آقای حاج شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی قدس سره نقل فرمودند: «من در زمان مرجعیت مرحوم آیة الله آخوندی خراسانی (ره) که در نجف اشرف مشغول تحصیل بودم مریض شدم و این بیماری مدتی طول کشید و پرستاری مرا بعضی از طلاب در همان حجره مدرسه بر عهده داشتند . پس از چندی بیماری من به قدری شدید شد که اطبا از شفا یافتنم مأیوس شدند و دیگر برای معالجه ام نیامدند، و من در حال تب شدید گاهی بیهوش می شدم و گاهی به هوش می آمدم.
یکی از رفقا که مرا پرستاری می کرد شنیده بود که عالم زاهد مرحوم آیة الله آقای حاج علی محمد نجف آبادی قدس سره مقداری از تربت اصلی حضرت سیدالشهدا (ع) را دارد. او به منزل معظم له رفته و از وی خواسته بود که قدری از آن تربت را بدهد که به من بخورانند تا شفا یابم. ایشان فرموده بود : من به قدر یک عدس تربت دارم و آن را گذاشته ام که بعد از مرگم در کفنم بگذارند . آن آقا ناراحت شده و گفته بود : حالا که ما از همه جا مأیوس شده و به شما پناه آورده ایم شما هم از دادن تربت خودداری می کنید؟ این بیمار در حال احتضار است و می میرد.
مرحوم آیة الله آقای حاج علی محمد، دلش به حال بیمار سوخته و قدری از آن تربت که از جان خودش عزیزترش می داشت به آن شخص داده بود . تربت را با آب مخصوصی که وارد شده در آب حل کرده و به حلق من ریخته بودند . من که در حال بیهوشی به سر می بردم ، ناگهان چشمان خود را باز کرده و دیدم رفقا اطراف بسترم نشسته اند ، خوب دقیق شدم و آنان را شناختم و قصه تربت را که به حلقم ریخته بودند برایم شرح دادند.
کم کم در خود احساس نیرو و نشاط کردم و حرکتی به خود داده نشستم ، دیدم نشاط بیشتری دارم برخاستم و ایستادم ، و چون یقین کردم که به برکت ترتبت مقدس امام حسین (ع) شفا یافتم حال خوشی پیدا کردم و به رفقا گفتم : از شما خواهش می کنم که از حجره بیرون بروید، چون می خواهم زیارت عاشورا را بخوانم رفقا از حجره بیرون رفتند و من درب حجره را بستم و بدون احساس ضعف با آن حال خوشی که قابل و صف کردن نیست مشغول خواندن زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) شدم » (7)
آری ، شفای بیماران به وسیله تربت آن حضرت یکی از برکاتی است که خداوند متعال در عوض شهادت امام حسین (ع) به وی عطا فرموده است .
تربتت راز شفای همه درد است حسین تن و جان را نبود مثل تو آگاه طبیب
4- تأثیر کام برداشتن اطفال با تربت
کام برداشتن اطفال با تربت امام حسین (ع) موجب ایمنی کودک می شود چنانکه امام صادق (ع) فرمود:
«کام فرزندانتان را با تربت حسین (ع) باز کنید که آن امان است » (8)
5- تأثیر تربت حسین، همراه جنازه
صاحب کتاب «مدارک الاحکام» می نویسد: در زمان حضرت صادق (ع) زن زاینه ای بود، بچه هایی که از زنا بدنیا می آورد در تنور می انداخت و می سوزانید. وقتی که مرد، پس از غسل و کفن او را به خاک سپردند، اما زمین جنازه‌ اش را بیرون انداخت. جای دیگر او را دفن کردند باز زمین او را نپذیرفت تا سه مرتبه، آنگاه مادرش به امام صادق (ع) متمسک شد: ای پسر پیغمبر به فریادم برس.
فرمود: کارش چه بود؟ عرض کردند زنا و سوزاندن بچه‌ های حرامزاده. فرمود: هیچ مخلوقی حق ندارد مخلوقی را بسوزاند، سوزاندن به آتش مخصوص خالق است عرض کرد حالا چه کنم؟ فرمود: مقداری از تربت حسین (ع) با او در قبر بگذارید. تربت حسین (ع) امان است. همراهش گذاشتند زمین او را پذیرفت.
در توقیع مبارک حضرت حجة بن الحسن (عج) نیز اذن داده شده است . یکی از شیعیان به حضرت (در زمان غیبت صغری توسط نایب خاص حضرت ) می نویسد: آیا جایز است ما تربت حسین (ع) را با میت در قبر بگذاریم، یا با تربت حسین روی کفن بنویسیم؟
حضرت در پاسخ مرقوم می فرمایند: هر دو کار پسندیده است . البته باید رعایت احترام تربت بشود . مهر یا تربت، مقابل یا زیر صورت میت باشد ، بلکه به برکت خاک قبر حسین (ع) قبر میت محل امنی از هر بلا و آفت و عذابی گردد (9)
6- تسبیح تربت
از حضرت صاحب الزمان (عج) روایت شده که فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر برای او نوشته می شود». (10)
و امام صادق فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»(11)
2- محدوده تربت
مقصود از تربت حسین علیه السلام چیست؟
در روایات بیان شده که منظور خاک و تربتی است که از قبر امام حسین علیه السلام گرفته شده باشد اما از کجای قبر و تا چه فاصله ای، روایات مختلف است در بعضی از نقل ها خاک خود قبر ذکر شده و در نقل دیگر خاکی که از حایر حسینی(ع) اخذ شده باشد یعنی آن منطقه ای که محدوده قبر شریف محسوب می شود به عنوان مثال قسمت زیر گنبد که ضریح آن را احاطه کرده در نقل های دیگر حدود 15 متر از هر طرف یا 35 متر از هر طرف یا یک میل از هر طرف گفته شده حرم امام حسین علیه السلام یک فرسخ در یک فرسخ از اطراف قبر است یا 5 فرسخ در 5 فرسخ جمع بین اینها به مراتب فضل است یعنی هر چه به قبر مطهر نزدیک تر باشد افضل است. علامه مجلسی فرمود احوط اینست که تا یک میل یا 70 ذراع انتخاب شود اگر بخواهد خاک آن را به نیت شفا بخورد.
