زیارت امام رضاع – برتری زیارت امام رضا ع بر زیارت امام حسین ع
۱۳۹۴/۰۱/۲۴
–
۶۹۳ بازدید
۱- آیا روایتی که می گوید ثواب زیارت امام رضا (ع) از ثواب زیارت سیدالشهداء (ع) بیشتر است مختص به همان زمان بوده یا مطلق است و زمان ما هم شامل آن می شود؟
۲- می خواهم بدانم برای زیارت هریک از ائمه، به خصوص امام رضا (ع) وامام حسین (ع) چند مرتبه در ماه یا سال توصیه شده است که به زیارت ایشان برویم؟
۳- در مورد زیارت امام زاده ها مثل حضرت معصومه (ع) یا بقیه آنها که معروف هم نیستند چند مرتبه توصیه شده؟ یا اگر در روایتی به تعداد زیارت توصیه نشده ، بهتر است مثلا چند مرتبه در ماه یا سال برای زیارت مشرف شویم؟
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1.در روایتی حضرت عبدالعظیم حسنی ع می فرماید : به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوم یا به زیارت پدرتان .
فرمود: اندکى درنگ کن ؛ سپس داخل اندرون شد بعد – در حالى که اشکهایش بر رخسارش جارى بود – خارج شد و … سپس فرمود: زائران امام حسین علیه السلام بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.
در روایت دیگر فرمود: زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را همه مردم زیارت مى کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمى کنند.
2.همان طوری که در این روایات بیان شده حضرت جواد ع علت برتر بودن زیارت امام رضا ع بر زیارت امام حسین ع را کمتر بودن زائران آن حضرت نسبت به زائران امام حسین ع بیان می کند و در واقع این روایات در صدد ترغیب و تشویق به زیارت امام رضا ع و زمینه سازی برای تربیت شیعیان دوازده امامی است زیرا هر فرقه اى از شیعه ، امام حسین علیه السلام را از جهات مختلفى از قبیل ، شهادت آن حضرت ، مخصوصا فرزند بى واسطه حضرت زهراعلیهاالسلام بودن محترم مى شمارند و فرق دیگر شیعه ، از قبیل : کیسانیه ، زیدیه ، اسماعیلیه و واقفیه و…امامت حضرت سیدالشهدا علیه السلام را پذیرفته اند؛ اما در این میان ، حضرت رضا علیه السلام داراى ویژگى خاصى است که اغلب انشعابات تشیع ، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا علیه السلام معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است.
3. در روایات بر اصل زیارت ائمه ع خصوصا زیارت امام حسین ع و ترک نکردن آن تاکید شده و تعدادی برای آن ذکر نشده است و روشن است که هر چه دفعات زیارت آنها بیشتر باشد و خصوصا این زیارت همراه با معرفت باشد آثار و برکات آن بیشتر و ماندگارتر خواهد بود و پیوند میان شیعه و پیشوایانش ریشه دارتر می شود .
4. در مورد زیارت امام زاده ها نیز عدد خاصی ذکر نشده و ارتباط بیشتر با انها از طریق زیارت مرقد پاک آنها به طور مکرر تاثیرات معنوی و برگات بیشتری دارد .
1.در روایتی حضرت عبدالعظیم حسنی ع می فرماید : به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوم یا به زیارت پدرتان .
فرمود: اندکى درنگ کن ؛ سپس داخل اندرون شد بعد – در حالى که اشکهایش بر رخسارش جارى بود – خارج شد و … سپس فرمود: زائران امام حسین علیه السلام بسیارند؛ اما زائران پدرم کمند.
در روایت دیگر فرمود: زیارت پدرم افضل است زیرا حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام را همه مردم زیارت مى کنند؛ اما پدرم را، جز خواص شیعه زیارت نمى کنند.
2.همان طوری که در این روایات بیان شده حضرت جواد ع علت برتر بودن زیارت امام رضا ع بر زیارت امام حسین ع را کمتر بودن زائران آن حضرت نسبت به زائران امام حسین ع بیان می کند و در واقع این روایات در صدد ترغیب و تشویق به زیارت امام رضا ع و زمینه سازی برای تربیت شیعیان دوازده امامی است زیرا هر فرقه اى از شیعه ، امام حسین علیه السلام را از جهات مختلفى از قبیل ، شهادت آن حضرت ، مخصوصا فرزند بى واسطه حضرت زهراعلیهاالسلام بودن محترم مى شمارند و فرق دیگر شیعه ، از قبیل : کیسانیه ، زیدیه ، اسماعیلیه و واقفیه و…امامت حضرت سیدالشهدا علیه السلام را پذیرفته اند؛ اما در این میان ، حضرت رضا علیه السلام داراى ویژگى خاصى است که اغلب انشعابات تشیع ، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فرق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا علیه السلام معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است.
3. در روایات بر اصل زیارت ائمه ع خصوصا زیارت امام حسین ع و ترک نکردن آن تاکید شده و تعدادی برای آن ذکر نشده است و روشن است که هر چه دفعات زیارت آنها بیشتر باشد و خصوصا این زیارت همراه با معرفت باشد آثار و برکات آن بیشتر و ماندگارتر خواهد بود و پیوند میان شیعه و پیشوایانش ریشه دارتر می شود .
4. در مورد زیارت امام زاده ها نیز عدد خاصی ذکر نشده و ارتباط بیشتر با انها از طریق زیارت مرقد پاک آنها به طور مکرر تاثیرات معنوی و برگات بیشتری دارد .