خانه » همه » مذهبی » وابستگی شدید شوهر به مادرش

وابستگی شدید شوهر به مادرش


وابستگی شدید شوهر به مادرش

۱۳۹۴/۱۱/۱۶


۴۸۷ بازدید

دانشجوی گرامی؛«پرسمان» نیز شرایط شما را به خوبی درک می­نماید؛ زیرا فقط شما نیستید که با چنین مسأله ­ای در رابطه با شوهرتان مواجهید و از طرز رفتار شوهر خود گله مندید؛ امّا به عنوان نکته اساسی توجّه داشته باشید که تنها ارزیابی درست شما از قضایاست که شما را قادر خواهد ساخت با تشخیص درست دلایل رفتار شوهرتان در جهت بهبود شرایط، گامی اساسی و تأثیرگذار بردارید؛ بنابراین خواهشمندیم:

دانشجوی گرامی؛«پرسمان» نیز شرایط شما را به خوبی درک می­نماید؛ زیرا فقط شما نیستید که با چنین مسأله ­ای در رابطه با شوهرتان مواجهید و از طرز رفتار شوهر خود گله مندید؛ امّا به عنوان نکته اساسی توجّه داشته باشید که تنها ارزیابی درست شما از قضایاست که شما را قادر خواهد ساخت با تشخیص درست دلایل رفتار شوهرتان در جهت بهبود شرایط، گامی اساسی و تأثیرگذار بردارید؛ بنابراین خواهشمندیم:

1- اگر مدت زمان اندکی از ازدواج­تان می­گذرد، شایسته است به همسرتان زمان دهید که با توجّه به روابط عاطفی عمیقی که بین وی و خانواده پدری­اش وجود دارد دنیای تازه­ ای را در کنار شما تجربه نماید، تجربه­ ای که اگر شیرینی آن به کام همسرتان بنشیند کم­کم روابط خود با خانواده پدری­اش به ویژه مادرش را متعادل­تر نموده و سعی خواهد نمود اوقات دو نفره بیشتری با شما داشته باشد.

2- مراقب باشید به دلیل آن­که احساس می­ کنید وابستگی شوهرتان به مادرش زیاد است، به مسائلی که در روابط­شان وجود دارد حسّاس نشده و با لحنی اعتراضی ماجرا را به وی ابراز نکرده باشید؛ زیرا این­گونه حساسیّت­ها پیام ناخوشایندی به یک شوهر نظیر دور کردن او از خانواده ­اش، انحصارطلبی و حسادت همسر و … منتقل می­سازد که باعث خواهد شد ناخودآگاه به افرادی نظیر مادرش نزدیک­تر گردد و یا به دلیل عدم شناخت کافی از حساسیّت های جنس زنانه به شما بی­توجّهی نماید.

3- با شناخت بیشتر از روحیّات، احساس­ ها، ویژگی­ ها، توانایی ­ها، عدم توانایی ­ها، نقاط مثبت و نقاط منفی همسر خود بزرگترین گام را به سوی روابطی بهتر و صمیمانه ­تر با او بردارید.

4- خوبی ­های همسرتان را برای خود برجسته نمایید؛ زیرا از این طریق انگیزه شما برای تحمّل رفتارش بیشتر خواهد شد. در حقیقت با تفکّر روی خوبی­ های وی آستانه تحمّل­تان در برابر رفتار وی بالا می­رود.

5- انسان چیزهایی را می­یابد که به دنبال دیدن و شنیدن آن­­ها باشد؛ بنابراین شایسته آن است که به دنبال جستجو و شکار موارد خوب در زندگی با همسرتان بوده و با تشویق همسرتان به خاطر آن موارد انگیزه انجام کارهای مثبت را در وی نسبت به خود افزایش دهید؛ زیرا همین نکته کوچک یکی از بزرگترین راهکارهای افزایش رفتار مطلوب در فرد مقابل است که کاربرد زیادی در جلسات مشاوره و درمان دارد.

6- گرچه ممکن است برخی رفتار همسرتان مخالف خواست شما باشد؛ ولی اگر به نیّت و قصد همسر خود فکر کنید، احساس ناراحتی که از این ماجرا به شما دست خواهد داد، کمتر خواهد شد؛ زیرا به طور قطع همسر شما دشمن شما نیست و در پی آزار دادن شما نیست؛ بنابراین اگر به نیّت انجام عمل از سوی وی توجّه نمایید، رفتارهای او برای شما تا این اندازه آزرانده نخواهد بود.

7- واقعیّت آن است که روحیّه همسرتان در مورد توجّه به مادرش در جای خود ستودنی است و فی­ نفسه عملی است که جا دارد مورد ستایش قرار گیرد؛ گرچه بهتر آن بود که اندکی جامع ­تر و مسئولانه ­تر عمل نموده و در این میان به حق و حقوق عاطفی و … شما نیز اهتمام می­داشت تا از رفتارش احساس بدی به شما دست ندهد؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که رفتار همسرتان کاری ناپسند نیست؛ لذا اگر هم شما به حقّ از او انتظار دارید نسبت به شما اهتمام بیشتری داشته باشد، نباید خواسته و ناخواسته این حس را به او منتقل نمایید که نسبت به رفتار وی معترضید، بلکه خواسته خود را فارغ از آن موضوع مطرح نموده و به شکلی صحیح با وی به گفتگو بنشینید؛ زیرا اولاً از این طریق هم اقتدار مردانه وی زیر سؤال نمی­ رود و در مقابل شما جبهه گیری نمی­کند، ثانیاً: ذهن شما نیز درگیر مسائل مربوط به روابط همسرتان با خانواده­ اش نشده و راحت ­تر خواهید توانست راهکارهایی مفید در اصلاح روابط­ با همسرتان به شما بنمایاند.

8- یک اصل کلّی در ارتباطات وجود دارد و آن این که:« انسانهایی که ارتباطات سالم و درستی با دیگر اعضای خانواده از جمله همسر خود دارند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند و شادتر بوده و راحت­تر می­ توانند به خواسته های خود برسند»؛ لذا شایسته است فارغ از دلایل موجّه یا غیر موجّهی که ممکن است شوهرتان برای رفتار خود داشته باشد، به این نکته توجه داشته باشید که ذهن افراد همانند رایانه ­ای است که باید برنامه داشته باشد، پس بیایید بهترین انتظارات خود را به همسرتان منتقل نمایید ( نظیر آنچه که در چند سطر قبل گفته شد، بیایید به جای آنکه این حس را به همسرتان منتقل نمایید که نسبت به رفتار وی در قبال مادرش معترضید، این انتظار را به وی القاء نمایید که ضمن ارزشمند دانستن رفتارش در قبال مادرش دوست دارید در قبال شما نیز رفتاری مشابه داشته باشد) تا با طراحی بهترین برنامه برای وی و آینده زندگی مشترک تان، فکرتان را از بابت آن راحت نمایید و فقط گاهگاهی با برنامه ­های تازه شارژش نمایید.

9- ارتباط میان فردی مؤثر با همسر زمانی برقرار می­شود که از مثبت گرایی نسبی بهره­مند باشید. واقعیت این است که هر اندیشه مثبت یا منفی که در ذهن انسان جاری می­شود بر سرنوشت او اثر می­گذارد؛ لذا توصیه ما این است که علاوه بر اینکه روی نکات مثبت همسر خود تکیه داشته و با برجسته سازی این نکات، به نوعی باعث تشویق وی برای استمرار و تعمیق رفتارها و باورهای مثبت وی در محیط خانواده می­گردید از این زاویه نیز به خصوصیت همسرتان بنگرید که روحیه­ ای که همسرتان دارد در خیلی از موارد زیربنای خوبی است برای تحکیم پایه های زندگی مشترکتان.

10- با بیان خواست ­ها و نیازهای خود، در بستری غیر از گلایه و … شوهرتان را راهنمایی نمایید. همه چیز را از اوّل شروع کنید. به عنوان مثال در جلسه گفتگویی صمیمی و بدون موارد مزاحم نظیر خلوت­ های زناشویی خود بدون اشاره به گذشته ابتدا از او سؤال کنید که چه چیزهایی را بیشتر دوست دارد. تا می ­توانید در این زمینه حرف بزنید. همچنان­که به گفته ­های او گوش می ­دهید، عقاید خود را نیز در این زمینه وارد بحث کنید. در حقیقت زمانی­که او در حال برشمردن علایق شخصی خودش است، شما نیز خیلی راحت نیازهای خودتان را وارد بحث کنید. واضح است که او کاملاً متوجه می ­شود و به احتمال زیاد دوست دارد که چیزهای بیشتری در این رابطه بشنود؛ خیلی بیشتر!

11- همواره به یک نکته توجه داشته باشید: این عقیده را که او باید همه چیز را در مورد خواسته زنان و علائق ­شان بداند از ذهن خود پاک کنید.

12- بعد از انجام هر کار مورد انتظار خود از سوی شوهرتان برای شما، بهتر است از همسر خود تشکر کنید تا او تفاوت زمانی را که انتظارات شما را در نظر می­ گیرد و غیر آن را دریابد؛ در حقیقت شما با این نوع برخورد به او خواهید فهماند که از چه چیزی لذّت می برید.

*** نکته پایانی

هیچ کس دقیقاً همان چیزی نیست که خواهان آن هستید. گاه افراد با اعمالشان شما را ناامید می‌کنند. یک رابطه سالم به این معناست که دیگران را به همان صورتی که هستند، بپذیرید و قصد تغییر آنها را نداشته باشید. بسیاری از ما سعی می‌کنیم افراد و موقعیت ها را تابع خواسته‌های خویش سازیم و طبیعی است وقتی آنها به شیوه خود عمل می‌کنند ما آمادگی آن را نداشته و احساس نگرانی، غم و حتی خشم می‌کنیم.



نویسنده : گروه روانشناسی و مشاوره پرسمان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد