۱۳۹۴/۰۷/۱۹
–
۶۱۹۸۰ بازدید
آیا صد لعن و سلام زیارت عاشورا واجب است؟
در پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه است :
1- دراعمال مستحب الزامی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم به نتایج و آثار آنها برسیم و نتایج آنها را به طور کامل دریافت کنیم باید آنها را با آداب خاصشان و بر طبق دستورانجام دهیم .
2- به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است وخواندن آن بدون 100 لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثارارزنده ای دارد ولی دریافت کامل آثار و نورانیت آن در گرو کامل خواند آن همراه به 100 لعن و 100سلام است . در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
3- برخی افراد به جای گفتن 100 بار سلام و لعن یک بار لعن و سلام می گویند و به جای 100 مرتبه می کویند : ماه مره یعنی صد مرتبه که البته این جای 100 بار را نمی گیرد .
4- در برخی روایات اجازه داده شده که در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا 100 بار گفته شود و در سلا م به جای 100 بار گفتن تمام سلام تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ، 100 بار گفته شود .
به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است و در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
گفتن صد لعن و سلام در زیارت عاشورا در صورت امکان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسیار دارد ، ولی واجب نیست، در زمان های معمولی گفتن یک بار کافی است.
آیت الله العظمى اراکى:
یکى از ملازمان ایشان نقل نموده که برنامه معظم له ایـن بـود که هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ایستاده به خـوانـدن زیارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)که در زیارت عاشـورا وارد شده است مقید بـودند بطـور کامل قرائت کنند و ایـن برنامه ایشان به همیـن نحـو یعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون کـم و کاست ادامه داشت تا موقعى که توانایى جسمى داشتند.)
صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم. در روایتی راهی آسان تر برای خواندن زیارت عاشورا وارد شده و آن این است که: شروع به خواندن زیارت عاشورا می کنیم، وقتی به لعن رسیدیم، لعن را می خوانیم تا به جمله«اللهم العنهم جمیعا» می رسیم و فقط همین جمله را صد بار می گوئیم. وقتی به سلام رسیدیم، سلام را می گوئیم تا به جمله«السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» می رسیم و تنها این جمله را صد بار می گوئیم و بعد بقیه زیارت را می خوانیم.
خواندن آن با یک مرتبه لعن و سلام با نماز زیارت به نیت استحباب ظاهرا بلا اشکال است. همچنین بنا به نقلی از حضرت عسکری(ع) می توان به جای صد مرتبه لعن پس از یک مرتبه خواندن آن نود و نه بار گفت «اللهم العنهم جمیعا» و یا جای صد مرتبه سلام پس از یک بار سلام نود و نه بار قسمت آخر آن «السلام علی الحسین» تا آخر را تکرار کرد.
1- دراعمال مستحب الزامی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم به نتایج و آثار آنها برسیم و نتایج آنها را به طور کامل دریافت کنیم باید آنها را با آداب خاصشان و بر طبق دستورانجام دهیم .
2- به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است وخواندن آن بدون 100 لعن و سلام نیز مطلوب است و اجر و پاداش و آثارارزنده ای دارد ولی دریافت کامل آثار و نورانیت آن در گرو کامل خواند آن همراه به 100 لعن و 100سلام است . در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
3- برخی افراد به جای گفتن 100 بار سلام و لعن یک بار لعن و سلام می گویند و به جای 100 مرتبه می کویند : ماه مره یعنی صد مرتبه که البته این جای 100 بار را نمی گیرد .
4- در برخی روایات اجازه داده شده که در لعن تنها عبارت اللهم العنهم جمیعا 100 بار گفته شود و در سلا م به جای 100 بار گفتن تمام سلام تنها عبارت السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ، 100 بار گفته شود .
به طور کلی زیارت عاشورا عملی مستحب است و در مستحبات حالت بایدی و حتم وجود ندارد . در اینگونه اعمال به هر مقدار که انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانیت که نتیجه عمل است بهره مند می گردد.
گفتن صد لعن و سلام در زیارت عاشورا در صورت امکان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسیار دارد ، ولی واجب نیست، در زمان های معمولی گفتن یک بار کافی است.
آیت الله العظمى اراکى:
یکى از ملازمان ایشان نقل نموده که برنامه معظم له ایـن بـود که هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ایستاده به خـوانـدن زیارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)که در زیارت عاشـورا وارد شده است مقید بـودند بطـور کامل قرائت کنند و ایـن برنامه ایشان به همیـن نحـو یعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون کـم و کاست ادامه داشت تا موقعى که توانایى جسمى داشتند.)
صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا لازم نیست در یک مجلس به جا آورده شود، بلکه می توان آن را با فاصله و به تدریج در طول روز خواند، یعنی می توان مثلا صبح زیارت عاشورا را شروع کرد وقتی به لعن زیارت رسیدیم، صد لعن را می توان در طول روز به تدریج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نیز با فاصله و به تدریج می توان انجام داد و بعد از سلام، بقیه زیارت را خوانده و در پایان دو رکعت نماز زیارت به جای آوریم. در روایتی راهی آسان تر برای خواندن زیارت عاشورا وارد شده و آن این است که: شروع به خواندن زیارت عاشورا می کنیم، وقتی به لعن رسیدیم، لعن را می خوانیم تا به جمله«اللهم العنهم جمیعا» می رسیم و فقط همین جمله را صد بار می گوئیم. وقتی به سلام رسیدیم، سلام را می گوئیم تا به جمله«السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» می رسیم و تنها این جمله را صد بار می گوئیم و بعد بقیه زیارت را می خوانیم.
خواندن آن با یک مرتبه لعن و سلام با نماز زیارت به نیت استحباب ظاهرا بلا اشکال است. همچنین بنا به نقلی از حضرت عسکری(ع) می توان به جای صد مرتبه لعن پس از یک مرتبه خواندن آن نود و نه بار گفت «اللهم العنهم جمیعا» و یا جای صد مرتبه سلام پس از یک بار سلام نود و نه بار قسمت آخر آن «السلام علی الحسین» تا آخر را تکرار کرد.