طلسمات

خانه » همه » مذهبی » مدیریت ارتباطات فردی -و معاشرت های دانشجویی

مدیریت ارتباطات فردی -و معاشرت های دانشجویی


مدیریت ارتباطات فردی -و معاشرت های دانشجویی

۱۳۹۳/۱۱/۰۸


۱۸۲۶ بازدید

مدیریت ارتباطات فردی و معاشرت های دانشجویی


مدیریت ارتباطات، عبارتی بسیار

رسمی، برای دوست
یابی و

چگونگی ارتباط با دوستان است. با این حال، بسیار مهم است که شما الگوهای رفتاری خود

را برای بهترین و مفیدترین ارتباط، بدون از دست دادن سرمایه های فکری و زمانی خود،

انتخاب کنید. سبک رفتاری شما، تأثیر بسیار مهمی بر روی ارتباطات شغلی شما در اینده

خواهد گذاشت. موفقیت در ارتباطات فردی، موفقیت در ارتباطات کاری را مشخص می کند.

تحقیقات نشان داده که همان عناصری که ارتباطات فردی و شخصی را شکل می دهند،

زمینه ساز مهارت های مدیریتی و تعاملات اجتماعی می باشند. از طرف دیگر، درک تفاوت

محیط اجتماعی خانوادگی و حتی محیط های رسمی با محیط های دانشجویی، نیازمند توجه

ویژه ای است. جهان کنونی، جهانی پر از تغییرات شتابان است و افراد را با وضعیتی

روبه رو ساخته که کمتر شباهتی با گذشته دارند. با این حال، توجه به سیره پیامبری که

اسوه حسنه است، برای تمامی زمان هاست و این، یکی از عوامل موفقیت فراگیر آن حضرت در

نشر اسلام بوده است.


به نمونه هایی از این سیره

انسان ساز بنگرید:


1. سلام


اولین قدم در شروع ارتباط، سلام

است و در مکتب اسلام، اهمیت بسزایی دارد. رسول خدا صلی الله علیه وآله به هر کس که

می رسید، کوچک یا بزرگ، سلام می کرد. بنابراین، تلاش کنید همیشه در سلام کردن،

پیش قدم باشید. این عمل، نشانه بزرگواری شماست. هنگام سلام کردن، به چهره مخاطب

نگاه کنید و با لبخند، به استقبال او بروید. لبخند شما به همراه سلام در ذهن باقی

می ماند. سر را بدون کلام، به نشانه سلام، تکان ندهید؛ چون نشانه بی اهمیتی است.


2. نظافت و

آراستگی


پیامبر صلی الله علیه وآله لباس

سفید می پوشید و همیشه معطر بود. اولین و تأثیرگذارترین نکته در ارتباط، ظاهر

شماست. آراستگی و پاکیزگی، نشان دهنده اهمیتی است که برای خود قائل هستید و معاشرت

با شما را برای دیگران، خوشایند می سازد.


3. مثبت‌گرایی

و خوشرویی


مثبت‌گرایی، شامل نگرش مثبت به

خویشتن و داشتن احساس خوشایند و مثبت نسبت به دیگران و سرانجام، داشتن احساس مثبت و

خوشایند نسبت به وضعیت عمومی است. فرد مثبت‌گرا، کسی است که به دیگران، به ویژه به

مخاطبان خویش، خوش‌بین است و این خوش‌بینی را به دیگران نیز انتقال می‌دهند. کسانی

که نگرش مثبت دارند، بیشتر مورد اعتماد قرار می گیرند و اعتماد به نفس بیشتری دارند

و این، یکی از عوامل مهمی بود که افراد را مشتاق همنشینی و گفت وگو با پیامبر

صلی الله علیه وآله می کرد.


4. انتخاب

افراد مناسب برای معاشرت


احترام متقابل و خوشرویی، در

برخورد با تمام افراد، لازم است؛ ولی هیچ گاه سعی نکنید که با همه دوست باشید.

هنگامی که صحبت از معاشرت های دائمی و طولانی مدت است، بهتر است افرادی را برگزینید

که نگرش ها و رفتارهایی نزدیک تر با ارزش های شما دارند؛ زیرا دوستی های عمیق که

معمولاً تا سال های بسیار ادامه می یابند در این دوران شکل می گیرند. در تعالیم

اسلامی توصیه شده که همنشین تو، باید به عقل و دین تو بیفزاید. با این حال دقت کنید

که معیارهای درستی برای انتخاب افراد برگزینید؛ مثلاً از کسی به خاطر سطح زندگی و

درآمد، کناره نگیرید؛ زیرا این کار با تعالیم اسلامی منافات دارد.


