۱۳۹۴/۱۰/۲۲
–
۴۴۳ بازدید
از مهمترین راهکارهای افزایش بصیرت به مردم در انتخابات مجلس خبرگان می توان به این موارد اشاره نمود. 1.آشنا نمودن افراد با ضرورت و اهمیت حضور در انتخابات و نقش انتخابات در ادامه حرکت نظام ، گاه ممکن است این تصور برای برخی افراد ایجاد بشود که حضور ما در انتخابات چه اهمیتی دارد بالاخره تعدای از افراد در انتخابات حضور پیدا می کنند ، اما مهم این است که تک تک افراد در انتخاب مسئولان کشور تأثیر گذار هستند و انتخاب افراد شایسته و کارآمد از سوی مردم ، راه را برای برطرف شدن بسیاری مشکلات فراهم می نماید . مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «هرچه جمعیّت بیشتر در انتخابات شرکت کند، استحکام نظام و اعتبار کشور بالاتر خواهد رفت؛ هرچه بیشتر مردم شرکت کنند، اعتبار نظام بالا خواهد رفت. چون نظام، نظام مردمى است و واقع قضیّه این است که متّکى به عواطف مردم و احساسات مردم و انتخاب مردم و خواست مردم است.» (بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ، 14/10/94)همچنین فرمودند: « انتخابات درواقع یک نفس تازه دادن به ملّت ایران است؛ [ملّت ایران] یک نفس تازهاى پیدا میکند، طبیعت انتخابات این است. اینکه ملّت ایران بیایند تکتک وارد میدان بشوند و رأى بدهند [که] آقا عقیده من این است، فلانى باید مسئول باشد – حالا چه در ریاست جمهورى، چه در مجلس شوراى اسلامى، چه مجلس خبرگان؛ هر کدام از اینها جداگانه در جاى خود اهمّیّت فراوانى دارد – هر فردى از آحاد ملّت که این احساس مسئولیّت را بکند، خودش یکى از آن عناصر حفظ کنندهى انقلاب است. حضور مردم یکى از آن عناصرى است که دشمن را ناکام می کند. اینکه ما تکیه میکنیم، تأکید میکنیم، اصرار مىورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفتهام که حتّى آن کسانى که نظام را قبول ندارند، براى حفظ کشور، براى اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسى بنده را قبول نداشته باشد، عیبى ندارد امّا انتخابات مال رهبرى نیست، مال ایران اسلامى است، مال نظام جمهورى اسلامى است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب میشود که نظام جمهورى اسلامى تقویت بشود، پایدارى آن و ماندگارى آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیّت کامل باقى بماند – که خب بحمدالله امروز هست – این موجب میشود که ملّت ایران در چشم ملّتهاى دیگر آبرو پیدا کند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابّهت پیدا کند ملّت ایران؛ انتخابات این است. بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پاى صندوقهاى رأى و رأى دادن آنها است. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروى نظام جمهورى اسلامى است، آبروى اسلام است، آبروى ملّت ایران است، آبروى کشور است. » (بیانات در دیدار مردم قم، 19/10/94) 2.آگاهی بخشی و معرفت افزایی به افراد در مورد جایگاه و اهمیت مجلس خبرگان برای کشور همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: « مجلس خبرگان، بظاهر – اگر به چشم ظاهرى نگاه کنیم – هر سالى دو مرتبه مىآیند دور هم جمع می شوند، مىنشینند بحثهاى سیاسى و غیرسیاسى میکنند و بعد هم متفرّق میشوند؛ نباید به این چشم نگاه کرد به مجلس خبرگان. مجلس خبرگان بنا است که رهبر انتخاب کنند؛ [این] شوخى است؟ آن روزى که رهبر فعلى در دنیا نباشد یا رهبر نباشد، باید اینها رهبر انتخاب بکنند. چه کسى را انتخاب خواهند کرد؟ آیا کسى را انتخاب خواهند کرد که در مقابل هجمه دشمن بِایستد، به خدا توکّل کند، شجاعت نشان بدهد، راه امام را ادامه بدهد؟ آیا چنین کسى را انتخاب می کنند یا کسى را انتخاب میکنند که جور دیگرى است؟ این خیلى مهم است. کسى را شما می خواهید براى مجلس خبرگان انتخاب بکنید که در واقع، او رهبر را انتخاب خواهد کرد که کلید حرکت انقلاب در دست او است؛ این خیلى اهمّیّت دارد، این کار کوچکى نیست. لذا باید تحقیق کرد، باید اعتماد پیدا کرد. » (همان) 3. تبیین معیارهای نامزدهای اصلح برای افراد ویژگی های افراد اصلح از منظر قرآن مجید 1.علم و آگاهی و تعهد و امانتداری « قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم »« یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم »( سوره یوسف, آیه 55) در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است .روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند 2.قدرت و توانمندی « ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است »( سوره بقره، آیه 247) در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است . این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند ، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم ، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت . 3.توجه به ارزش ها و نیازهای جامعه « الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و اتوا الزکاه و امرو ا بالمعروف و نهوا عن المنکر » « آن کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم ، نماز را بر پا می کنند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند .» (سوره حج ، آیه 41) نماینده مجلس با بهره مندی از فرصت نمایندگی باید در مسیر بندگی خداوند ( اقامه نماز) ، برپایی ارزش ها در همه ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ( امر به معروف ) و مقابله با ضد ارزش ها در همه ابعاد ( نهی از منکر ) و توجه به نیازهای جامعه ( ایتاء زکات) گام بردارد . ویژگی های افراد اصلح از منظر روایات 1. تقوا و پارسایى قال الصادق علیه السلام : « استشر العاقل من الرجال الورع فانه لایأمر الا بخیر و ایاک و الخلاف فان خلاف الورع العاقل مفسده فى الدین و الدنیا» « مرد خردمند پارسا را به رایزنى طلب که جز به نیکى سفارش نکند و مبادا با غیر او مشورت کنى؛ چرا که ناپارساى بى خرد، [باعث ] فساد دین و دنیا است». ( وسائل الشیعه ، ج12، ص 32) 2.خردمندی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند: «استرشدوا العاقل و لاتعصوه فتندموا» «با انسان خردمند رایزنى کنید و از رأى او سرمپیچید که پشیمان خواهید شد» (بحارالانوار، ج 72، ص 105) «من شاور ذوى الالباب دُلّ على الرشاد» «آن که با خردمندان به شور بپردازد، به راه رشد و موفقیت راهنمایى خواهد شد.» ( همان) 3. تخصص و دانایى قیل لرسول اللَّه(ص): ماالحزم؟ قال(ص)؛ مشاوره ذوى الرأى و اتباعهم»«از پیامبر اکرم(ص) پرسیده شد: دوراندیشى چیست؟ فرمود: رایزنى با صاحبنظران و پیروى از آنان». 4.خیرخواهى پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مى فرمایند: « مشاوره العاقل الناصح رشد و یمن و توفیق من اللَّه…»«رایزنى با خردمندِ خیرخواه رشد و میمنت و توفیقى از سوى خدا است…»(همان، ج 72، ص 105) 5.خوف الهى امام صادق(ع) مى فرمایند: «شاور فى امرک الذین یخافون اللَّه»«در امورت با کسى رایزنى کن که خدا ترس باشد»(همان، ص 98) 6. آزادگى ، دین دارى ، دلسوزى، صمیمیت و برادرى و رازدارى امام صادق(ع) مى فرمایند: « ان المشوره لاتکون الا بحدودها الاربعه… فاوله ان یکون الذى تشاوره عاقلا و الثانیه ان یکون حراً متدینا و الثالثه ان یکون صدیق و اخیا و الرابعه ان تطلعه على سرک فیکون علمه به کعلمک ثم یسّر ذلک و یکتمه»«مشورت ثمربخش نیست؛ جز آنکه ارکان چهارگانه آن تحقّق پذیرد: 1. طرف مشورت خردمند باشد؛ 2. آزاد مرد دیندار باشد؛ 3. صمیمى و برادرسان بوده باشد؛ 4. او را از راز خود در مسأله مورد رایزنى چنان آگاه سازى که خود آگاه هستى و او این راز را مخفى دارد و کتمان نماید» ( مکارم الاخلاق، ج 2، ص 80) 7.توجه به مردم و برخورد محبت آمیز با آنان ؛ حضرت علی علیه السلام می فرمایند :« و انّ عملک لیس لک بطعمه و لکنه فی عنقک امانه »« و همانا مسئولیتی که بر عهده توست وسیله آب و نان نبوده و بلکه امانتی در گردن تو است »( نهج البلاغه , نامه 5) را همواره در نظر دارد و در برابر دیدگان خویش قرار می دهد, نسبت به امور ومشکلات مردم به تفاوت نبوده و نسبت به آنان محبت خواهد داشت که البته این همین مسأله موجب محبوبیت او خواهد شد و این همان فرمانی است که حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر فرمودند :« و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تکونن علیهم سبعاً ضاریاً تغنم اکلهم »« مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرارده و با همه مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی »( نهج البلاغه , نامه , 53) راهکارهای عملی شناخت کاندیدای اصلح: مقام معظم رهبری فرمودند: « آن کسانى که به وسیله شوراى نگهبان صلاحیت آنها اعلام می شود، معنایش این است که این از حداقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است. در بین این کسانى که اعلام می شوند، افرادى هستند با صلاحیتهاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پایین تر. هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه هاى انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدانهاى انقلاب؛ دردشناس ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند. اینها فرصتهائى هست، بایستى مردم عزیز ما در همه جاى کشور هوشیارانه، با بصیرتِ تمام تلاش کنند، پیدا کنند و با رأى خود مسجل کنند و مجلس را – آن مجلسى را که مورد نیاز جامعه ى کنونى ماست – تشکیل بدهند.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم یزد 1386/10/12) در شناخت کاندیدای اصلح دو موضوع عمیقا باید بررسی شود: 1– میزان کارآیی و تجربه و تخصص او برای کاری که انتخاب می گردد. 2– میزان دیانت و تعهدی که در اسلام باید داشته باشد. برای شناختن میزان کارآیی فرد, انتخاب کننده باید مشکلات و نیازها و اولویت های جامعه را تشخیص دهد تا سپس با شناختی که از توانایی ها و استعدادهای کاندیدای مورد نظر خود بدست می آورد به این نتیجه برسد که او بهترین فرد برای حل مشکلات و پیشبرد اولویتها می باشد. برخی از راههای شناخت میزان کارائی فرد عبارتند از: 1– بررسی و مطالعه برنامه های کاندیداها و مقایسه آن ها با اولویتها و مصالح روز کشور 2– بررسی و مطالعه گرایشهای فکری هر یک از کاندیداها و مقایسه آن ها با تفکرات صحیح اسلام و انقلاب و امام و رهبری 3– بررسی و مطالعه سوابق اجرایی و مدیریتی و ارزیابی موفقیتها یا ناکامیهای کاندیدای مورد نظر در انجام مسؤولیتهای خود 4– بررسی و مطالعه فعالیتهای سیاسی و جناحی فرد و ارزیابی عملکرد آن جناح در مقایسه با خط امام و رهبری و مصالح نظام و انقلاب و میزان اولویت دادن مصالح نظام بر مصالح جناحی و اهمیت دادن بر وحدت ملی 5– بررسی میزان رعایت موازین فقهی , شرعی و اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی و… و موضوعاتی از این قبیل که از طریق , مراجعه به کتب و مقاله ها و آثار قلمی او یا متن سخنرانیهای او در گذشته و حال , مطالعه ی دیدگاه های موافق و مخالف درباره ی او, مشورت با افراد و شخصیتهای سیاسی , مذهبی و… که آشنایی دقیق از کاندیدای مورد نظر شما درباره ی موضوعات فوق داشته , و… انجام می شود. همچنین برای شناختن میزان تعهد فرد بهترین راه مطالعه در زندگی آن ها و شناخت نوع هدفی را که آن ها در زندگی دنبال می کنند و میزان تقوا و پایبندی به اصول و ارزشهای الهی و احکام اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی آن ها و… می باشد. و در نهایت شما با دادن نمره ای که برای هر کدام از کاندیداها در هر یک از موضوعات فوق می دهید و به دست آوردن معدل کل می توانید به شناخت کاندیدای اصلح دست یابید. از آنجا که ممکن است شناخت همه نامزدهای انتخاباتی برای افراد ممکن نباشد ، لازم است به لیست ها و فهرست هایی اعتماد کنیم که افراد معرفی شده در آنها از تدین و تعهد برخوردار بوده و برای اصول و ارزش های انقلابی ایمان داشته باشند . مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «انسان باید به شکل اطمینانبخشى به نتیجه برسد. به نظر بنده اینجور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم – خود بنده هم وقتى این فهرستها را مىآورند که بیایم رأى بدهم، بعضى از آدمهاى این فهرستها را نمىشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانى که [اینها را] معرّفى کردهاند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانى که این فهرست را معرّفى کردهاند چه کسانى هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهاى متدیّن و مؤمن و انقلابىاى هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأى میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانى که این فهرست را دادهاند کسانى هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلى اهمّیّتى نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم؛ به نظر من این راه خوبى است – نگاه کنیم ببینیم این فهرستى که به ما داده میشود براى مجلس شوراى اسلامى یا مثلاً براى مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسى دارد به ما میدهد. به افرادى اعتماد بکنیم که واقعاً به دیندارى اینها و به تقیّد اینها اعتقاد داشته باشیم؛ بدانیم اینها متدیّنند، بدانیم انقلابىاند، بدانیم در خطّند، در راه امامند، امام را واقعاً قبول دارند؛ راهش این است که اینها را بدانیم. اگرچنانچه کسانى اینجور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام دادهاند؛ خداى متعال ثواب خواهد داد، ولو اینکه در یک مورد، اشتباه هم اتّفاق بیفتد. مثلاً آن کسى که من خیال کردم آدم خوبى است و به او رأى دادم، اتّفاقاً آدم مطلوبى نباشد ولى من تلاش خودم را کردهام و خداى متعال اجر خواهد داد.» (بیانات در دیدار مردم قم، 19/10/94) همچنین فرمودند: « مردمى که می خواهند رأى بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعههایى که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضىها هستند که قابل اعتماد نیستند؛ «کَالَّذِى استَهوَتهُ الشَّیطین» ««… مانند کسى که شیطانها او را در بیابان از راه به در بردهاند …»( سوره انعام، آیه ۷۱) گاهى اینجور نیست که از روى صفا و واقعیّت و علاقهمندى به انقلاب[باشد] – اساس کار، انقلاب است – و از روى علاقهمندى به انقلاب بیایند یک فهرست پیشنهادى را بدهند؛ نه، روى مقاصد دیگر – گاهى اوقات مقاصد فاسد – پیشنهادهایى میدهند. مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرستهایى را که پیشنهاد شده است از کجا پیشنهاد شده؛ از طرف چه کسى پیشنهاد شده؛ آن کسانى را که مورد اعتمادند، قابل اطمینانند، قابل اعتمادند انتخاب بکنند. این هم یکى از چیزها است.»(بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ، 14/10/94)