شرائط خاصی هم برای گرفتن خاک قبر ذکر شده از جمله غسل، نماز، دعا، و اندازه خاص (به اندازه یک عدس مثلا)
در هر صورت خاک قبر حسین(ع) شفاء است برای هر دردی- و نیز موجب امنیت است هنگامی ترس از ظالم یا غیر آن – روایت شده که هنگام خروج از منزل مقداری از تربت حسین(ع) همراهت باشد و از خدا بخواه تا آن را موجب حفظ تو قرار دهد.
سجده بر آن فضیلت دارد و نیز تسبیح درست کردن، خوردن خاک مطلقا حرام است مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام به قصد شفا (اندازه یک عدس تقریبا بخورد) مهرهای منسوب به کربلا هم هر کدام از تربت حسینی(ع) ساخته شده باشد آثار ذکر شده در روایات را دارد. مهرهای کربلا که آلان در دسترس است معمولا از محیط اطراف حرم تهیه شده یا مخلوطی از تربت اصلی با خاک اطراف است ظاهرا و رعایت احترام لازم است و سجده بر آن فضیلت دارد و برای شفا هم می توان کمی از آن را به مریض داد در آب پاکی حل کنند و به نیت شفا و با عقیده درست به مریض بدهند مؤثر است.
در روایات ذکر شده که نوع نگهداری تربت و کمی یقین به اثر بخشی آن، موجب نگرفتن اثر مطلوب از معالجه با تربت است. باید حرمت و احترام او حفظ شود در محل نظیف و پاکی نگه داری شود و وقتی او را برداشت ببوسد و روی چشم بگذارد بعدا تناول کند. در مورد فضیلت سجده بر تربت حسین(ع) روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که سجده بر تربت حسین(ع) حجاب های هفتگانه را برطرف می کند یعنی سبب قبولی نماز و بالا رفتن آن به آسمان است. (بحارالانوار، ج 85، ص 153)
دلیل این همه آثار که برای تربت مقدس حسینی(ع) ذکر شده واضح است. خاکی که خون حجت خدا و یاران و فرزندان ایشان بر آن ریخته شده و خاکی که پیکرهای غرق در خون فرزند پیامبر(ص) و اصحاب گرانقدرش بر آن افتاده و در او دفن شده اند این یک خاک معمولی نیست بلکه متبرک به خون شهداء و عطر شهادت است و لذا این قدر با ارزش است.
هم چنان که کاغذی که به صورت قرآن کریم در آمده با کاغذهای معمولی تفاوت دارد و کاغذی است که حاوی وحی الهی است- و نیز چوب و فلزی که به صورت ضریح یک امام معصوم در آمده به احترام صاحب آن ضریح متبرک می شود و مردم آن را به عنوان تبرک لمس می کنند. در هر صورت اینها علاوه بر متبرک بودن، نمادی هستند برای حفظ اصول ارزشی اسلام که مردم با تبرک به اینها به یاد امام حسین(ع) و فداکار ایشان و راه و رسم و مراسم حسینی(ع) بیفتند و همواره ظلم ستیز باشند و در حفظ اسلام کوشا باشند و فرهنگ جهاد و شهادت ترویج شود.
منبع: شیخ عباس قمی، سفینه البحار، نشر اسوه، ج 1، ص 455 تا 457 و ج 5، ص 364 به بعد.
3- در مورد دور شدن جن با تربت امام حسین ع مطلبی در روایات و منابع نیافتیم ، هر چند ممکن است به تجربه اتفاق افتاده باشد.
4- گذاشتن تربت در انگشتری
نسبت به این کار در روایات و از زبان معصومین ع توصیه ای نشده است اما کسانی که این کار را می کنند برای ان حفاظی قرار می هند که آب به ان نرسد .
——————————
پی نوشتها:
1- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 4 ص 1033
2- کافی، مرحوم کلینی، ج 4 ص 588
3- کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 272
4- مکارم الاخلاق، طبرسی، ج 1 ص 360
5- کافی، مرحوم کلینی، ج 1 ص 360
6- تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6 ص 74
7- نقل از کتاب سید الشهدا آیت الله شهید دستغیب، ص 166
8- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 4 ص 1033
9- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 4 ص 1033
10- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 44 ص 280
11- نقل از کتاب درسی که حسین (ع ) به ما آموخت شهید هاشمی نژاد، ص 451

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد