خانه » همه » مذهبی » ازدواج موقت و مردان هوس باز

ازدواج موقت و مردان هوس باز


ازدواج موقت و مردان هوس باز

۱۳۹۵/۰۲/۱۰


۱۳۰۷ بازدید

با سلام در رابطه با صیغه در دوران مجردی آقایان نسبتا مشکل قابل تحملی است اما در زمان متاهلی با وجود همسری که خوب است آیا اسلام نباید محدودیت می گذاشته آیا این به زنان ظلم محسوب نمیشود یا زمینه هوسرانی برای مردان ایجاد نمیکند ؟با تشکر از پاسخ شما

برای روشن شدن موضوع باید نگاهی کلی به موضوع ازدواج موقت داشت.

درابتدا بگوییم که ازدواج موقت وصیغه شرایط وقوانین خاص خود را داراست اسلام که قوانینش را خدای آگاه بر تمام مصالح و مفاسد و نیازهای درونی و بیرونی بشر فرستاده است، برای پاسخ گویی صحیح و همه جانبه به این غریزه طبیعی، دو راه تعیین فرموده است: یکی ازدواج دایم و دیگری موقت. البته اصل در ازدواج هم دوام است.

چنانچه این دو برنامه الهی با شرایط و مقررات تعیین شده از سوی شرع عملی گردد، هم به یکی از غرایز انسانی پاسخ طبیعی داده می شود، و هم حقی از کسی پایمال نمی گردد و کسی بدبخت نمی شود. ازدواج موقت شرایطی دارد که با توجه به شرایط آن از یک طرف از روابط بی حد و حصر جلو گیری می شود و از طرف دیگر غریزه جنسی از طریق قانونی و شرعی و در چهارچوب خاصی بر آورده می شود.

همچنین مسأله ازدواج موقت از نظر تئوریک کاملا پذیرفته شده، و نه تنها در اسلام بلکه برخى از متفکران بزرگ غربى، مانند راسل نیز یکى از راه هاى حل مشکل ازدواج دائمى دیررس در دنیاى کنونى را، پناه بردن به ازدواج موقت مى دانند. از نظر عملى نیز در نظام جمهورى اسلامى این مسأله مقبول افتاده، لیکن دید اجتماعى در این رابطه مشتمل بر نوعى خطاست. به عبارت دیگر متعه نیز نوعى ازدواج است، بنابراین هر فرد واجد شرایط، مى تواند از شخصى که او نیز شرایط ازدواج موقت را دارا است خواستگارى کند و براى مدتى موقت مانند چند ساله دوران تحصیل، با وى ازدواج نماید. آنچه در این جا مشکل ایجاد نموده آن است که غالب افراد، ازدواج موقت را با کامیابى آنى اشتباه گرفته اند و همین مسأله سبب شده که این موضوع نتواند در جامعه ما جایگاه حقیقى خود را باز یابد. همچنین تبلیغات سوئى که بیش از یک قرن در جامعه ما توسط غربگرایان انجام شده تأثیر نهاده و در ضمیر مردم رخنه کرده است.به گونه اى که گاه روابط نا مشروع با تسامح نگریسته مى شود ولى به ازدواج موقت با دیدگاه دیگرى برخورد مى شود. براى حل این مشکلات مى بایستى تلاش فرهنگى و اجتماعى به صورت گسترده صورت پذیرد تا این جوانان از آسیب شیاطین مصون بماند. عقد موقت یا صیغه، داراى شرایط زیر است: 1- ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم نیاز به خواندن عقد و الفاظ مخصوصه دارد و با صرف رضایت قلبى درست نمى شود. 2- فرق عمده در ازدواج موقت با دائم، این است که در عقد موقت باید مدت ذکر شود که آیا مثلاً یک ساعت است یا ده سال. 3- مقدار مهریه هم باید در عقد موقت مشخص شود و هنگام خواندن عقد ذکر گردد. 5- اگر دختر باکره اى بخواهد صیغه شود، باید با اذن پدر یا جدّ پدرى باشد؛ کما این که در ازدواج دائم نیز این طور است. 6- در عقد ازدواج موقت بعد از تمام شدن مدت، زن باید از مرد جدا شود و عده نگه دارد، مگر این که عقد دوباره تجدید شود. و اگر قبل از تمام شدن مدت، مرد بقیه آن را ببخشد، ازدواج موقت تمام مى شود. اما در عقد ازدواج دائم فقط با طلاق یا فسخ عقد منفسخ مى شود.

دیدگاه ها در مورد ازدواج موقت

ازدواج موقت حکمی الهی و از سنت های حسنه اسلامی و مورد اتفاق نظر تمامی فقهای شیعه است قانون مدنی ایران نیز چون تحت تأثیر فقه شیعه است، از ابتدا تا به امروز نکاح منقطع را به رسمیت شناخته است. مواد 1075: 1076، 1077، 1113، 1152 به رغم پذیرش این نوع نکاح در شرع و قانون، در زمینه اجرای آن ، همواره بحث بین معتقدان و منتقدان این نوع ازدواج رواج داشته است. علت هم آن است که هر گروهی با دیدگاه و از زاویه ای خاص به قضاوت می نشیند.

قضاوت بین این دو عقیده و اشراف به بحث، لازم است ادلة هر گروه بررسی شود:

یک. ادلة منتقدان نکاح منقطع:

1ـ1. عده ای این نوع ازدواج را راهی برای سوء استفاده دانسته اند. این عده همیشه پیرمرد پول داری را تصور می کنند که برای خوش گذرانی، دختری را صیغه می کند و بعد از ارضای شهواتش، او را رها می سازد، یا مرد زن داری که بی اعتنا به خانواده اش هر روز به دنبال یک زیبارویی است که بتواند او را اسیر کند و کام گیرد و…!!

در جواب این عده همین بس که همة آزادی های قانونی و تأسیس های حقوقی، می توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند برای مثال حق رانندگی ـ که یک حق مشروع و پسندیده ای است ـ از سوی عده ای به بدترین نحو مورد استفاده قرار می گیرد و حتی منجر به وارد آمدن خسارت جانی و مالی می شود. پس بدین ترتیب باید گفت: حق رانندگی امری مذموم و پلید است!؟ در حالی که چنین نیست. پس اگر عده ای از این نهاد حقوقی به جهت سوء استفاده بهره برداری کنند این امر خدشه ای به اصل آن وارد نمی کند؛ بلکه ایراد به خود این افراد یا گریزگاه های قانونی و… وارد است.

عده ای دیگر متعه و نکاح منقطع را سدّی در جهت تشکیل خانواده می دانند، چرا که افراد اگر برای ارضای نیازهایشان به سهولت دسترسی به دیگری داشته باشند، انگیزة شان برای تشکیل دائمی خانواده کم می شود.(اسماعیل هادی، دورنمای حقوقی ازدواج موقت، ص 90 ـ 75)

در پاسخ می گوییم: همان طوری که شما با دید منفی نگاه می کنید و این امر را سدی برای تشکیل خانواده می دانید، ما از زاویة مثبت به این نهاد می نگریم و آن را زمینه ساز تشکیل خانوادة دائمی می دانیم

ادلة موافقین نکاح منقطع:

1. عده ای از موافقین معتقدند: در اجتماعی که دسترسی به ازدواج دائم روز به روز مشکل تر می شود، ازدواج موقت راهکار مناسبی است تا افراد بتوانند در کنار یکدیگر به آرامش برسند و بدین ترتیب متعه مانع رواج فساد و فحشاء می شود.

2. دختر و پسری که می خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، لازم است هر چه بیشتر و بهتر با خصوصیات یکدیگر آشنا شوند. در همین راستا نکاح منقطع می تواند یک دورة آزمایشی برای ازدواج دائم باشد که افراد سنتی و مذهبی به خوبی می توانند از این نهاد می توانند استفاده کنند. این نوع ازدواج موقت در بین مسیحیان آمریکا نیز مورد توجه قرار گرفته است. (سید رضی شیرازی، بن بست های اجتماعی، صفحة 16)

دید منفی نسبت به ازدواج موقت

با این همه محاسن و خوبی هایی که ازدواج موقّت دارد و در واقع در غیاب ازدواج دائم بهترین راهکاری است که می توان ارائه کرد، پس چرا بازتاب اجتماعی آن پسندیده نیست و جامعه ـ به خصوص بانوان ـ با دید مثبت به آن نمی نگرند؟ در جواب به این پرسش می توان به علل زیر اشاره کرد:

1. سوء استفادة برخی افراد از این نوع ازدواج، سبب شده جلوه ای نامیمون از آن نهاد حقوقی به جای بماند و عده ای نیز با بیان این سوء استفاده ها، اصل این نوع ازدواج ها را زیر سؤال برده اند.

2. جامعة امروزین ما بیشتر با فرهنگ غرب آشنا شده است؛ در حالی که یکی از ارکان این فرهنگ هرج و مرج و بی بند باری جنسی است. طبق این آموزه بهره مندی هر چه بیشتر و منفعت هر چه بالاتر از جنس مخالف ـ بدون داشتن مسئولیتی در مقابل او ـ مورد تأکید قرار گرفته، رایج می شود! روشن است افرادی که با این فرهنگ مأنوس می شوند، یاد می گیرند که تن به محدودیتی در خصوص روابط جنسی ندهند و خود را محصور به یک نفر نکنند و در عین حال مسئولیتی نداشته باشند.

3. تبلیغات منفی گروه ها و افراد که دربارة این نوع ازدواج، عامل دیگر بعضی از مخالفت ها است؛ زیرا عده ای قائل به ارتباط آزاد بین دختر و پسر می باشند!! بدیهی است این عده چون منافع و یا اعتقاداتشان چنین ارتباطاتی را اقتضا می کند، دربارة این نوع ازدواج تبلیغات منفی می کنند.

4. در این نوع ازدواج، گمان بانوان آن است که هیچ حق و حقوقی ندارند و صرفاً استثمار آنها مورد نظر است. این امر سبب مخالفت ایشان با این نوع ازدواج می شود.

با این اوصاف برخی از دختران و پسران در عین حال که با افراد متعددی ارتباط دارند و روابط نزدیکی را با آنها برقرار می کنند و احیاناً لطمات روحی و جسمی متعددی نصیبشان می شود؛اما حاضر نیستند که طی یک عقد حقوقی و با ضمانت قانونی، با یک نفر ارتباط منضبط و مسئولیت آور داشته باشند! این نشانگر برخورد احساسی با مسئلة ازدواج موقّت و غریزة جنسی است و مخالفت برخی از ایشان نیز می‌تواند به جهت هواپرستی و شهوت رانی باشد.

بسترسازی


برای بسترسازی این امر، باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد.

الف. فعالیت فرهنگی جهت آشنایی جوانان با محسنات این تأسیس حقوقی و اینکه آنچه مخالفان می گویند در واقع چیزی جز نگریستن به ظاهر ازدواج موقت و برداشتی سطحی از آن نیست.

ب. فعالیت فرهنگی برای روشن شدن حقوق و تکالیف زوجین در این عقد؛ چرا که آنچه در سطح عمومی مطرح است، آن است که پسر در عقد موقّت همه کاره است. در حالی که این بینش غلط است و قانون گذار تا حدودی هر یک از شرایط و حقوق و تکالیف را برای زوجین معین کرده است. اما این زوجین هستند که بدون اطلاع کافی، دست به این ازدواج می زنند و در این بین حق یکی از طرفین ضایع می شود!! در حالی که دختران اگر با بینش کافی ازدواج موقّت کنند، قادر خواهند بود شروطی را در عقد بگنجانند و حق خود را تماماً استیفا نمایند (از جمله آنکه شرط کنند در این ازدواج مباشرت جنسی نباشد و…).

ج. برخی اقدامات فرهنگی مفید در این زمینه عبارتند از :

انجام پژوهش و آماده کردن مطالب در جواب شبهات مخالفین فکری متعه و جهت پیرایه‌سازی فرهنگ ازدواج موقت از خرافات و تحریفات؛.

برقراری ارتباط با ارباب مطبوعات در جهت ترویج متعه به عنوان راهکار اورژانسی؛ .

شروع ترویج تدریجی متعه در فیلم‌های تلویزیون از جایی که مردم قبول دارند وتحت عناوینی که می‌پذیرند مثلاً متعه دوران نامزدی تحت عنوان صیغه محرمیت؛.

