خانه » همه » مذهبی » مذهب و عقاید مردم فلسطین

مذهب و عقاید مردم فلسطین


مذهب و عقاید مردم فلسطین

۱۳۹۴/۱۰/۲۸


۱۵۷۶ بازدید

مذهب و عقاید مردم فلسطین


در

سال‌های اخیر به رسمی ثابت تبدیل شده است که هر بار رژیم صهیونیستی دست به جنایتی

تازه علیه مردم فلسطین می‌زند و کشتار زنان و کودکان این سرزمین را از سر می‌گیرد،

جماعتی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت فعال هستند، اقدام به انتشار

شایعه درباره خصومت مردم فلسطین و نوار غزه با اهل بیت(ع) و دشمنی آنان با شیعیان و

نیز وهابی و ناصبی بودن آنها می‌کنند.


در حالی

که شخص رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند و گفتند: در بحبوحه‌ی این

حرفها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از

بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل

غزه ناصبی‌اند! ناصبی یعنی دشمن اهل‌بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و

پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبی‌اند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان

رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب هست، مسجد الامام

الحسین هست، چطور اینها ناصبی‌اند!؟ بله، سنی‌اند؛ اما ناصبی!؟ اینجور حرف زدند،

اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.


به هر

حال در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که مجددا برخی از رسانه‌های خاص اقدام به انتشار

این مطالب می‌کنند.


آنچه در

ادامه می خوانید، کنکاشی در مذهب و عقاید مردم فلسطین به خصوص اهالی نوار غزه است:


1-

بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعی هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمدابن ادریس

شافعی، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده است. در مورد شافعی بودن مردم فلسطین می

توانید به این منبع رجوع کنید: «الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة،

مانع بن حماد الجهنی، ج 2، ص ۱۲۴» جالب اینجاست که در میان فرقه های چهارگانه اهل

سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهی، همین

فرقه شافعی است.


2-

در میان خبرهای منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر به ویژه در سال

1387، خبری بود که دقت در آن نشان دهنده علاقه‌مندی مردم فلسطین به اهل بیت پیامبر

(ص) است: بمباران مسجد علی ابن ابی طالب واقع در محله الزیتون شهر غزه


توسط جنگنده های اسرائیلی در روز ۱۰ دی. مدعیان ناصبی بودن مردم

فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمی می توانند هم نسبت به اهل بیت جسارت

داشته باشند و هم آنقدر برای آنها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد

خود بگذارند؟ اما در کنار مسجد امام علی ابن ابی طالب شهر غزه، مساجد دیگری نیز به

نام اهل بیت وجود دارد. ـ مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در نابلس؛ این مسجد

در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باختری رود اردن واقع شده است. – مسجد فاطمة

الزهراء(س)؛ حداقل دو مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد. یکی در قریه ارتاح،

واقع در جنوب «طولکرم» و دیگری درشهر نابلس قرار دارد. – مسجد «الحسین بن علی» واقع

در نوار غزه و الخلیل؛ حداقل دو مسجد به این نام در فلسطین وجود دارد:یکی در حی

الصبرةواقع در نوار غزه ؛ مسجد «حسین بن علی» دیگر، در خیابان «عین سارة» شهر

الخلیل واقع شده است.


3-

در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، شهید مطهری در سال ۱۳۴۹ سخنانی داشته اند که

در ادامه آن را می خوانیم: «یک وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضیها شایع

است ، یک وقتی دیدم یک کسی می گفت: این فلسطینیها ناصبی هستند. ناصبی  یعنی

دشمن علی علیه السلام. ناصبی غیر از سنی است. سنی یعنی کسی که  خلیفه بلا فصل

را ابوبکر می داند و علی علیه السلام را خلیفه چهارم می داند و معتقد نیست که

پیغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است . می گوید پیغمبر کسی را به

خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب  کردند. سنی برای امیرالمؤمنین

احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشوای چهارم می داند و علی را دوست دارد.

ناصبی یعنی کسی که علی را دشمن می دارد. سنی مسلمان است ولی ناصبی کافر است، نجس

است. ما با ناصبی نمی توانیم معامله مسلمان بکنیم. حال یک کسی می آید می گوید این 

فلسطینیها ناصبی هستند. آن یکی می گوید. این به آن می گوید، او هم یک  جای

دیگر تکرار می کند و همین طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه  یهودیها

قرار می گیرند. هیچ فکر نمی کنند که این، حرفی است که یهودیها جعل کرده اند. در هر

جایی یک حرف جعل می کنند برای اینکه احساس همدردی  نسبت به فلسطینیها را از

بین ببرند. می دانند مردم ایران شیعه اند و شیعه  دوستدار علی و معتقد است هر

کس دشمن علی باشد کافر است، برای اینکه  احساس همدردی را از بین ببرند، این

مطلب را جعل می کنند. در صورتی که  ما یکی از سالهایی که مکه رفته بودیم،

فلسطینیها را زیاد می دیدیم، یکی  از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل

حج حکمش چیست؟ بعد گفت  من شیعه هستم، این رفقایم سنی اند. معلوم شد داخل

اینها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان می گفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد

داریم . همین لیلا خالد
[1]

معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش  در مصر گفته من شیعه ام. ولی

دشمن یهودی یک عده مزدوری را که دارد، مأمور می کند و می گوید: شما پخش کنید که

اینها ناصبی اند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایی نسبت به افرادی

که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین می گویند، شنیدید وظیفه تان چیست.»




[2]


 


 

 





پی نوشت ها:




[1]

. چریک فلسطینی که در چند عملیات هواپیما ربایی شرکت داشت.




[2]

. شهید مطهری،آشنایی باقرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. این

گفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور درمسجد الجواد بر زبان آورده

اند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد