فیسبوک (Facebook) میگوید هدفی را که در سال ۲۰۱۸ دررابطهبا انرژی تجدیدپذیر تعیین کرده بود، عملی کرده است. فیسبوک در آن دوران گفته بود که قصد دارد عملیاتهای کاری جهانی خود را بهطور کامل به استفاده از انرژی تجدیدپذیر انجام دهد.
فیس بوک گفته است از این پس روی هدف بزرگتری تمرکز میکند: رساندن انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیت «زنجیرهی ارزش» خود به صفر تا سال ۲۰۳۰. زنجیرهی ارزش فیسبوک مواردی مثل تأمینکنندگان و فعالیتهای کاری نظیر مسافرت و جابهجایی کارمندان را شامل میشود.
آنطور که انگجت گزارش میدهد، فیسبوک نخستین بار در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که در ۱۰۰ درصد فعالیتهای کاریاش سراغ انرژی تجدیدپذیر میرود؛ یعنی زمانیکه شرکتهای بزرگ صنعت فناوری در تلاشی مشترک اعلام کردند میخواهند آثار زیستمحیطی ناشی از فعالیتهای خودشان را کاهش دهند. بهغیر از شرکتهای فناوری، شرکتهای دیگری نیز در سراسر دنیا رویکرد مشابهی در پیش گرفتهاند و نگران تغییرات آبوهوا هستند.
دو سال قبل، ۱۴۳ کشور توافقنامهی آب و هوای پاریس را امضاء کردند و به موجب این کار متعهد شدند دمای جهانی را کمتر از دو درجهی سانتیگراد بالای سطوح پیشصنعتی و در حالت ایدئال روی ۱٫۵ درجهی سانتیگراد نگه دارند. گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون همگی اهدافی با محوریت محیط زیست تعیین و میلیاردها دلار خرج کردهاند تا منابع تجدیدپذیر انرژی را وارد فعالیتهای کاری کنند. شرکتهای بزرگ صنعت فناوری در تلاش هستند در آینده میزان انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهایشان را به صفر برسانند.
فیسبوک تاکنون هشت میلیارد دلار در پروژههای انرژی پاک شامل ۶۳ کارخانهی تأمین انرژی جدید بادی و خورشیدی سرمایهگذاری کرده است. این شبکهی اجتماعی بزرگ قراردادهای متعددی برای بیش از ۶ گیگاوات انرژی بادی و خورشیدی دارد که اندکی کمتر از پروژهی آمازون برای دستیابی به انرژی ۶٫۵ گیگاواتی است. پروژهی مورد اشاره، آمازون را به بزرگترین خریدار شرکتی انرژی تجدیدپذیر در دنیا تبدیل میکند. دستاورد جدید فیسبوک با روز زمین مصادف شده است.