به صورت فیلم درآوردن داستانهای واقعی در مورد متعه؛.

ساختن فیلمهایی که رواج متعه در بین مسلمانان اروپا را نمایش می‌دهد؛.

پیشنهاد اجرای صیغه موقت بین کسانی که مجرد بوده و نقش زن و شوهر را در فیلمها بازی می‌کنند؛.

باز کردن بحث متعه در دانشگاهها و رایزنی و ترویج و راه‌اندازی انجام متعه درآنجا و شروع کار از دانشگاههای پزشکی و هنر؛.

ارائه رهنمود به مراکز مشاوره در زمینه توصیه به متعه در هنگام افتادن به حرام؛.

کمک و خط دهی جهت تشکیل جمعیت‌های حامی ازدواج موقت؛.

تلاش در جهت راضی کردن افرادی ذی‌نفوذ اجتماعی برای معامله کردن آبروی خود با خدا در جهت ترویج متعه؛.

چاپ و پخش احکام متعه و انتشار آیات و روایات مربوط به آثار سوء اعمال حرام در دنیا و آخرات از نگاه حرام گرفته تا عمل شنیع زنا و توصیه به تبدیل کردن رابطه حرام به حلال؛

اسیب های ازدواج موقت

ازدواج موقت به رغم توصیه و سفارش دین مبین اسلام و مزیت های فراوان آن، دارای آسیب هایی هم می باشد که شایسته است از دید ژرف اندیشانی مثل شما مخفی نماند، در این جا به بخشی از آسیب های ازدواج موقت برای افراد مجرد و به طور کلی در زندگی مشترک اشاره می کنیم:

1- ازدواج موقت باعث کاهش میل و انگیزه به ازدواج دائم و کاهش تلاش و کوشش برای ازدواج دایم به دلیل کاهش احساس نیاز و تنش ها و به تأخیر انداختن ازدواج دایم با بهانه تراشی های به ظاهر منطقی می شود.

2- از آن جایی که اکثر مردها به دلیل کمبودها و نیازهای برآورده نشده، به ازدواج موقت اقدام می کنند، در بعضی موارد این روابط موجب بارداری ناخواسته و مشکلات دیگر در همسر موقت می شود که مشکلات حقوقی، فشارهای روانی، استرس های شغلی و کاهش بهداشت روانی از جمله مشکلات آن است.

3- عدم اطمینان کامل به طرف مقابل به دلیل وجود تجارب مختلف جنسی در گذشته و احتمال به وجود آمدن مشکلاتی چون بیماری های عفونی و مقاربتی، ایدز، هپاتیت و… می رود.

4- در آینده احتمال مقایسه همسر دائمی خود با همسران و زنان موقتی می رود . این باعث نوعی احساس حقارت نسبت به همسر خود می گردد که منجر به نارضایتی و تعارض شدید زناشویی خواهد شد.

5- احتمال عدم پایبندی به تعهدات ازدواج بعد از شروع به ازدواج دایم و وجود فشار و وسوسه غیر قابل مهار برای داشتن رابطه با جنس مخالف در خارج از چارچوب خانواده . وسوسه، زمانی بیش تر می شود که مرد با رفتارهای انتقادی و به قول معروف غر زدن های همسرش مواجه شود. در این وضعیت فردی که تجارب گذشته داشته باشد، سعی می کند به جای حل مسأله و جلب رضایت همسر ، به رابطه ای خارج از خانواده تن دهد که باعث ایجاد نیاز در همسر و مشکلات بعدی خواهد شد.

6- به علت عدم پذیرش این مسئله از سوی جامعه و پنهانی بودن این گونه ازدواج ها معمولاً این نوع ازدواج ها با آسیب‌های روانی از قبیل: اضطراب و ترس از افشا شدن ازدواج موقت و… همراه است.

7- موجب ابتلا به بیماری های مقاربتی احتمالی و انتقال آن به همسر دایمی خود می شود که خود باعث مشکلات بهداشتی فراوانی می گردد.

8- باعث صرف انرژی روانی زیاد برای شناسایی احساسات، هیجانات و انتظارات همسر موقت و هزینه اقتصادی برای رفع نیازهای مالی طرف مقابل می شود.

9- گاهی موجب عادت کردن به این مساله و تکرار ازدواج موقت حتی بعد از ازدواج دائم می شود.

10- در بعضی از موارد، چون مرد به دلیل جستجوی همسر موقت، تجربه هایی مانند ابراز علاقه به زنان شوهر دار یا افرادی دیگر دارد، در آینده دچار نوعی بدبینی شدید نسبت به همسر دایمی خود می گردد. اقدام به اعمال محدودیت های نامناسب نسبت به زن دایمی خود می کند.

11- ورود در این عرصه هر چند در ابتدا صد در صد شرعی می‌باشد، ولی در ادامه انسان را به وادی‌های غیر شرعی می‌کشاند، مانند نگاه خارج از چارچوب به زنان نامحرم به بهانه پیدا کردن مورد، ورود تدریجی در باندهای غیر سالم، تمرکز شبانه روزی بر اطفای غریزه جنسی و…

12- ازدواج موقت هر چند پاسخی جزئی به نیاز جنسی است، ولی در بسیاری موارد باعث تشدید غیر قابل کنترل نیاز جنسی می‌گردد. تا قبل از تجربه روابط جنسی، کنترل قوای جنسی به مراتب سهل‌تر از بعد تجربه روابط می‌باشد. این نکته مهمی است که در صورت عدم توجه به آن، فرد را خواسته یا ناخواسته وارد گرداب غرایز غیر قابل مهار می‌نماید. به عنوان مثال یک رابطه کوتاه یک ساعته روزها یا ماه‌های متوالی فرد را درگیر پیدا کردن مورد جدید برای ازدواج موقت می‌نماید.

13- در ازدواج موقت چون تعهد چندانی مثل ازدواج دائم در طرفین وجود ندارد، از نظر آرامش‌بخشی روحی ـ روانی دارای تأثیر اندک و گذرا می‌باشد . همواره اضطراب جدایی طرفین را تهدید می‌کند. در ازدواج موقت فرد هر چند در ابتدا از لحاظ جنسی تأمین می‌گردد، ولی در خوش‌ترین لحظات ترس از موقتی بودن این لحظات بر روح و روان طرفین سایه می‌افکند . در ادامه به تنوع طلبی جنسی منجر خواهد شد که در این صورت اضطراب فزاینده‌ای فرد را فرا خواهد گرفت.( http://www.pasokhgoo.ir/node/32055)

**

آثار و فواید ازدواج موقت

1. پیشگیرى از زنا

وجود و گسترش زمینه هاى تحریک جنسى در شرایط امروز از یک سو و موانع موجود در راه ازدواج دائم از سوى دیگر مشکل حاد جنسى را براى جوانان به وجود آورده است، به گونه اى که اگر راهکار منطقى همانند ازدواج موقت نهادینه و فرهنگ سازى نشود، ممکن است جوانان به روابط نامشروع زنا و انحرافات جنسى رو آورند که عواقب ناگوارى براى خانواده ها و جامعه انسانى پدید خواهد آورد. از این رو، در حدیثى معروف از امام على علیه السلام و امام صادق علیه السلام آمده است: «اگر خلیفه دوم از ازدواج موقت نهى نکرده بود، هیچکس زنا نمى کرد؛ مگر شقى و بدبخت». وسایل الشیعه، ج 21، باب 1، ص 11.

2. حفظ ایمان و بندگى

«گناه» اصلى ترین مانع بندگى خداوند متعال و یکى از عوامل بازدارنده، از حق و اخلاق نیک است. از رایج ترین گناهان در میان قشر جوان، مفاسد ناشى از غریزه جنسى است. هیجانات جنسى دوران تجرد، او را از یاد خدا بازداشته، از پذیرش نصایح و موعظه هاى اخلاقى و بروز آن، در اعمال و رفتارش منع مى کند. ازدواج موقت این هیجانات را از بین برده یا لااقل از شدّت آن مى کاهد. این جاست که زمان بازگشت به فطرت خداجویى فرا مى رسد و زمینه پذیرش اخلاق حسنه مهیّا مى گردد و لذا ازدواج موقت به عنوان یکى از سنت هاى الهى همواره مورد تأکید بوده است. همان، کتاب النکاح، باب 12، از ابواب المتعه.

3. پیشگیرى از سوء استفاده جنسى

یکى از مهم ترین غرایز انسانى که در تمامى نوع بشر وجود دارد غریزه جنسى است. استعمارگران و سودجویان، پیوسته به فکر سوء استفاده از این نعمت خدادادى بوده و هستند. کشور اسلامى «اندلس» با همین شیوه سرنگون شد و به کشور مسیحى نشین «اسپانیا» تبدیل گشت! امروز نیز دولت هاى استعمارى، مردم کشورهاى جهان سوم و حتى مردم خود را در فساد غرق نموده و از غفلت به وجود آمده، حداکثر استفاده را مى برند! دشمنان کشور ما نیز سال ها است از این حربه براى ضربه زدن به مردم ما سود مى جویند که از آن تحت عنوان «تهاجم فرهنگى» یاد مى کنیم. در این میان افراد سودجوى فراوانى با راه اندازى شرکت هاى بزرگ فیلم، عکس و… به شرافت و عفت انسان ها هجوم آورده و کانون خانواده ها را به اضمحلال سوق مى دهند. بدون تردید در جامعه که مردم به عفت، فضیلت و تقوا ایمان دارند، اگر ازدواج موقت رواج داشته باشد، هرگز جاى پایى براى مهاجمان فرهنگى و سوداگران عفت و پاکدامنى باقى نمى ماند. در واقع مؤثرترین راه مقابله با «تهاجم فرهنگى» احیاى فرهنگ ازدواج موقت است و بدون این سنت، سایر کارها، آب در هاون کوبیدن است.

نتیجه اینکه ازدواج موقت براى جلوگیرى از انحرافات و روابط نامشروع تشریع شده است، تا بدین وسیله عفاف و پاکدامنى حفظ شود.

الف-پیامدهاو عوارض نامطلوب فرهنگی – اجتماعی ازدواج موقت

1- متاسفانه وضعیت فرهنگی کنونی جامعه به گونه ای است که غالبا مردم به کسانی که مرتکب فحشا می گردند با دید اغماض نگاه می کنند ولی کسی را که ازدواج موقت کرده فرد بی بند وباری تلقی می کنند. درنتیجه متاسفانه ,این مساله عاملی خواهد بود برای ایجاد سوءظن نسبت به کسانی که این شیوه را انتخاب کرده‌اند و این باعث دشواریهایی در ازدواج دائمی آینده خواهد شد.

2- بروز برخی نابسامانی‌های اجتماعی (مثلا بلاتکلیفی اولادی که از این طریق به دنیا می آیند ).

3-عدم پذیرش این نوع ازدواج از سوی خانواده‌ها

4- ممکن است جوانان با عدم اطلاع مناسب از فلسفه چنین ازدواجی و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی جامعه بخواهند از این راهکار برای گریز از زیر بار مسئولیت زندگی دائمی بهره جویند و در تشکیل خانواده(از طریق ازدواج دائم) که رکن اصلی جامعه است سست شوند که این اتفاق برای کسانی که غرق ازدواج موقت شده اند، فراوان رخ داده است و این تهدید کانون مهم خانواده است.

5-ممکن است مردانی که زندگانی خود را بر پایه هوی و هوس زود گذر بنا نهاده اند بخواهند با متعه‌ای که با دادن مهر بسیار اندک انجام می‌دهند، پایشان را از گلیم خود خارج نمایند و زندگی دائمی خود را به جهنمی سوزان و درگیری ها و نزاع ها تبدیل کنند.

6-مواردی زیادی نیز دیده شده که زنانی که به اصطلاح صیغه می شوند دارای شوهر بوده و یا اینکه ممکن است در میان دو ازدواج موقت، از نگه داشتن عده خودداری کرده باشند و این یعنی درگیر یک گناه کبیره شدن.

7-گاه نیز برخی از این زنان سعی می کنند از طرقی خود را به این مردان تحمیل نمایند و آنها را مجبور به ازدواج دایم نموده و یا از آنان اخاذی نمایند. البته در مواردی که طرفین یکدیگر را می پسندند، ازدواج دائم، اتفاق درستی است و مشکلی ندارد.

ب-عوارض ازدواج موقت (صیغه) از نظر پزشکی

1-احتمال بالای انتقال ایدز و بیماری‌های تناسلی: چرخه‌ پنهان انتقال بیماری‌ها، از جمله مسایل نگران کننده هستند ؛زیرا عموما شناخت بسیار کمی بین طرفین متقاضی ازدواج موقت وجود دارد به طوری که پیشینه‌ بهداشتی و پزشکی فرد برای طرف مقابل نامشخص است.

ممکن است برخی به اشتباه تصور کنند که ازدواج موقت بصورت حتم، یک ساعته یا یک روزه است در صورتی که ازدواج موقت می تواند 6 ماهه یک ساله و بیشتر باشد. و البته همین نیز مورد ترجیح می باشد، یعنی مناسب است که ازدواج موقت میان مدت باشد مثلا یک سال باشد تا هم فرد دچار هوس گرایی نگردد و احساس مسئولیت نماید و همچنین فرد مقابل احساس امنیت مالی در ازدواج نماید و به سراغ افراد دیگر نرفته و عده را نیز مراعات کند و از نظر بهداشتی نیز وضعیت بهتری را دارا باشد.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا ازدواج موقت برای چند نفر مناسب نمی باشد:

1. افراد متاهلی که قصد هوسرانی بوده و تنوع طلب هستند. زیرا غریزه جنسی سیری ندارد و این افراد در اینگونه رابطه ها افراط می کنند و زندگی زناشویی دائم و سلامتی خود را به خطر می اندازند.

2. افرادی که جایگاه اجتماعی خوبی دارند و این گونه کارها به وجهه اجتماعی آنها لطمه می زند. زیرا غالب زنانی که اقدام به صیغه شدن می کنند از طبقات پایین جامعه هستند که در زندگی مشکلات فراوانی دارند و بسیاری از آنها بنیه فرهنگی مستحکمی ندارند و ممکن است به جایگاه فرد مقابل لطمه وارد سازند.

3. افرادی که قصد لذت جویی داشته و به دنبال ازدوج دائم نیستند. زیرا در اصل ازدواج موقت در شریعت اسلام مقدمه ای برای ازدواج دائم بوده است. یعنی افرادی که قصد ازدواج با یکدیگر را داشته اند ابتدا عقد موقت نمایند و در صورت توافق و همسانی و تفاهم آن را تبدیل به عقد دائم نمایند. چنانچه هدف اصلی در ازدواج موقت صرف هوسرانی و لذت جویی باشد. فرد از این مسئله سیراب نشده و روز به روز حریص تر خواهد شد. و علاوه بر اینکه به دلیل عدم ازدواج دائم از روند رشد زندگی عقب خواهد افتاد، بلکه تمام انرژی و وقت خود را صرف پیدا کردن گزینه های دیگر برای هوسرانی صرف خواهد کرد و از روند تحصیل، کار و روابط اجتماعی و رشد باز خواهد ماند.

به صورت پیش فرض با توجه به مقتضیات زمان، در حال فعلی ازدواج موقت ترجیح نداشته و تا جایی که ممکن است فرد باید به سراغ ازدواج دائم و یا راهکارهای موثر کنترل شهوت برود.

بنابراین ازدواج موقت تنها برای کسانی مناسب خواهد بود که قصد ازدواج دائم دارند و فرد مناسبی را پیدا می کنند ولی به دلیل عدم شناخت کافی یا عدم تمکن مالی مقدمتا عقد موقت کرده و سپس آن را تبدیل به دائم می نمایند. همچنین افرادی که به دلیل عدم شرایط لازم برای ازدواج دائم، ممکن است به گناه بیفتند و قصد آنها تنوع طلبی نیست بلکه صرف ارضاء این غریزه می باشد.

البته باید توجه داشت که باید از فرد مقابل شناخت کافی موجود باشد. و از بهداشت و سلامت او و همچنین متاهل و باکره نبودن او اطمینان حاصل نمایید.

فردی که ازدواج موقت انجام می دهد باید از شرایط و وظایف متقابل آن که در اسلام برای آن تعریف شده بااطلاع باشد مانند مهریه، مسئولیت فرزند در صورتی که فرزندی متولد شود، عده نگه داشتن و …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد