خانه » همه » مذهبی » پیام امام مهدی(ع) به دولت‌مردان(۱)؛ دولت مهدوی الگوی حکومت اسلامی

پیام امام مهدی(ع) به دولت‌مردان(۱)؛ دولت مهدوی الگوی حکومت اسلامی


پیام امام مهدی(ع) به دولت‌مردان(۱)؛ دولت مهدوی الگوی حکومت اسلامی

۱۳۹۴/۱۱/۱۵


۹۸ بازدید

پیام امام مهدی(ع) به دولت‌مردان(۱)؛

دولت مهدوی الگوی حکومت اسلامی

شاید سرّ توصیف خصوصیات دولت مهدوی در عصر ظهور از زبان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) این باشد که از این دولت الگو گرفته تا حدّ امکان خود را به حضرت و دولت او شبیه نماییم.

خبرگزاری شبستان: شیعیان حضرت مهدی موعود)عج( در عصر غیبت امامشان وظایفی دارند که ازجمله آن ها عبارت است از:

۱. زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج)

پیام امام مهدی(ع) به دولت‌مردان(۱)؛

دولت مهدوی الگوی حکومت اسلامی

شاید سرّ توصیف خصوصیات دولت مهدوی در عصر ظهور از زبان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) این باشد که از این دولت الگو گرفته تا حدّ امکان خود را به حضرت و دولت او شبیه نماییم.

خبرگزاری شبستان: شیعیان حضرت مهدی موعود)عج( در عصر غیبت امامشان وظایفی دارند که ازجمله آن ها عبارت است از:

۱. زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج)

از آنجا که غیبت حضرت مهدی(عج) از ناحیه ما بوده، ظهور آن حضرت نیز به توسط ما خواهد بود و یا ـ حداقل ـ می توان گفت که ما در ظهور حضرت تاثیرگذار خواهیم بود، و می توانیم با پیاده کردن اهداف حضرت در سطح محدود تا حدّ مقدور، زمینه ساز ظهور او باشیم.

در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: «یخرج ناس من المشرق یوطئون للمهدی یعنی سلطانه»؛(1)«قومی از مشرق زمین خروج می کنند که زمینه ساز سلطنت و حکومت مهدی(عج) خواهند شد.»

۲. الگو گرفتن از دولت مهدوی

امام زمان(عج) رهبر و الگوی کامل برای شیعیان است و ما وظیفه داریم تا هر قدری که می توانیم خود را به او نزدیک کرده و اهداف بلند او را در حدّ امکان در عصر غیبت پیاده نمائیم. لذا بر ماست تا با عملکرد عالی او آشنا شده و از آن بهره مند شویم، تا بتوانیم در عصر غیبت، جامعه ای مهدوی داشته و زمینه ساز ظهور حضرت گردیم.

از پیامبر(ص) نقل شده که فرمود: «طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو یأتمّ به فی غیبته قبل قیامه …»؛(2) «خوشا به حال کسی که قائم از اهل بیت مرا درک کرده و در غیبت او قبل از قیامش به او اقتدا نماید …».

و شاید سرّ توصیف خصوصیات دولت مهدوی در عصر ظهور از زبان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) این باشد که از این دولت الگو گرفته تا حدّ امکان خود را به حضرت و دولت او شبیه نماییم.

۳. منتظران دولت مهدوی، خود صالح اند

ممکن است سرّ توصیف خصوصیات دولت مهدوی در عصر ظهور این باشد که اگر ما منتظر حکومت چنین دولتی با آن اوصاف و خصوصیات هستیم که باید هم باشیم، خود باید اهل صلاح باشیم، پس باید تا حدّ توانمان خود را هماهنگ با حضرت و اصحاب او کرده و پرتویی از حکومت حضرت را در خود و جامعه پیاده کنیم.

از خصوصیات دولت حضرت مهدی(عج)

دولت حضرت مهدی(عج) و حکومت او دارای خصوصیاتی است که فقط در زمان ظهور او امکان پذیر است، ولی در غیر این موارد می توانیم سیره آن حضرت را الگوی خود قرار داده و در حدّ محدود و توان خود جامعه مهدوی را بر پا کنیم.

ما در این نوشتار به ذکر برخی از وظایف دولتمردان و مسئولان در حکومت مهدوی می پردازیم، که با الگو گرفتن از حکومت و دولت امام زمان(عج) می توان آنها را در جامعه پیاده کرد.

پیام های مهدوی

با مروری بر حکومت حضرت مهدی(عج) و عملکرد او و کارگزارانش می توانیم به پیام هایی دست رسی پیدا کنیم که دولت مردان و مسۆولان نظام اسلامی می توانند در حدّ توان خود آنها را در جامعه پیاده کنند. اینک به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

۱. ایجاد وفاق بین امّت

دولت مردان وظیفه دارند با الگو گرفتن از حضرت مهدی(عج) درصدد ایجاد وفاق ملّی و اتحاد اسلامی باشند همان گونه که روش حکومت حضرت مهدی(عج) این چنین است.

