۱۳۹۴/۱۱/۱۹
–
۱۱۰ بازدید
وقتی دعا میکنیم که خدایا همه مریضیها را شفا بده و یا گرفتاریهای ما را برطرف نما آیا به نوعی به سنتهای الهی مغایرت پیدا نمیکند چرا که اگر قرار باشد این دعاها پذیرفته شود معنایش این است که هیچکس نباید از این دنیا برود و یا مشکلی داشته باشد؟
باید دقت کرد برای ایجاد یک پدیده تنها عواملی مادی تأثیر ندارند بلکه عوامل معنوی نیز در پدید آمدن آن پدیده موثر میباشند و اگر در آیات و روایات به دعا کردن سفارش شده است به این معناست که تنها به عوامل مادی اکتفا نکنید بلکه عوامل معنوی مانند دعا، صدقه، توبه نیز در پدید آمدن یک شیء نقش بهسزایی دارند. به عبارتی، دعا کردن منافاتی با راضی بودن به قضا و قدر ندارد بلکه یکی از عوامل قضا و قدر الهی است. به این آیات توجه فرمایید:
(((قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ)))[ فرقان (25)، آیه 77.]؛
«اگر دعای شما بندگان نبود خداوند به شما توجهی نمیفرمود».
(((قُلْ أَرَأَیْتُکُم إِنْ أَتَاکُمْ عَذَابُ اللّهِ أَوْ أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ أَغَیْرَ اللّهِ تَدْعُونَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ. بَلْ إِیَّاهُ تَدْعُونَ فَیَکْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَیْهِ إِنْ شَاء)))[ انعام (6)، آیات 40 و 41.].
در این آیه میفرماید اگر عذاب الهی بیاید، او را میخوانید و خداوند عذاب را از شما دور میفرماید.
(((وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ)))[ غافر (40)، آیه 60.]؛
«بخوانید مرا اجابت میکنم شما را».
طبق این آیه شریفه چنانچه انسان منقطع از مسببات گردد و تنها خدا را بخواند دعای او مستجاب میگردد و مشکلات او مرتفع میگردد. البته طبق بعضی روایات[ رجوع گردد به: ریشهری، محمد، میزانالحکمه، ج 4، باب علل تأخیر در استجابت دعا.]، چگونگی استجابت دعا متفاوت است؛ گاهی خواستهای را مطرح میکند ولی از آنجا که حکمت، مصلحتی در کار است خداوند نیاز دیگری را از او برطرف میکند. بهطور مثال دعا میکند برای ماشین اما خداوند وسایل خانه را برای او فراهم میکند و گاهی دفع بلا میکنند. بهطور مثال دعامیکند برای پول بیشتر، اما خداوند خطر تصادف یا بیماری را از او دور میکند که از به دست آوردن پول و خرج آن در درمان بهتر است. بنابراین دعا بهطور حتم مستجاب میشود اما شکل و زمان آن متفاوت خواهد شد.
این نکته ضرورت دارد بیان گردد که دعا باید با اصل آفرینش انسان و نظاممندی جهان سازگاری داشته باشد. بهطور مثال دعا اینگونه نباشد که من پرنده شوم و یا من مرگ نداشته باشم، بلکه با دعا کارهای امکانپذیر تحقق پیدا میکند. بهطور مثال شرایط پرواز در آسمانها فراهم شود و یا تأخیر در مرگ اتفاق بیفتد. زیرا یکی از مواردی که در قرآن کریم تصریح گردیده است این است که هر انسانی مرگ را میچشد.
(((کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ)))[ عنکبوت (29)، آیه 57.]؛
خلاصه آنکه دعا کردن سنتهای قطعی الهی مانند وقوع مرگ و برپایی قیامت را نمیتواند تغییر دهد[ فاطر (35)، آیه 43.]، اما در تأخیر یا تعجیل حوادث و یا کاهش و افزایش آثار پدیدهها میتواند مؤثر باشد.
(((قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ)))[ فرقان (25)، آیه 77.]؛
«اگر دعای شما بندگان نبود خداوند به شما توجهی نمیفرمود».
(((قُلْ أَرَأَیْتُکُم إِنْ أَتَاکُمْ عَذَابُ اللّهِ أَوْ أَتَتْکُمُ السَّاعَةُ أَغَیْرَ اللّهِ تَدْعُونَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ. بَلْ إِیَّاهُ تَدْعُونَ فَیَکْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَیْهِ إِنْ شَاء)))[ انعام (6)، آیات 40 و 41.].
در این آیه میفرماید اگر عذاب الهی بیاید، او را میخوانید و خداوند عذاب را از شما دور میفرماید.
(((وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ)))[ غافر (40)، آیه 60.]؛
«بخوانید مرا اجابت میکنم شما را».
طبق این آیه شریفه چنانچه انسان منقطع از مسببات گردد و تنها خدا را بخواند دعای او مستجاب میگردد و مشکلات او مرتفع میگردد. البته طبق بعضی روایات[ رجوع گردد به: ریشهری، محمد، میزانالحکمه، ج 4، باب علل تأخیر در استجابت دعا.]، چگونگی استجابت دعا متفاوت است؛ گاهی خواستهای را مطرح میکند ولی از آنجا که حکمت، مصلحتی در کار است خداوند نیاز دیگری را از او برطرف میکند. بهطور مثال دعا میکند برای ماشین اما خداوند وسایل خانه را برای او فراهم میکند و گاهی دفع بلا میکنند. بهطور مثال دعامیکند برای پول بیشتر، اما خداوند خطر تصادف یا بیماری را از او دور میکند که از به دست آوردن پول و خرج آن در درمان بهتر است. بنابراین دعا بهطور حتم مستجاب میشود اما شکل و زمان آن متفاوت خواهد شد.
این نکته ضرورت دارد بیان گردد که دعا باید با اصل آفرینش انسان و نظاممندی جهان سازگاری داشته باشد. بهطور مثال دعا اینگونه نباشد که من پرنده شوم و یا من مرگ نداشته باشم، بلکه با دعا کارهای امکانپذیر تحقق پیدا میکند. بهطور مثال شرایط پرواز در آسمانها فراهم شود و یا تأخیر در مرگ اتفاق بیفتد. زیرا یکی از مواردی که در قرآن کریم تصریح گردیده است این است که هر انسانی مرگ را میچشد.
(((کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ)))[ عنکبوت (29)، آیه 57.]؛
خلاصه آنکه دعا کردن سنتهای قطعی الهی مانند وقوع مرگ و برپایی قیامت را نمیتواند تغییر دهد[ فاطر (35)، آیه 43.]، اما در تأخیر یا تعجیل حوادث و یا کاهش و افزایش آثار پدیدهها میتواند مؤثر باشد.