۱۳۹۵/۰۱/۳۰
–
۱۱۷۴ بازدید
اشتراک همه ادیان؟
از نظر قرآن تمام ادیان الهی، ادیان توحیدی هستند و لذا ما میان هیچ یک از پیامبران او فرقی قائل نمی شویم. هر چند در طول تاریخ دست خوش تحریف و تغییر شده باشند. همه ادیان، به هر راه و بیانی که باشند، متفق اند بر این که انسان قائم به ذات خود نیست و نمی تواند باشد. زندگی او به نحو اساسی به قوای موجود در طبیعت و اجتماع خارج از ذات او، پیوسته و بلکه وابسته بدان است. انسان، بطور مبهم یا روشن، می داند که قوه مرکزی مستقلی که بتواند، جدا از این جهان، قائم به نفس خود باشد، نیست. چنین ادراکی را در ابتدائی ترین دین که به صورت وابستگی به قوا و نیرو های موجود در طبیعت بود تا ادیان برتر، که به صورت اعتقاد به علت نخستین اشیاء جلوه کرد، می توان دید. در واقع می توان نماد مشترک میان کلیه ادیان را تسلیم به موجودی برتر دانست که انسان خود را بدان وابسته و نیازمند می داند هر چند درجه شناخت به این وابستگی و نیاز در میان ادیان متفاوت و مختلف است. حقیقت تحریف نشده ى همه ادیان توحیدى، که پیامبران الهى مروج و مبلّغ آن بوده اند یکى است و بر اصول اعتقادى مشترک و یگانه استوار است. تمامى پیامبران منادى «دین واحد» بوده اند به همین جهت در منطق قرآن کریم ادیان نداریم بلکه دین واحدى داریم که تمام پیامبران منادى آن بوده اند و آن عبارت است از اسلام و تسلیم در برابر خداوند: انّ الدین عند الله الاسلام؛ همانا دین در نزد خداوند فقط اسلام است( آل عمران، آیه 19.) و پیامبران الهى همگى مسلمانند: ما کان ابراهیم یهودیا ولا نصرانیا ولکن کان حنیفا مسلما؛ ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلکه مسلمان بود(آل عمران، آیه 67).
بر این اساس، حقیقت تحریف نشده ى ادیان توحیدى یکى است و پیامبران الهى مبلّغ اصول و ارکان اعتقادى مشترک و یگانه اى بوده اند. هر چند در طول تاریخ ادیان گرفتار تحریف و انحراف، توسط پیروان نادان و یا افراد سودپرست و خودخواه جامعه مى شدند.
با مطالعه و بررسی تطبیقی بین اسلام و مسیحیت و یهودیت به نقاط مشترکی برمی خوریم که در ذیل به آنها اشاره می شود:
1. اصل وجود خداوند؛ (مورد اتفاق اسلام و کتب عهدین کنونی است)
2. اصل توحید و یگانگی خداوند؛
3. برخی از اوصاف خداوند مانند قادربودن، عالم بودن، کمال مطلق بودن خدا مهربانی و رأفت خداوند؛
4. اصیل قیامت و رستاخیز؛ (گر چه در کیفیت آن اختلافات و ابهاماتی وجود دارد)
5. اصل نبوت؛ همچنین در مورد برخی از افراد و مصادیق انبیاء نیز اتفاق نظر وجود دارد.
6. اصل عبودیت و بندگی خداوند؛ که خدا شایسته عبادت و پرستش است.
7. اصل مهرورزی و محبت به انسانها و مخلوقات خداوند. و موارد دیگری که نیاز به بررسی تفصیلی دارد.
برای مطالعه بیشتر به کتاب «ادیان بزرگ جهان» نوشته استاد حسین توفیقی مراجعه نمایید.
بر این اساس، حقیقت تحریف نشده ى ادیان توحیدى یکى است و پیامبران الهى مبلّغ اصول و ارکان اعتقادى مشترک و یگانه اى بوده اند. هر چند در طول تاریخ ادیان گرفتار تحریف و انحراف، توسط پیروان نادان و یا افراد سودپرست و خودخواه جامعه مى شدند.
با مطالعه و بررسی تطبیقی بین اسلام و مسیحیت و یهودیت به نقاط مشترکی برمی خوریم که در ذیل به آنها اشاره می شود:
1. اصل وجود خداوند؛ (مورد اتفاق اسلام و کتب عهدین کنونی است)
2. اصل توحید و یگانگی خداوند؛
3. برخی از اوصاف خداوند مانند قادربودن، عالم بودن، کمال مطلق بودن خدا مهربانی و رأفت خداوند؛
4. اصیل قیامت و رستاخیز؛ (گر چه در کیفیت آن اختلافات و ابهاماتی وجود دارد)
5. اصل نبوت؛ همچنین در مورد برخی از افراد و مصادیق انبیاء نیز اتفاق نظر وجود دارد.
6. اصل عبودیت و بندگی خداوند؛ که خدا شایسته عبادت و پرستش است.
7. اصل مهرورزی و محبت به انسانها و مخلوقات خداوند. و موارد دیگری که نیاز به بررسی تفصیلی دارد.
برای مطالعه بیشتر به کتاب «ادیان بزرگ جهان» نوشته استاد حسین توفیقی مراجعه نمایید.