از امام صادق(ع) درباره حضرت مهدی(ع) نقل شده که فرمود: «… یظهر الله عزّوجلّ الحقّ و العدل فی البلاد و یحسن حال عامة العباد و یجمع الله الکلمة و یولّف بین قلوب مختلفة»؛(3) «خداوند عزّوجلّ به واسطه او حق را ظاهر و عدل را در شهرها گسترش می دهد و حال عموم مردم را بهبود می بخشد و وحدت کلمه پدید آورده و بین قلب های گوناگون اُلفت ایجاد می کند.»

در دعای ندبه نیز آمده است: «این جامع الکلمة علی التقوی»؛(4) «کجاست آن کسی که سخن ها را بر تقوا جمع می کند.»

وحدت

و نیز از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «فوالله یا مفضل لیرفع عن الملل و الادیان الاختلاف و یکون الدین کلّه واحداً»؛(5) «به خدا سوگند! ای مفضل به طور حتم از ملت ها و دین ها اختلاف را برمی دارد و تمام دین یکی خواهد شد.»

۲. احیای سنتّ های فراموش شده

عموم مسلمانان، و علی الخصوص حاکمان اسلامی وظیفه دارند تا با تأسی به امام زمان(ع) سنت هایی که عمل نشده و بر زمین مانده را احیا کنند، همان گونه که حضرت مهدی(ع) در سطح گسترده چنین خواهد کرد.

از امام علی(ع) نقل شده که فرمود: «فیریکم کیف عدل السیرة، و یحیی میّت الکتاب و السنّة»؛(6)؛ «او روش عادلانه را در حکومت داری به شما می نمایاند و ـ احکام ـ کتاب خدا و سنّت رسول را احیا می کند.»

۳. عمل به سیره رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع)

دولت مردان و مسئولان نظام اسلامی وظیفه دارند تا در حکومت داری به سیره رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع) عمل کنند همان گونه که روش حکومت حضرت مهدی(عج) چنین خواهد بود.

از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود:«یخرج رجل من اهل بیتی و یعمل بسنّتی و ینزل الله البرکة من السماء»؛(7) «مردی از اهل بیتم خروج می کند او به سنّت من عمل می کند و لذا خداوند برکاتش را به واسطه او از آسمان نازل می نماید.»

و نیز نقل شده: «… انّ قائمنا اهل البیت(ع) اذا قام لبس ثیاب علی ـ (ع) ـ و سار بسیرة علی ـ(ع) ـ »؛(8) «… چون قائم ما اهل بیت(ع) قیام کند لباس علی را بر تن کرده و به روش او عمل خواهد نمود.»

۴. نهضت فراگیری قرآن

حاکمان اسلامی فراگیری قرآن را باید تبدیل به یک نهضت کنند و تمام امکانات را بسیج کرده و در راه رسیدن به این هدف به کار گیرند. و این، همان کاری است که حضرت مهدی(ع) در عصر ظهور انجام می دهد و حتی در صورت کمبود جا از خیمه ها استفاده می کند.

از امیرمومنان(ع) نقل شده که فرمود: «کانّی انظر الی شیعتنا بمسجد الکوفة و قد ضربوا الفساطیط یعلّمون الناس القرآن کما انزل …»؛(9) «گویا به شیعیان خود در مسجد کوفه نظر می کنم که چگونه خیمه ها را بر پا کرده و آن گونه که قرآن نازل شده به مردم تعلیم می دهند.»

۵. پرورش افراد مستعد

باید افرادی را که قابل هدایت بوده و دارای استعداد کمال هستند پرورش داده و به کمال رسانید.

از امام باقر(ع) نقل شده که درباره حضرت مهدی(عج) فرمود: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رۆوس العباد فجمع به عقولهم و کمل به احلامهم»؛(10) «چون قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان می گذارد و عقول آن ها را متمرکز ساخته و فکرهایشان را به کمال می رساند.»

نکته دیگری که از این حدیث استفاده می شود، این است که مردم باید خود اقدام کرده و شروع به تحصیل کمال کنند و دولت مردان وظیفه دارند تا نواقص را جبران نمایند.

پی نوشت ها:

۱. سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1368، ح 4088، بحارالانوار، ج 51، ص 87، کشف الغمة، ج 3، ص 278 .

۲. اکمال الدین، ص 286، باب 25، ح 2، بحار الانوار، ج 51، ص 72، ح 14، الخرائج و الجرائح، ج 3، ص 1148 .

۳. کمال الدین، ص 647، ح 7 ; بحارالانوار ج 52، ص 128، ح 20 .

۴. اقبال الاعمال، ج 1، ص 509 .

۵. بحارالأنوار، ج 53، ص 4.

۶. نهج البلاغه، خطبه 138، بحارالانوار، ج 51، ص 130، ح 25 .

۷. بحارالأنوار، ج 51، ص 82.

۸. کافى، ج 1، ص 411، ح 4، بحارالانوار، ج 47، ص 55، ح 92 .

۹. الغیبة، نعمانى، ص 318، ح 3، بحارالأنوار، ج 52، ص 364، ح 139.

۱۰. کافى، ج 1، ص 25، ح 21، کمال الدین، ص 675، ح 30، بحارالأنوار، ج 52، ص 336، ح 71.

ادامه دارد…

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد