خانه » همه » مذهبی » عدالت خدا- قیمت خودرو

عدالت خدا- قیمت خودرو


عدالت خدا- قیمت خودرو

۱۳۹۴/۱۲/۰۵


۹۹۵ بازدید

یک خودرو در داخل بیست ملیون و به خارج میدهندش پنج ملیون این کجای عدالت خداوند است ؟

این سامانه، متعلق به اداره مشاوره و پاسخگویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها بوده و مسوولیت آن پاسخگویی و مشاوره به دانشجویان عزیز و نسل جوان پیرامون سوالات و شبهات دینی، اعتقادی، سیاسی، اقتصادی و … می باشد. پاسخ دقیق به این سوال را باید از شرکتهای سازنده خودرو و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا شد.
اما به صورت کلی گفتنی است نحوه قیمت گذاری این محصولات به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله می توان به توافق شرکت ایرانی و شرکتهای همکار از آن کشور و میزان سرمایه گذاری و سیاستهای اقتصادی آن کشور و میزان تعرفه در نظر گرفته برای این خودروها اشاره نمود و طبیعی است که این عوامل از کشوری تا کشور دیگر متفاوت است. و به دنبال آن میزان قیمت ها نیز تفاوت پیدا می کند.
البته نا گفته نماند که تفاوت قیمت این ماشینها به میزان زیاد نیست به عنوان نمونه بر خلاف تصوراتی که معمولا درباره ارزان بودن قیمت خودروهایی همچون پراید ، پژو ، سمند و … تولید ایران در کشورهای دیگر وجود دارد، شواهد حاکی از آن است که این قیمت ها نه تنها چندان تفاوتی با قیمت داخلی ندارند بلکه در مواردی قیمت این خودروها در خارج از کشور بالاتر از ایران می باشد عمده ترین دلایل تفاوت قیمت خودروهای صادراتی با عرضه شده در داخل را می توان در پایگاه زیر یافت:
(روزنامه دنیای اقتصاد،8 مرداد 1394، http://www.donya-e-eqtesad.com/news/906354)
به هر حال هر گونه گرانی و ارزانی کالاهای ایرانی در خارج از کشور مشروط و منحصر به سیاست های نظام فقط نیست. اگر مجموعه این عوامل به صورت منطقی نگریسته شود چنین تفاوت قیمتی وجود ندارد.
قیمت گذاری یک کالا تابع متغیری از روش هایی است که نظام اقتصادی هر کشوری اقتضای آن را دارد. در کشور ما نیز سه نوع قیمت گذاری در مورد خودروها رایج است:
الف) بر اساس قیمتهای حاشیه بازار (عرضه و تقاضا)
ب) آزادسازی و قیمت گذاری توسط شرکتها
ج) قیمت گذاری توسط کمیته خودرو(دولتی)
علاوه بر این نکته، برای‌ قیمت‌گذاری‌ درست‌ و رضایت‌بخش‌ باید عوامل‌ موثر بر قیمت‌گذاری‌ را شناسایی‌ و آنها را تنظیم‌ کرد. سه‌ دسته‌ کلی‌ عوامل‌ بر تصمیمات‌ قیمت‌گذاری‌ موثرند. که‌ عبارتند از:
1 – عوامل‌ سازمانی: آنهایی‌ هستند که‌ بر قیمت‌گذاری‌ موثرند و با منابع‌ و اهداف‌ سازمان‌ سروکار دارند. مانند: چرخه‌ عمر محصول و … .
2 – عوامل‌ مشتری: عواملی‌ هستند که‌ از طرف‌ مشتری‌ بر قیمت‌گذاری‌ موثرند زیرا بین‌ قیمت‌ و تقاضا رابطه‌ معکوس‌ وجود دارد.
3 – عوامل‌ بازار: عواملی‌ هستند که‌ از طرف‌ بازار بر قیمت‌گذاری‌ موثرند. مانند: محیط‌ و رقابت‌. این‌ عوامل‌ را به‌ دو دسته‌ تقسیم‌ می‌کند:
عوامل‌ درونی: اهداف‌ بازاریابی، استراتژی‌ آمیخته‌ بازاریابی، هزینه‌ و ملاحظات‌ سازمانی
عوامل‌ بیرونی: ماهیت‌ تقاضا و بازار رقابت، اقتصاد، دولت، واسطه‌ها
با توجه به این موارد میتوان فهمید که همیشه قیمت کالا، نشانگر ارزش واقعی آن نیست. البته تاکنون خودرو سازان داخلی در مورد شیوه قیمت گذاری دقیق کالاهای خود اهمال ورزیده اند. همین امر نیز به کمک شایعه پردازان مغرض آمده است تا بتوانند گمانه زنی های خود را همراه با اتهامات بی اساس به عنوان تحلیل به اذهان عمومی عرضه کنند. آنچه که مسلم است این است که مهمترین عامل در بالا بودن قیمت خودرو در ایران توافق شرکت ایرانی و شرکتهای همکار از کشورهای دیگر و میزان سرمایه گذاری و سیاستهای اقتصادی آن کشور و میزان تعرفه در نظر گرفته برای این خودروها و همچنین بازار عرضه و تقاضا می باشد. نقش عامل عرضه و تقاضا در کشور ما به حدی مهم است که باعث اختلاف قیمت های بالای بازار آزاد به نسبت قیمت های رسمی کارخانه شده است. طبیعی است که این عوامل از کشوری تا کشور دیگر متفاوت می باشد و به دنبال آن میزان قیمت ها نیز تفاوت داشته باشد. البته ناگفته نماند که تفاوت قیمت این ماشینها به میزان زیاد نیست به عنوان نمونه قیمت ماشین سمند در کشور سوریه با توافقهای انجام شده میان شرکت ایرانی و شرکت سوری پانصد و هفتاد وپنج هزار لیره سوری معادل یازده هزار وسیصد دلار در نظر گرفته شده است .(ابرار اقتصادی،خودرو، 20/12/85).