5. مدیریت

درون گروهی


در مدیریت ارتباط با دوستان، توجه

کنیدکه موفقیت آن است که بتوانید با شخصیت های مختلف، کنار بیایید؛ چنان که جاذبه

پیامبر صلی الله علیه وآله، افراد را از هر سنخی، کنار هم گرد می آورد. در جمع های

دوستانه، به هر کسی اجازه دهید دیدگاه خود را بیان کند. یافتن راه حلی که تعلقات

همه اعضا را در بر بگیرد، از مهم ترین مهارت هاست. دقت داشته باشید که پذیرفتن این

تفاوت ها، کوتاه آمدن از دیدگاه خود نیست و کسب چنین مهارتی، در توسعه ارتباطات

حرفه ای بعدی و مدیریت آنها، بسیار حیاتی است. پیشنهاد یک راه حل، بررسی واکنش ها و

نظرات در قبال آن، رسیدن به یک توافق و سرانجام، تصمیم گیری جمعی به نحوی که هر کسی

بتواند با آن کنار بیاید و همه خود را در رسیدن به آن دخیل بدانند، اساس یک کار

گروهی حرفه ای است که پایه های آن در جمعهای اجتماعی دوستانه، به ویژه در دوران

دانشجویی، پایه ریزی می شود.


6. نه گفتن


اگر حس می کنید که کاری نادرست

است، تأثیر گروه دوستان باعث نشود که آن را بپذیرید و گرچه تأثیر دوستان و فشارهای

اجتماعی بسیار قابل توجه در اکثر موارد، باعث اجبار در پذیرش می شود، اما نه گفتن

به جای خود، یک مهارت اجتماعی است که در محیط های دانشجویی، بسیار اهمیت دارد و این

امر، نشان دهنده عزت نفس و اعتماد به نفس شماست.


7. صداقت و

وضوح در ارتباطات


صداقت، امانت و صراحت، یکی از

ویژگی های برجسته پیامبر اکرم  صلی الله علیه وآله بود. بنابراین، سعی کنید در هر

ارتباطی، اعم از ارتباطات حضوری و غیرحضوری مانند استفاده از ایمیل، پیام کوتاه

و…، صداقت و وضوح در پیام را رعایت کنید. بسیاری از دلخوری ها و مشکلات ارتباطی،

به خاطر عدم روشنی پیام و یا عدم صداقت در گفته هاست. دانشجویان که فرهیختگان و

اندیشمندان جامعه هستند، نسبت به این امر، حساسیت بیشتری دارند و عدم صداقت در

ارتباط، به راحتی می تواند باعث سردی روابط و گسیختن شبکه اجتماعی شود؛ شبکه ای که

در آینده می تواند پشتیبانی برای زندگی حرفه ای آنان باشد. بنابراین، در انتخاب

واژه ها دقت کنید؛ چون انتخاب نادرست واژه ها، یکی از دلائل سوء برداشت ها و آشفته

کردن مسئله مورد نظر در گفت وگوهاست.


8. همیشه

بدانید که چه می خواهید


افراد بسیار موفق از اهداف خویش

به خوبی آگاهند و ردپای آن اهداف حتی در روابط اجتماعی آنان آشکار است. دوستی با

کسی، نباید بی هدف و تنها به صرف اتفاق باشد؛ حتی اگر هدف از شرکت در فعالیت گروهی،

پر کردن اوقات فراغت و یا لذت بردن از همنشینی با همسالان است، باز هم باید بدانیم

که این ارتباط بسیار اثر گذار است.


9. کمک به

تحقق هدف دوستان


آگاه بودن از اهداف دیگر دوستان

نیز بسیار مهم و مؤثر است. باید بدانید دوستانتان برای رسیدن به چه اهدافی تلاش

می کنند و برای کمک به آنها در راه دست یابی به اهدافشان، تلاش کنید. این کار، راهی

برای نزدیک شدن دل ها و افزایش تأثیر مثبت بر روی دیگران است و انعکاس آن می تواند

دست یابی شما را به هدفتان، تسهیل کند.


10. استفاده

از فضای مجازی


توسعه ابزارها برای ایجاد راه های

ارتباطی جدید، فضاهای اجتماعی متفاوتی را ایجاد می کند. ابزارهای جدید، که قوانین و

شرایط متفاوتی نسبت به ارتباطات رودررو دارند. بعضی از افراد گمان می کنند که در

این گونه فضاها، آزادند هر چه می خواهند، بگویند و یا هر تصویر و محتوایی را به

اشتراک بگذارند؛ اما دقت داشته باشید که در چنین فضاهایی هم در مقابل آن چه

می گویید و ارسال می کنید، مسئول هستید. در این فضاها، باید از به اشتراک گذاری

تصاویر و اطلاعات شخصی، خودداری کنید؛ زیرا به علت در معرض دید نامحرم بودن، این

کار، حرام است و افزون بر این، این احتمال وجود دارد که از اطلاعات شما در آینده،

برای نقض حریم شخصی شما سوءاستفاده شود.



منابع


1. کریم خان محمدی، تحلیلی بر

سیره ارتباطات میان فردی پیامبر اکرم، فصلنامه تاریخ اسلام،سال دهم، بهار 1388،

شماره مسلسل 377


2. http://www.iranmojri.com


http://www.skillsyouneed.com/interpersonal-skills.html


4.http://positivelymagazine.com/2011/11/success-in-personal-relationships-determines-success-in-career-relationships/

 


نویسنده : الهه سروش

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد