حیات و سکونت در کهکشانها در قرآن و روایات/ سفرهای فضایی در حکومت مهدوی چگونه است؟
۱۳۹۴/۰۵/۳۰
–
۵۵ بازدید
حیات و سکونت در کهکشانها در قرآن و روایات/ سفرهای فضایی در حکومت مهدوی چگونه است؟
پذیرش این روایات شاید ثقیل باشد، اما به گفته جابر بن حیّان: «چه بسا در جهان موجوداتی باشند که حکم آنها با اشیایی که ما دیدهایم و به آنها آگاهی داریم متفاوت باشد؛ زیرا ساختار وجودی هر یک از ما به گونهای است که توانایی شناخت همه موجودات و دستیابی بدانها را نداریم.»
پذیرش این روایات شاید ثقیل باشد، اما به گفته جابر بن حیّان: «چه بسا در جهان موجوداتی باشند که حکم آنها با اشیایی که ما دیدهایم و به آنها آگاهی داریم متفاوت باشد؛ زیرا ساختار وجودی هر یک از ما به گونهای است که توانایی شناخت همه موجودات و دستیابی بدانها را نداریم.»
گروه فرهنگ جهان نیوز- سلام بر تو اى دیده خدا در میان مخلوقاتش،سلام بر تو اى نور خدا که رهجویان به آن نور راه مى یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مى شود… سلام بر تو اى کشتى نجات،سلام بر تو اى چشمه حیات،سلام بر تو،درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و و پاکت،سلام بر تو.
خدا در تحقق وعده اى که به نصرت تو داده و ظهور امرت شتاب فرماید.
سلام بر تو اى مولاى من.من دل بسته تو و آگاه به شأن دنیا و آخرت توام،و به دوستى تو و خاندانت به سوى خدا تقرّب مى جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار مى کشم و از خدا درخواست مى کنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهداى در آستانت در شمار شیفتگانت قرار دهد. (۱)
علم و پیشرفت های علمی در حکومت امام مهدی (عج) (بخش سوم)
در قسمت های قبل (+ و +) به علم امام (عج)، علم شیعیان در حکومت آن حضرت (عج) و سفرهای فضایی در عصر ظهور پرداختیم و در این قسمت به حکومت امام مهدی (عج) بر ساکنان آسمانها می پردازیم.
حیات و سکونت در کهکشانها در قرآن و روایات
….وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً
هر که در آسمان ها و زمین است خواه ناخواه فرمانبردار اوست و همه به سوى او بازگردانده مى شوند.(آیه ۸۳ سوره مبارکه آل عمران)
الله الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن یتنزل الامر بینهن لتعلموا ان الله علی کل شی ء قدیر و ان الله قد احاط بکل شی ء علما
الله خدایی است که هفت آسمان و زمین را مثل آن(هفت زمین را)* بیافرید و امر او در بین آنها پیوسته نازل می شود تا بدانید که خدا بر هر چیز تواناست و خدا بر همه چیز احاطه علمی دارد.(آیه ۱۲ سوره طلاق)
* رجوع به کتب تفاسیر از جمله تفسیر نمونه ج ۲۴ ص ۲۶۱
ائمّه اطهار علیهم السلام نیز در میان گفتارهای خود درباره موجودات آسمانی که در کهکشانها وجود دارند ، سخنانی فرمودهاند.ازجمله:
امام صادق علیه السلام فرمودند:حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: برای ستارگانی که در آسمان هستند شهرهایی است همانند شهرهایی که در زمین وجود دارد.(۲)
درروایت دیگری ابوبصیر می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره آسمانهای هفتگانه سؤال کردم، حضرت فرمودند: هفت آسمان است که در میان آنها آسمانی نیست مگر آن که در آن مخلوقاتی وجود دارد و بین آن آسمان تا آسمان دیگر در فضا آفریدههایی وجود دارد، تا به آسمان هفتم منتهی گردد. پرسیدم: زمین چگونه است؟ فرمودند: زمین هفت تاست در پنج تا از آنها مخلوقات وجود دارند و در دو تای دیگر هواست و در آن دو چیزی وجود ندارد.(۳)
گفتۀ امام (ع) نشانگر این است که پنج کرۀ زمین و یا پنج زمین و آسمان آباد و مسکونى است. طبق روایاتى متعدد، کرات زیادى در آسمانها وجود دارد که آباد و داراى جوامعى از مخلوقات خدا هستند که غیر از نوع انسان و فرشته و جن مىباشند، که علامه مجلسى مجموعهاى از آنها را در بحار الانوار آورده است.(۴)
امام سجاد علیه السّلام فرمود: آگاه باش! صاحب شما به ابر سوار مىشود و به هفت آسمان و هفت زمین پنج اقلیم آباد و دو اقلیم ویران بالا رود (سفر کند.)( ۵)
پذیرش این روایات شاید ثقیل باشد، اما به گفته جابر بن حیّان: «چه بسا در جهان موجوداتی باشند که حکم آنها با اشیایی که ما دیدهایم و به آنها آگاهی داریم متفاوت باشد؛ زیرا ساختار وجودی هر یک از ما به گونهای است که توانایی شناخت همه موجودات و دستیابی بدانها را نداریم.»(۶)
چنانچه قرنها بعد از بیانات ائمه علیهم السلام، دانشمندان علم نجوم بعد از سالها تحقیق و بررسی به وجود تمدن در کرات و کهکشانها پی برده اند. یازده تن از دانشمندان متخصّص بعد از یک کنفرانس محرمانه در سال ۱۹۶۱ در «گرین بانک» ویرجینیای غربی توافقنامهای داشتند که برطبق فرمولی نشان میداد بیش از پنجاه میلیون تمدّن در کهکشان ما وجود دارد.
«راجرآمک گوان» یکی از مقامات مسئول در «ناسا» (واقع در رداستون آلاباما) که بر طبق نظریّات وی جدیدترین پیشرفتهای فضایی تحقّق یافته است، به عدد ۱۳۰ میلیارد فرهنگ ممکن در کهکشان نیز رسیده است. (۷)
گستره حکومت امام مهدی (عج) بر سایر کرات و کهکشانها
بنا به اعتقاد شیعیان آل محمّد صلّى اللّه علیه و اله، امامان معصوم در جهان آفرینش خلق نخست خدایند.(۸) و نیز در همۀ کاینات ولایت تکوینى و تشریعى دارند؛ یعنى مىتوانند با اذن و قدرت خدا در همۀ مخلوقات تصرّف ولایى و امامى بنمایند و اگر بخواهند بدون به هم خوردن نظام آفرینش و یا جایگزین نمودن نیروى دیگر در اوضاع هستی تصرّفاتى مىنمایند؛ مانند «شق القمر» و «ردّ شمس» و غیره که در کتابهاى مهم مذهبى و در میان اعجازهاى نبوّت بهطور وضوح بیان گردیده و مشهور است و نیازى به تکرار آن نیست و مسألۀ اطاعت خورشید و ماه از «امام قائم علیه السّلام» نیز از این معنا مستثنى نمىباشد.
امام باقر علیه السّلام فرمود: خورشید و ماه را فراخواند، پس هردو به او جواب مىدهند (از او اطاعت نمایند) و زمین براى او پیچیده مىشود.(۹)
با این بیان روشن است که مقام عظماى ولایت مىتواند با قدرت و فضل خداوند تبارک و تعالى در آسمانها و زمین تصرّفاتى داشته باشد، پس حکومت بر کرات دیگر نیز جز همان قلمروهاى ولایى هستند؛ چون آنان «ید اللّه» و «خلیفة اللّه» هستند که شکّى در آن نیست.
ابو سعید خدرى گوید که رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله فرمود: ازخلافت او ساکنان زمین و آسمان و پرندگان در هوا خشنود مىشوند.(۱۰ )
از این حدیث استفاده مىشود که منظور از رضایت ساکنان آسمانها از حکومت او اشاره به فرشتگان آسمان و ملائکۀ مقرّب پروردگار است و یا اشاره بر گسترش حکومت او بر کرات دیگر مسکونى و گشوده شدن راه آسمانها و مسافرتهاى فضایى به نقاط دوردست جهان است.
چنانکه در تفسیر آیۀ ۱۵سورۀ ق (۱۱) از امام علیه السّلام آمده است: خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفریده است تا آنجا که مىفرماید و حجّت آنها هم منم.(۱۲)
امام باقر (ع) در اینباره مىفرماید: خداى تبارک و تعالى برتر و والاتر از آنست که اطاعت بندهاى را بر همگان واجب کند ولى چیزى از دانشهاى زمین و آسمانها را از او پوشیده بدارد.(۱۳)
اسباب سفرهای فضایی در زمان حکومت امام مهدی (عج)
در حدیث معراج حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم، این جمله که خداوند میفرماید: «لاُسخّرنّ له الریاح ، ولاُذلّلنّ له السحاب ، ولاُرقّینّه فی الأسباب» ، دلیل بر این است که در روزگار ناشناخته ظهور برای فضانوردی و رفتن به آسمان از وسیلههای گوناگون استفاده میشود که در این روایت به سه نوع آن تصریح شده است:
الف) «لاُسخّرنّ له الریاح»؛ ریاح را حتماً در تسخیر او قرار میدهیم.
