طلسمات

خانه » همه » مذهبی » شخصیت عایشه

شخصیت عایشه


شخصیت عایشه

۱۳۹۴/۱۱/۰۸


۲۱۰۰ بازدید

آیا آن دسته از احادیثی که در نکوهش عایشه آمده، درست است؟

سلام علیکم : اگر مقصود روایاتی است که به نحوی نسبت فحشا از آن استفاده می شود صحیح نیست .اما شخصیت عایشه از نظر ما مثبت نیست توضیح بیشتر در مطالب ذیل :
قضاوت درباره عایشه ، از مسایلی است که شیعه و اهل سنت در آن اختلاف نظردارند .بنابراین به نظر می رسد قرآن کریم ( که مورد اتفاق فریقین است ) واحادیث قطعی و متواتر ( که حجیت آنها قابل انکار نیست ) بهترین راه برای بررسی چنین مساله ای باشد .برای رسیدن به نتیجه مطلوب ، باید به سه سوال پاسخ دهیم: 1- آیا تنها همسر پیامبر بودن ، می تواند دلیل شرافت وفضیلت یک زن باشد، یا این که ممکن است زنی همسر پیامبر باشد و در عین حال معصیت کار باشد؟! 2- آیا در بین زنان پیامبر اکرم (ص)، زن معصیت کار بوده است ، یا این که همه زنان پیامبر ( ص ) شایسته و نیکوکار بوده اند؟ 3- به فرض این که بعضی از زنان پیامبر ( ص ) مذموم بوده باشند، آیا عایشه از آن دسته بوده است یا نه؟ الف ) قرآن کریم می فرماید : ( ( یانسا النبی لستن کاحد من النسا ان اتقین الله ؛ ای زنان پیامبر! شما مانند سایرزنان نیستید ( یعنی برترید ) اگر تقوای الهی پیشه کنید ) ) ، (احزاب ، آیه 33) و نیز می فرماید : ( ( یا نسا النبی من یات منکن بفاحشه مبینه یضاعف لها العذاب ضعفین و کان ذلک علی الله یسیرا و من یقنت منکن لله و رسوله نوتهااجرها مرتین و اعتدنا لها رزقا کریما؛ ای زنان پیامبر! هر کدام از شما کارزشتی مرتکب شود، عذاب او دو برابر خواهد بود و آن بر خدا آسان است وهر کدام از شما اطاعت خدا و رسولش را به جا آورد، دو برابر اجرش می دهیم و روزی کریمانه ای برایش مهیا می کنیم ) ) ، (احزاب ، آیه 31). خداوند سبحان در این دو آیه شریفه ، آشکارا بیان می دارد که ملاک شرافت وفضیلت در زنان پیامبر ( ص ) ، تقوای الهی است نه همسری آن حضرت ؛ گرچه بیان می دارد که این موقعیت ( همسری پیامبر ) موقعیت خطیری است که اگر حسن استفاده از این موقعیت شود، سود دو چندان در پی دارد و اگر سواستفاده شود به همان میزان ، زیان دو برابر به همراه دارد .تایید این مطلب که صرف همسری پیامبر ( ص ) نمی تواند ملاک شرافت و فضیلت باشد، این است که در میان زنان پیامبران گذشته نیز، زنانی بوده اند که دچار خشم وغضب الهی شده اند : در آیه 10 سوره ( ( تحریم ) ) خداوند متعال ، همسران نوحو لوط را به شدت مذمت نموده و می فرماید : ( ( این دو زن همسر دو تن ازبندگان صالح من بودند و به همسرشان ( نوح و لوط ( ( ع ) ) ) خیانت کردند، وهمسر پیامبر بودنشان نتوانست آن دو را از عذاب قهر الهی حفظ کند و به آن دو گفته شد، همراه اهل آتش داخل آتش شوید ) ) . نتیجه این که امکان دارد که زنی همسر پیامبر باشد؛ ولی معصیت کار بوده و اهل آتش باشد. ب) اما سؤال دوم این بود که آیا در میان زنان پیامبر گرامی اسلام ( ص ) نیز زن ناشایسته و مذموم بوده است یا نه ؟ در قرآن کریم – و به تبع در احادیث معتبر- از دو تن از زنان پیامبر ( ص ) مذمت شده است : در آیه 3 تا 5 سوره ( ( تحریم ) ) حال دو تن از همسران پیامبر ( ص ) بیان شده است . خلاصه این که آن دو زن سر پیامبر ( ص ) را افشا می کردند و خداوند متعال پیامبر ( ص ) را از گناه آن دوزن آگاه ساخت و نسبت به آنان فرمود : ( ( اگر شما دو زن توبه کنید بسیار به جاست چرا که دل های شما از حق برگشته است و اگر در مخالفت پیامبر ( ص ) همدیگر را یاری کنید، پس بدانید که خداوند یاور و نگهبان اواست و جبرییل و مومنان صالح و فرشتگان همه پشتیبان او هستند وامیداست که اگر پیامبر ( ص ) شما را طلاق دهد، خداوند به عوض شما، زنان بهتری به پیامبر ( ص ) بدهد که مسلمان و مومن و مطیع باشند ) ) . حاصل این آیات شریفه این است که یقینا بعضی از زنان پیامبر ( ص ) ، معصیت کار بوده و گاه به پیامبر ( ص ) ضربه می زدند .مخفی نماند که بیشتر مفسران شیعه واهل سنت این آیات را مربوط به عایشه ( دختر ابوبکر ) و حفصه ( دختر عمر ) می دانند .که هر دو همسر پیامبر ( ص ) بوده اند. ج) با نگاهی کوتاه به زندگی عایشه در دو برهه از تاریخ ( یکی زمان حیات پیامبر ( ص ) و دیگری پس ازپیامبر ( ص ) ، یعنی در دوران خلفا ) می توان فهمید که آیا عایشه جوهره ایمان و تقوا را داشته است تا در ردیف زنان شایسته پیامبر ( ص ) باشد و یا این که چنین نبوده است . اما در دوران خلفا عایشه فرمان های پیامبر ( ص ) را زیر پانهاده و در این برهه از زندگیش نقاط تاریکی ازخود بر جای گذاشته است . ازمهم ترین آنها – که از مسلمات تاریخ است – لشکر کشی عایشه و جنگ با امیرالمؤمنین ( ع ) است ؛ آن هم در زمانی که آن حضرت رسما خلیفه رسول خدا ( ص ) بود؛ یعنی ، مسلمین پس از عثمان با آن حضرت بیعت کرده بودند؛ در حالی که پیامبر ( ص ) به عایشه از این واقعه خبر داده بود و او را ازچنین گناه نابخشودنی نهی کرده بود .حتی برادر عایشه ، محمد بن ابی بکرشخصا عایشه را از جنگ برحذر داشت و حدیث پیامبر ( ص ) را به اویادآوری نمود که حضرت رسول ( ص ) خبر داده بود یکی از زنان من به جنگ با برادرم علی ( ع ) خواهد رفت و …. با این همه به خاطر کینه توزی باحضرت علی ( ع ) به جنگ با ایشان برخاست و هزاران نفر را به کشتن داد .وبا آن که امام علی ( ع ) پس از پایان جنگ به احترام نسبتش با پیامبر ( ص ) باعایشه بسیار کریمانه رفتار کرد، ولی عایشه مجددا کینه توزی خود را ابرازنمود و در مقابل امام حسین ( ع ) ایستاد و مانع دفن امام حسن ( ع ) در کنار قبررسول الله ( ص ) شد و سبب گردید تا جنازه آن حضرت تیرباران شود .آیاچنین اعمالی می تواند از کمال ایمان و تقوا ناشی شده باشد؟!! اما در زمان حیات پیامبر اکرم ( ص ) با شواهد بسیاری در تاریخ و احادیث معتبر درکتاب های شیعه و اهل سنت وجود دارد که عایشه بعضا موجبات اذیت حضرت رسول ( ص ) را فراهم می کرده و بر این که پیامبر ( ص ) محبت زیادی به حضرت زهرا ( س ) ، سرور زنان عالمیان داشته و از فضیلت او بسیارمی گفته و او را می بوسیده است ، حسادت می ورزید. هم چنین از حضرت خدیجه – که به اتفاق شیعه و اهل سنت یکی از چهار زن برگزیده عالم است -به زشتی یاد می کرده است. همچنینوى گرچه راوى حدیث و نسبت به علم فقه آگاه بوده است , ولى بر پـیامبر(ص )جسور و جرات مند بوده است , چنانچه در سیره حلبى , جلد 3, صفحه 293 آمده است کـه پس از فتح مکه رو به پیامبر(ص ) کرد و گفت : »تو که گمان دارى فرستاده خدا هستى ,چرا عـدالـت نـمى ورزى «.و … گفتنی است مسایلی از این قبیل – که بر آگاهان به تاریخ اسلام پوشیده نیست – در زندگی عایشه وجود دارد که هیچ کدام با معیار تقوا و ایمان خالص سازگاری ندارد و همان طوری که قبلا ذکرشد آیه 3 و 4 سوره تحریم اشاره به این مسایل ناپسند دارد .موفق باشید. به نقل از سایت تبیان

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد