الجی بهصورت رسمی گزارش مالی بازهی زمانی سهماههی دوم سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است تا با عملکرد این شرکت در دورانی که دنیاگیری ویروس کرونا بیشترین تأثیر را روی صنایع مختلف گذاشته، آشنا شویم. بر اساس اطلاعیهی کرهایها، عملکرد مالی الجی الکترونیکس در سهماههی دوم ۲۰۲۰ بهشکلی محسوس توسط کروناویروس تحت تأثیر قرار گرفته و این شرکت متضرر شده است.
درآمد تلفیقی الجی در بازهی زمانی موردبحث ۱۲٫۸۳ تریلیون وون (۱۰٫۵۱ میلیارد دلار) بوده است که این عدد نسبتبه بازهی زمانی مشابهبه در سال گذشتهی میلادی بهمیزان ۱۷٫۹ درصد کاهش پیدا کرده. الجی سود عملیاتی خود در سهماههی دوم امسال را ۴۹۵٫۴ میلیارد وون (۴۰۵٫۶۵ میلیون دلار) اعلام میکند؛ بررسیها نشان میدهد سود عملیاتی الجی در سهماههی دوم ۲۰۲۰ با افت سالانهی ۲۴٫۱ درصدی مواجه شده است. ظاهرا دنیاگیری ویروس کرونا و بحران اقتصادیِ ناشی از آن توانسته روی زنجیرهی تأمین محصولات الجی و هزینههای کلی شرکت اثر منفی بگذارد.
زیرشاخهی الجی در حوزهی لوازم خانگی که با نام کامل LG Home Appliance & Air Solution Company شناخته میشود در سهماههی دوم سال ۲۰۲۰ درآمد ۵٫۱۶ تریلیون وون (۴٫۲۲ میلیارد دلار) را کسب کرده است که بهمیزان ۱۵٫۵ درصد نسبتبه بازهی زمانی مشابه سال گذشته، کاهش پیدا کرده. در دوران دنیاگیری ویروس کرونا میزان تقاضا برای لوازم خانگی کاهش پیدا کرد و همین اتفاقات به کاهش درآمد الجی منتهی شد. سود عملیاتی کسبشده توسط این زیرشاخه ۶۲۸ میلیارد وون (۵۱۴٫۲۳ میلیون دلار) بوده که افت سالانهی ۱۲٫۵ درصدی تجربه کرده. این درحالی است که واحد لوازم خانگی الجی در سهماههی دوم امسال حاشیهی سود عملیاتی ۱۲٫۲ درصدی داشته که بیشترین میزان حاشیهی سود عملیاتی سهماههی دوم در تاریخ فعالیت این واحد تجاری بهحساب میآید.
زیرشاخهی الجی در حوزهی سرگرمیهای خانگی با نام LG Home Entertainment Company شناخته میشود. ظاهرا در بحبوحهی همهگیری کووید ۱۹، درآمد و سود این واحد تجاری الجی بهدلیل قرنطینههای خانگی و البته تعطیلی فروشگاهها تحت تأثیر قرار گرفته است. درآمد این واحد در سهماههی دوم امسال ۲٫۲۶ تریلیون وون (۱٫۸۵ میلیارد دلار) بوده است که نسبتبه همین بازهی زمانی در سال ۲۰۱۹ بهمیزان ۲۴٫۴ درصد افت کرده. الجی میگوید سود عملیاتی واحد سرگرمی خانگی ۱۱۲٫۸ میلیارد وون (۹۲٫۳۷ میلیون دلار) بوده که ۲۵٫۹ درصد کمتر از سال گذشته است. شرکت LG HE ضمن پایین آوردن هزینهی مواد اولیه بهشکل جدی روی سرمایهگذاریهای خود در حوزهی بازاریابی، افزایش تولید تلویزیونهای هوشمند ردهبالا، افزایش فروش آنلاین و بهینهسازیهای بیشتر در حوزههای عملیاتی نظارت دارد تا بتواند میزان سود خود را همراستا با سودِ کسبشده در سال گذشتهی میلادی بکند.
زیرشاخهی سوم الجی در حوزهی تولید موبایل فعال است LG Mobile Communications Company نامیده میشود. بر اساس اطلاعیهی رسمی، میزان فروش محصولات این واحد تجاری در سهماههی دوم امسال ۱٫۳۱ تریلیون وون (۱٫۰۷ میلیارد دلار) بوده که نسبتبه سهماههی نخست امسال ۳۱٫۱ درصد رشد کرده، اما ۱۸ درصد کمتر از سهماههی دوم سال ۲۰۱۹ است. رشد فروش گوشیهای الجی تا حد زیادی به این حقیقت مربوط میشود که بازگشایی دوبارهی بازارها پس از کاهش محدودیتهای ناشی از کرونا، در سهماههی دوم امسال اتفاق افتاد.
ضرر عملیاتی واحد موبال الجی ۲۰۶٫۵ میلیارد وون (۱۶۹٫۱۰ میلیون دلار) بوده که نسبتبه سهماههی دوم سال ۲۰۱۹ و همچنین سهماههی اول امسال کاهش یافته است. الجی میگوید دلیل اصلی این موضوع به بهبود بهرهوری بازاریابی و کنترل بهتر هزینهها مربوط میشود. عرضهی جهانی گوشی LG Velvet در سهماههی سوم بههمراه عرضهی گوشیهای جدید دیگری که طبق ادعای الجی «قیمتی جذاب» خواهند داشت احتمالا میتواند میزان درآمدهای کسبشده توسط واحد موبایل الجی را افزایش دهد. البته این پیشبینی صرفا به درآمد محدود نمیشود و الجی انتظار افزایش سود را هم بهلطف عرضهی جهانی ولوت و گوشیهای دیگر دارد.
این یازدهمین فصل متوالی است که درآمد واحد موبایل الجی با افت سالانه مواجه میشود. آخرین باری که واحد موبایل الجی تا این حد کم درآمد بود به سهماههی دوم سال ۲۰۰۳ برمیگردد. ۱۳ سال پیش، واحد موبایل الجی موفقبه کسب درآمد ۱٫۰۲۹ تریلیون وون شده بود که با احتساب نرخ تورم، معادل درآمدی است که این واحد در سهماههی دوم امسال کسب کرده.
زیرشاخهی چهارم الجی با نام LG Vehicle Component Solutions Company توانسته در سهماههی دوم امسال ۹۱۲٫۲ میلیارد وون (۷۴۶٫۹۵ میلیون دلار) درآمد کسب کند که ۴۰ درصد کمتر از بازهی زمانی مشابه سال گذشتهی میلادی است. این واحد تجاری ضرر عملیاتی ۲۰۲٫۲ میلیارد وون (۱۶۵٫۸۲ میلیون دلار) بهثبت رسانده که دلیل اصلی این موضوع به تعطیلی کارخانههای تولیدی بهدلیل دنیاگیری کووید ۱۹ برمیگردد. با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از خودروسازان روند بازگشت به حالت عادی را پس از قرنطینه آغاز کردهاند انتظار میرود میزان تقاضا برای محصولات واحد تجاری Vehicle Component Solutions هم بالا رود و بهتبع الجی درآمد بیشتری کسب کند.
آخرین زیرشاخهی الجی LG Business Solutions Company نامیده میشود که در سهماههی دوم امسال ۱۲٫۶ درصد درآمد سالانهی کمتری بهدست آورده و موفقبه کسب ۱٫۳۱ تریلیون وون (۱٫۰۷ میلیارد دلار) شده است. همچنین سود عملیاتی این واحد تجاری به ۹۸٫۳۰ میلیارد وون (۸۰٫۴۹ میلیون دلار) کاهش پیدا کرده است. برای عبور از چالشهای فعلی، واحد B2B الجی قصد دارد همچنان به خلق نوآوری در حوزهی کسبوکار ادامه دهد.