در قرآن کریم از حضرت سلیمان و بساط عظیم او که بادها بساط او را با صدها نفر به آسمان میبردند ، سخن به میان آمده است.
قدرت بادها و طوفانهای شدید بسیار شگفتانگیز است که تسخیر آنها به معنای در اختیار داشتن آنها و کنترل آنها میباشد.
در عصر ما هیچگاه دانشمندان نتوانستهاند طوفانها را مهار کنند و از قدرت آنها استفاده کنند ، ولی بنابر آیات قرآن کریم حضرت سلیمان قدرت بر چنین کاری را داشته است.
حضرت بقیّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه – که ولایت بر همه چیز دارند – با کنترل آنها نه تنها آثار منفی آنها را از بین میبرند ، بلکه با تسخیر آنها و تسلّط بر آنها از آنها استفاده مثبت مینمایند.
ب) «ولاُذلّلنّ له السحاب الصعاب» ؛ و حتماً ابرهای سرسخت را ، برای او رام میکنیم.
بدیهی است ابرهای نوری و قدرتهای شگفتانگیز آنها غیر از ریاح میباشند.
ج) «ولاُرقینّه فی الأسباب» ؛ و حتماً در وسیلههای فضایی او را بالا میبریم.
جالب توجّه است که در این جمله از کلمه «فی» استفاده شده که به معنای این است که آن حضرت در میان وسیلههای فضایی قرار میگیرند و اگر مقصود از اسباب همان «سحاب صعاب» میبود باید کلمه «علی» به کار برده میشد یعنی سوار بر ابرها میشود نه در ابرها.
علاوه بر نکتههای فراوان دیگری که در این روایت وجود دارد ، توجّه به این نکته بسیار مهمّ است که خداوند در این حدیث قدسی پس از سوگند یاد نمودن به عزّت و جلال خود تمام مطالبی را که برای رسول گرامی خود بیان فرموده است با «لام» و با «نون» تأکید آورده است که اینها همه دلیل بر این نکته است که جریاناتی که در این روایت به آنها تصریح شده ، مانند رفتن آن حضرت به آسمانها توسّط وسیلههای فضایی و… قطعاً و صد در صد در عصر درخشان ظهور واقع خواهد شد و قابل هیچگونه شکّ و تردید نمیباشد.
نکته بسیار جالب دیگری که از روایت استفاده میکنیم این است : در تسخیر بودن همه ابرهای صعاب و تمامی اسبابها و وسیلههای فضایی ، تنها برای استفاده شخص آن حضرت نیست ؛ بلکه تعدّد و فراوان بودن آنها دلیل بر آنست که اصحاب و یاوران و هر کسی را که آن حضرت اراده فرمایند از این وسایل استفاده خواهد کرد و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.(۱۴)
منابع:
۱-ترجمه زیارت حضرت صاحب الزمان (عج) در روز جمعه
۲- دولت کریمه ص۲۹۵ به نقل از بحار الأنوار : ۵۸/۹۱
۳- همان به نقل از بحار ۵۸/۹۷
۴- عصر ظهور علی کورانی ص۳۷۰
۵-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۱۷۷ به نقل از یوم الخلاص ص ۲۹۸، یاد مهدى ص ۱۵۲
۶- همان به نقل از تحلیلی از آرای جابر بن حیّان ص۵۹
۷- دولت کریمه، مرتضی مجتهدی سیستانی ص۲۸۰ به نقل از گمشدگان مثلث برمودا ص ۱۹۲و ستارگان ص۴
۸- مفضّل گوید که امام صادق علیه السّلام فرمود:
خداى تبارک و تعالى چهارده نور را چهارده هزار سال پیش از آفرینش خلق کرد و آن نورها أرواح ما بود.
پرسیدند: آن چهارده نفر، کیستند؟
فرمود: محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین و نه تن أئمّه از نسل حسین و آخر ایشان قائم است که پس از غیبت، ظهور مىکند و زمین را از ظلم و جور پاک مىنماید.(سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ج۱ص۳۰ به نقل از سرچشمۀ حیات ص ۲۶ به بعد؛ کمال الدّین: ص ۱۹۲ )
۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۱۷۹ به نقل ازبیان الأئمّة:۳/۲۶۵ از دلائل الإمامة طبرى
۱۰- حکومت حضرت مهدی (عج) در عصر ظهور، علی اصغر رضوانی ص۱۹ به نقل از بحار الانوار ج ۵۱ص ۸۱
و یوم الخلاص ص۶۵۰
۱۱-آیا ما از آفرینش نخستین عاجز ماندیم، بلکه آنها در آفرینش جدید تردید دارند.
۱۲- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص۱۷۹
۱۳- یوم الخلاص ص ۶۴۵
۱۴- دولت کریمه صص۲۹۵-۲۹۲