اما در مورد ارتباط آن با عدالت خداوند؛ پرسشگر محترم، اعتقاد به عدالت الهی از اصول دین ماست و نباید با صرف یک یا چند شبهه، کلا عدالت خداوند را زیر سؤال برد. حوادث و جریانات در دنیا بر اساس علل و اسباب و وجود شرایط و فقدان موانع می باشد. یک چیز یا یک اتفاق و یا یک جریان زمانی حادث می شود که تمامی شرایط و عوامل مهیا بوده و موانع وجود نداشته باشد.
برای برقراری عدالت و رفع تبعیض در یک جامعه، عوامل زیادی دخیلند که با فقدان هر یک از آنها قسط و عدل محقّق نخواهد شد. سوء تدبیرها، منافع شخصی، تنبلی ها و اهمال کاری ها، بی اعتقادی ها و … چه ارتباطی به عدالت خداوند دارد؟! بر فرض که نحوه قیمت گذاری خودرو در ایران بی عدالتی باشد، این چه ارتباطی به عدالت خداوند دارد؟! همانطور که گفته شد قیمت گذاری خودرو به عوامل مختلفی بستگی داره که با اختلال در هر یک از آنها ممکن است به عده ای ظلم شود.
و این مختص ایران نیست. آیا جنبش 99 درصدی در آمریکا در مقابل 1 درصدی ثروتمند دارای قدرت عین عدالت است؟ آیا مردم آنها در شرایط عادلانه زندگی می کنند؟ این جنبش ها و تظاهراتی که در این سالهای اخیر در کشورهای اروپایی بر علیه مشکلات اقتصادی رخ می دهد، در مقابل بی عدالتی نیست؟ جنبش های اسلامی در منطقه ما و در کشورهای آفریقایی چطور؟
همواره منافع و مطامع شخصی و حزبی در سراسر دنیا موجب ظلم و تبعیض و بی عدالتی شده است. ایران هم یک مورد آن. در کشور ما بعد از انقلاب قوانین و دستورات زیادی در جهت رفع بی عدالتی صادر شده است. عدالت اجتماعی همواره دغدغه مسئولین خصوصا امام راحل و رهبر انقلاب بوده است. نمونه اش توصیه ها و رهنمودهای فراوان این دو بزرگوار به مسئولین امر در جهت رفع تبعیض. نمونه آن فرمان 8 ماده ای رهبر انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجرای عدالت، ابلاغیه10/2/1380. اجرای عدالت نیازمند قوانین صحیح و کارا، مجریان شجاع و پای کار، عدم وجود سنگ اندازی ها و تحریم های ظالمانه و … دارد. علی رغم وجود مشکلات و نواقص و موانع فراوان، پیشرفت های بسیار خوب و خیره کننده ای داشته ایم. به طوری که خیلی از کشورها آرزوی داشتن اقتدار، انسجام و امنیتی مانند ایران را دارند.
خداوند شرایط اجرای عدالت (عقل، دستورات و قوانین شرعی) را در اختیار ما گذاشته است. تا ما به صورت فردی و اجتماعی در جهت حاکمیت عدالت قیام کنیم. شاید کمی دور از انصاف و عدل باشد که با عقل و زبانی که خدا به ما داده است، او را به بی عدالتی متهم کنیم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد