لیله القدر با انتظار درک می شود/تقدیر خوب مشروط به امضای ولیعصر(عج)!
۱۳۹۵/۰۴/۰۸
–
۱۰۱ بازدید
عضو پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در گفت و گو با شبستان:
لیله القدر با انتظار درک می شود/تقدیر خوب مشروط به امضای ولیعصر(عج)!
خبرگزاری شبستان: کسی در این شب ها موفق است و می تواند این شب ها را درک کند که بتواند ثابت کند منتظر و پیرو واقعی امام مهدی(عج) و آماده نصرت و یاری حضرت(عج) چه قبل از ظهور و چه پس از ظهور است.
عضو پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در گفت و گو با شبستان:
لیله القدر با انتظار درک می شود/تقدیر خوب مشروط به امضای ولیعصر(عج)!
خبرگزاری شبستان: کسی در این شب ها موفق است و می تواند این شب ها را درک کند که بتواند ثابت کند منتظر و پیرو واقعی امام مهدی(عج) و آماده نصرت و یاری حضرت(عج) چه قبل از ظهور و چه پس از ظهور است.
حجت الاسلام رحیم کارگر، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با موضوع نقش انسان در تعیین آینده و مقدرات خود در شب های احیاء گفت: شب قدر دارای اسرار و باطن هایی است که همه احیاگران این شب ها باید به آن توجه داشته باشند به این معنا که علاوه بر اینکه این شب ها زمان شب زنده داری و توجه و مناجات با خدا است در ضمن، زمان پیوند و همسنخی و همراه شدن با ولایت نیز است.
وی افزود: همه افرادی که در این شب ها به عبادت و راز و نیاز می پردازند باید توجه کنند که سرّ و باطن این شب ها همان ولایت و امامت است و اگر کسی می خواهد به مقصود و مراد خود برسد تنها در پرتو همراهی با ولی زمان(عج) می تواند هم در دنیا و هم در آخرت به مقاصد و خواسته های خود نائل شود.
حجت الاسلام کارگر تصریح کرد: افزون بر این، شب های قدر معنویت، طهارت و نورانیت خود را از نور ولی معصوم می گیرد یعنی با نور شب زنده داری و دعای ولی خدا این ساعات و ایام رنگ و بوی دیگری می یابد، درست مانند روز عرفات که افرادی که در روز عرفه در صحرای عرفات حاضر می شوند لمس می کنند که بعد از نماز ظهر حال و هوای معنوی عرفات تغییر پیدا کرده و برای همه ملموس است که معنویت، طهارت و نورانیت خاص این زمان به جهت حضور ولی خدا و امام معصوم(ع) در آنجا جلوه گر می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی تاکید کرد: بر اساس این مقدمه می توان همین نوع نگاه را نیز در رابطه با شب های قدر داشت، اصولا این شب ها (19، 21 و 23) مجزای از هم نیستند بلکه در یک زنجیره حیات طیبه قرار دارند و مجموعه این شب ها است که انسان را قادر به درک و فهم شب قدر می کند. ما باید لیالی قدر را درک کنیم و از برکات و نتایج آن به نحو احسن بهره ببریم که این مطلب نیاز به مقدمات و زمینه هایی دارد و انسان باید برخی آمادگی های روحی و اخلاقی و باطنی برای درک فیوضات لیالی قدر فراهم سازد و بتواند از محضر خلیفه الله به نحو احسن بهره برده و سرنوشت خوبی برای خود رقم بزند.
شب قدر، فرصت آینده نگری
استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با اشاره به یکی از ویژگی های منحصر به فرد شب های قدر ابراز کرد: لیالی قدر در واقع به معنای آینده نگری دینی است. در این شب ها توجه ما را به آینده جلب کرده و به نقش انسان برای شکل دادن آینده ای مطلوب تاکید می کند. این آینده نگری و شکل گیری آینده انسان در مجموعه ای رخ می دهد که عبارت است از تقدیر اعمال، تثبیت اعمال و امضای اعمال.
وی در توضیح این مطلب بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم آینده ای مطلوب برای خود رقم زده و در تغییرات خود نقش داشته باشیم باید در چهارچوب این الگو قرار گیریم و خود را به نقطه درخشان برسانیم. بر این اساس در شب نوزدهم اعمال ما مقدر و طراحی می شود و ما با توسل به ائمه(ع) و استغفار و تصمیم به انجام اعمال صالح در این تقدیر نقش ایفا می کنیم و طراحی اعمال ما بر اساس نیت و خواسته ها و دعاهای ما شکل می گیرد و اگر خدای ناکرده نیت های نادرستی در کار باشد اعمال و آینده ما به شکل دیگری رقم خواهد خورد.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به اتفاقات شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان تصریح کرد: شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مرحله تثبیت و ابرام اعمال است چرا که این تقدیرات و مقدرات ما قابل تغییر و اصلاح است یعنی ما با استغاثه و عزم و نیت درست می توانیم مقدراتی که برای ما در نظر گرفته شده را تغییر دهیم و به سمت مطلوب هدایت کنیم اما شب بیست و سوم که مهمترین شب قدر است مرحله امضا و ابلاغ مقدرات است.
امضای مقدرات در شب بیست و سوم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: مقدراتی که برای انسان رقم می خورد در این شب به تأیید و امضای خلیفه الهی می رسد و با امضای ایشان زمینه تحقق خارجی پیدا می کند و تا زمانی که این مقدرات به امضای ولی معصوم و حجت خدا نرسد چیزی برای ما رقم نمی خورد.
این پژوهشگر مهدوی افزود: در این شب روح و فرشتگان الهی به محضر حجت خدا(عج) می رسند و ضمن اینکه توفیق حضور در محضر خلیفه الله را پیدا می کنند برنامه یک سال جامعه بشری را نیز دریافت کرده و آن را برای ابلاغ به فرشتگان کارگزار ارائه می دهند، بنابراین، مهمترین شب برای ما همین شب بیست و سوم است که حضرت حجت (ع) از اعمال، سرنوشت و آتیه ما آگاه می شود و همه صحیفه رقم خورده ما را به محضر ایشان رسانده و تقدیم می کنند و امام(عج) آن را تنفیذ می فرمایند.
حجت الاسلام کارگر در ادامه با اشاره به نقش انسان در تغییر و تبدیل مقدرات خود در این شب گفت: اگر ما توسل صحیحی به محضر ائمه (ع) به خصوص امام مهدی (عج) داشته باشیم و از شخص ایشان و دعاهایی که از طرف حضرت(عج) وارد شده بهره مند شویم یقینا مقدرات ما سمت و سوی خوبی پیدا می کند و باعث می شود که ما توفیق توبه، عمل صالح، داشتن عمر بابرکت، رزق و روزی حلال و حیات طیبه را داشته باشیم.
وی افزود: حیات طیبه و زندگی معنوی انسان در شب بیست و سوم به تأیید و امضای امام عصر(عج) می رسد، بنابراین، همه باید بکوشیم که امضای رضایت امام مهدی(عج) را در این شب ها کسب کنیم چرا که رضایت ایشان مهمترین سرمایه برای رسیدن به رضایت و خوشنودی خدا و برای زندگی طیب و پاکیزه است.
تقدیر روشن در پرتوی عنایات حضرت حجت(عج)
این نویسنده و پژوهشگر مهدوی در ادامه ابراز کرد: ما جز استغاثه به امام مهدی (عج) و پناه بردن به دامن ایشان راهی نداریم برای اینکه بتوانیم از عوامل شر و هلاکت در این دوران نجات پیدا کنیم. همه مومنان به خصوص منتظران خوب است که به باطن و سر این شب ها توجه کرده و عبودیت و بندگی خود را همراه با امام معصوم به منصه ظهور برسانند و در واقع بکوشند آینده ای خوب، مطلوب و روشن در پرتو عنایات حضرت حجت (عج) برای خود رقم بزنند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وظایف منتظران در این ایام گفت: کسی در این شب ها موفق است و می تواند این شب ها را درک کند که بتواند ثابت کند منتظر و پیرو واقعی امام مهدی(عج) و آماده نصرت و یاری حضرت(عج) چه قبل از ظهور و چه پس از ظهور است. کسانی می توانند در شب های قدر راضی و خشنود وارد شوند که بتوانند همراهی و تبعیت خود را نسبت به امام عصر(عج) ثابت کنند و این اثبات صرفا به لفظ و قول نیست بلکه امر قلبی نیز است یعنی یک تصمیم و عزم صحیح که با آن تلاش کنند تا اعمال خود را در راستای رضایت حضرت(عج) قرار دهند.
حجت الاسلام کارگر در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم در این شب ها یک نوع درخواستی داشته باشیم اما در زوایای فکر و نیت ما توجه به گناهان، حرام خواهی و شهوت رانی نیز گنجانده شود. این یک تضاد آشکار است. ما باید در این لیالی فکر، نیت، اعمال و گفتار خود را همگی با هم به محضر امام معصوم(ع) عرضه کنیم و به همین دلیل منتظران واقعی باید برای انجام اعمال صالح، بیشتر از هر زمان دیگری به امام(عج) خود متوسل شده و از انفاس مطهر و دعاهای یقینا اجابت شده ایشان بهره مند شوند.