مهدویت ؛ معیار شناخت دولت حق از دولت های کاذب
۱۳۹۴/۱۲/۲۱
–
۹۶ بازدید
مهدویت ، فقط افق بلند مدت و دورنمای آینده روشن ما نیست ؛ بلکه معیار و ملاکی برای شناخت حق از باطل و صادق از کاذب و هدایت از ضلالت است. امروز اگر معیارها و شاخص های جامعه و دولت و مسوولان از شاخصه ها و ملاک های مهدوی فاصله بگیرد ، در واقع از طریق حق و حقیقت فاصله گرفته و گام در وادی باطل نهاده است و این همان دولت کاذب و پوشالی در عصر غیبت است!! هر رفتار و گفتار و برنامه و اقدام و سیاستی که از این آرمان اصیل و فرجام نهایی درو باشد ، محتوم به شکست و ضلالت و نابودی است.
شاخصه هایی که به عنوان چراغ راهنمای ما هستند و ما را در اینده محبوس نمی کنند بلکه تا عمق زندگی ما نفوذ و ورود دارند:
1. حاکمیت اسلام
پیشرفت ها در عصر ظهور، معلول عواملى است که یکى از آنها وجود رهبرى معصوم، پاک و منزه از هر نوع عیب و نقص است. او فقط وابسته به خدا است و به همه ملت ها، جمعیت ها و نژادها، با چشم برابرى نگاه مى کند. بین سیاه و سفید فرقى نمى گذارد. در جامعه مهدوی اداره امور جهان، در کف با کفایت صالح ترین افراد بشر قرار خواهد گرفت و به برکت وجود آن حاکم معصوم الهى، بشریت از آسیب ظلم و ستم نجات خواهد یافت. در واقع حکومت در عصر غیبت، حکومت قانون است و حاکم در حقیقت قانون است. همه در پناه قانون اسلامند. هیچ حاکمی حق ندارد برخلاف مقررات و قانون شرع مطهر قدمی بردارد. اسلام دین قانون است.
2.عدالت
در اسلام، مساله عدل، از روز نخست در تمام زمینه ها مورد توجه بوده است. حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با هدف برقراری عدالت و ایجاد حکومت عدل ظهور خواهد کرد. از قرآن و سنت بر مى آید که عدل و مظاهر آن، پسندیده و موجب خشنودى حضرت حق است.
در واقع حکومت در عصر غیبت، حکومت قانون است. حاکم در حقیقت قانون است. همه در امان قانونند. در پناه قانون اسلامند. هیچ حاکمی حق ندارد برخلاف مقررات و قانون شرع مطهر قدمی بردارد. اسلام دین قانون است.
3.رشد تربیت انسانی
اقتصاد، سیاست، جنگ، صلح، اخلاق… همه و همه به انسان بر می گردد. از این رو، ساختن انسان و پرورش و رشد انسانیت انسان و تربیت اصولی افراد مقدمه اصلی تشکیل هر نظام صالح و انسانی است. بنابراین یکی از مهم ترین اهداف امام مهدی ـ علیه السلام ـ تربیت انسان های صالح خواهد بود. بر این اساس در جامعه مهدوی بعد از ظهور، سینه ها مالامال از صفا و صمیمیت شده و کینه ها از دل ها بیرون می رود. (عصر زندگی، حکیمی، محمد، صص 6-205)
4. مساوات
مساوات و برابری در نظام تکوین و آفرینش در هر رنگ، نژاد، زبان، شکل و… برابری در برابر قانون، برابری در بهره برداری از مواهب طبیعی (معادن، طبیعت، جنگلها،…) برابری در تقسیم بیت المال به نحوی که در همه زمینه ها، جامعه از تبعیض و بی عدالتی خالی شده و مساوات برقرار می گردد. (ر.ک عصر زندگی، حکیمی، محمد، صص 133-142)
5. امنیت و رفاه
از دیگر خصوصیات مدینه فاضله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ایجاد امنیت اجتماعی است. امنیت در یک جامعه شرط لازم برای رشد و تعالی افراد و زمینه ساز همه فعالیت های درست و مفید اجتماعی است. در سایه امنیّت اجتماعی، منافع عمومی تأمین و قانون مانع تجاوز و دست درازی افراد به حق و حقوق دیگران می شود. ( ر.ک عصر زندگی، حکیمی، محمد، صص 197-199)
از دیگر خصوصیات مدینه فاضله امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ایجاد امنیت اجتماعی است. امنیت در یک جامعه شرط لازم برای رشد و تعالی افراد و زمینه ساز همه فعالیت های درست و مفید اجتماعی است. در سایه امنیّت اجتماعی، منافع عمومی تأمین و قانون مانع تجاوز و دست درازی افراد به حق و حقوق دیگران می¬شود. ( ر.ک عصر زندگی، حکیمی، محمد، صص 197-199)
امنیت در یک جامعه شرط لازم برای رشد و تعالی افراد و زمینه¬ساز همه فعالیت¬های درست و مفید اجتماعی است
6.رشد عقلی و تکامل علم
روزگار رستاخیز امام مهدی (علیه السلام) انسان، دوران تکرار اشتباه ها و تجربه های پیاپی را پشت سر می گذارد و نقطه های ابهام، تردید و سرگردانی، محو می شود. او هر روز به شناخت تازه و اصیل، دست پیدا می کند… واپس گرایی و تکرار در آن راه ندارد و در این زمان است که بشر به مرز نهایی و آرمانی تکامل شناخت و خردورزی، دست می یابد. (ر.ک عصر زندگی، حکیمی، محمد، ص188-190)
7.وحدت عقیدتی
در دوران ظهور امام زمان علیه السلام جهان بینی واحدی بر جهان حاکم می گردد، و یکپارچگی و یگانگی واقعی در عقیده مردم، پدید می آید. و مردمان همه یک دل و یک زبان به سوی سعادت و صلاح، حرکت می کنند.( ر.ک عصر زندگی، حکیمی، محمد، صص 99-101)
دولتی که به این شاخصه های بی توجهی کند ، دولتی کاذب و پوشالی است که خارج از مسیر مهدویت و در جریان باطل قرار دارد.
یادداشت اختصاصی : سایت پرسمان مهدویت